Skocz do zawartości

Zdjęcie
- - - - -

Ekonomiczna jazda dieslem.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
26 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   warszawiak1977

warszawiak1977
  • Użytkownik
  • 8 postów
  • LokalizacjaWarszawa
  • Model:Opel Astra III
  • Silnik:1,7 CDTI
  • Nadwozie:kombi
  • Posiadasz LPG:TAK

Napisano 22 kwiecień 2014 - 08:47

Witam wszystkich.

 

Od niedawna jestem posiadaczem samochodu z silnikiem diesla (Opel Astra H, 1.7 CDTI z 2010 roku).

Kiedy zmieniać biegi by autko paliło jak najmniej ?

Jak jeździć żeby samochód posłużył mi jak najdłużej ?

Za każde ważne info będę bardzo wdzięczny.

To mój 1-szy diesel. Przedtem jeździłem wyłącznie benzyniakami więc to zupełnie inna para kaloszy.


  • 0

Użytkownik jest zalogowany Pan Samochodzik

  • Użytkownik
  • 1060 postów
  • Model:Opel
  • Posiadasz LPG:TAK

#2 OFFLINE   kondzio60

kondzio60
  • Forumowicz
  • 117 postów
  • LokalizacjaKielce
  • Model:Opel Astra I
  • Silnik:1.6i X16SZ
  • Nadwozie:hatchback
  • Posiadasz LPG:TAK

Napisano 12 maj 2014 - 15:38

1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami - delikatne naciskanie pedalu przyspieszenia w przedziale 1500-2500.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę aż olej osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?- Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$ 
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie 

 

​myślę że taka litania pomoże :D


  • 0

#3 OFFLINE   timig

timig
  • Forumowicz
  • 188 postów
  • LokalizacjaSłupia Kapitulna/Rawicz
  • Model:Opel Astra II
  • Silnik:2.0 dtl
  • Nadwozie:kombi
    aktualnie Seat Toledo III 1,9 TDI
  • Posiadasz LPG:TAK

Napisano 12 maj 2014 - 20:02

z pkt 12 bym polemizował :-)

 

i zabrakło pkt o jeżdżeniu na rezerwie...


Użytkownik timig edytował ten post 13 maj 2014 - 06:02

  • 0

#4 OFFLINE   wrzesinski1

wrzesinski1
  • Forumowicz
  • 112 postów
  • LokalizacjaKraków
  • Model:Opel Astra III
  • Silnik:1.3 90KM
  • Nadwozie:Kombi
  • Posiadasz LPG:TAK

Napisano 16 maj 2014 - 18:31

Dodam nie pozwól aby obrotomierz spadał poniżej 1750 , w przeciwnym wypadku szybko padnie turbina.


  • 0

#5 OFFLINE   mati11294

mati11294
  • Forumowicz
  • 866 postów
  • LokalizacjaBochnia
  • Model:Opel Corsa C
  • Silnik:1.3CDTI 88KM
    Z13DT
  • Nadwozie:COUPE-MAŁY ZAPIRDZIELACZ

Napisano 16 maj 2014 - 20:54

Dodam nie pozwól aby obrotomierz spadał poniżej 1750 , w przeciwnym wypadku szybko padnie turbina.

pojechales teraz po bandzie nie zle  :eek:  :rotfl:


moze forumowicz wrzesinski sugeruje sie swoja ze zmienna geometrią ale co maja obroty do turbiny  przeciez to nie kolo dmumasowe ze nie nalezy  spuszczac obrotow ponizej 1750
turbina nawet ze zmienna geometria potrzebuje przegonienia od czasu do czasu
ale skad ten prog minimum 1750 obrotow(ktory odpowiada max momentowi) i co to ma do trwalosci turbiny wg wrzesinski1 nie wiem
ale wiem wazniejsze jest jej chlodzenie (niz wyzej wymienione 1750)  wtedy wytrzyma okolo  200000 tys km bez zmiennej geometri
ponadto tu jest mala sprezarka  o malej bezwladnosci nie potrzebuje duzo zeby zaczac pompowac

Użytkownik hadzii123 edytował ten post 17 maj 2014 - 20:56

  • 0

#6 OFFLINE   kicaj

kicaj
  • Moderator
  • 8779 postów
  • Lokalizacjajest B/DE, było HH/DE
  • Model:Opel Insignia
  • Posiadasz LPG:TAK

Napisano 16 maj 2014 - 21:55

No to teraz nam wytłumacz dlaczego jak takiś mądry
  • 0

#7 OFFLINE   vic73

vic73
  • Forumowicz
  • 199 postów
  • LokalizacjaWroclaw
  • Model:Opel Astra III
  • Silnik:1.3cdti
  • Nadwozie:kombi

Napisano 17 maj 2014 - 00:13

1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami - delikatne naciskanie pedalu przyspieszenia w przedziale 1500-2500.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę aż olej osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?- Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$ 
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie 

 

​myślę że taka litania pomoże :-D

Nic dodać nic ująć:)


  • 0

#8 Gość_Natan_*

Gość_Natan_*
  • Gość

Napisano 17 maj 2014 - 05:22

Dodam nie pozwól aby obrotomierz spadał poniżej 1750 , w przeciwnym wypadku szybko padnie turbina.

Kto wcisnął Ci taki kit?.


z pkt 12 bym polemizował :-)

 

i zabrakło pkt o jeżdżeniu na rezerwie...

Od nowosci jeździłem MB 316 Cdi.Od samego początku brał delikatnie olej(turbina sucha jak pieprz,bardzo delikatnie gwiżdże na obrotach(muzyka dla uszu)więcej brał oleju przy trasach gdzie byłem zmuszony troche pocisnąć).Silnik bardzo mocny,odpala od dotkniecia,niesamowicie wręcz przyspiesza,nie jedna osobówka w benzynie sobie odpusciła.Silnik najpiękniej sie zbiera w bardzo chłodne dni z dala od śmierdzących miast.To jest naprawde odczuwalne.Przepraszam admina,że zachwalam na forum Opla inna markę.Chciałem tylko delikatnie rozwinąć temat.Z tą rezerwą to masz rację.Najwiekszy syf wtedy idzie w pompę.Mam znajomego,który bardzo dużo jeździ Tdi po Europie.Potrafi zrobić w roku 100k km.Regularnie raz w roku wyciąga zbiornik i go płucze.Kiedyś byłem przy tym jak to robił.Byłem w szoku.Szlam,jakieś błoto na dnie zbiornika.


Użytkownik Natan edytował ten post 17 maj 2014 - 05:29


#9 OFFLINE   timig

timig
  • Forumowicz
  • 188 postów
  • LokalizacjaSłupia Kapitulna/Rawicz
  • Model:Opel Astra II
  • Silnik:2.0 dtl
  • Nadwozie:kombi
    aktualnie Seat Toledo III 1,9 TDI
  • Posiadasz LPG:TAK

Napisano 17 maj 2014 - 08:50

miałem na myśli że może wciągnąc więcej niż litr oleju między wymianami i nie ma się co przejmować... jak będzie to 0,5 l na 1000 km to będzie dopiero problem.


  • 0

#10 OFFLINE   kicaj

kicaj
  • Moderator
  • 8779 postów
  • Lokalizacjajest B/DE, było HH/DE
  • Model:Opel Insignia
  • Posiadasz LPG:TAK

Napisano 17 maj 2014 - 10:38

mati11294, dnia 17 Maj 2014 - 00:12, napisał:

    moze forumowicz wrzesinski sugeruje sie swoja ze zmienna geometrią ale co maja obroty do turbiny  przeciez to nie kolo dmumasowe ze nie nalezy  spuszczac obrotow ponizej 1750
    turbina nawet ze zmienna geometria potrzebuje przegonienia od czasu do czasu
    ale skad ten prog minimum 1750 obrotow(ktory odpowiada max momentowi) i co to ma do trwalosci turbiny wg wrzesinski1 nie wiem
    ale wiem wazniejsze jest jej chlodzenie (niz wyzej wymienione 1750)  wtedy wytrzyma okolo  200000 tys km bez zmiennej geometri

    ponadto tu jest mala sprezarka  o malej bezwladnosci nie potrzebuje duzo zeby zaczac pompowac

 

no i to rozumiem... może jakiś admion scali z twoim poprzednim postem i będzie git

 

miałem na myśli że może wciągnąc więcej niż litr oleju między wymianami i nie ma się co przejmować... jak będzie to 0,5 l na 1000 km to będzie dopiero problem.

 

IMHO każdy ma trochę racji. Grunt to wiedzieć czym się jeździ i dbać o auto. Ot i tyle, albo aż tyle wśród wielu kierowców.

nawet z tymi obrotami (ciekawe czemu dokładnie 1750? może podziałka tak jest na skali...) mogę się domyśleć że jazda na niskich obrotach, gdy turbo nie jest w stanie dopompować dodatkowego powietrza (czy. dodatkowe Nm) to auto zbiera się powoli, no bo brakuje mu momentu, EGR zamknięty a co za tym idzie dużo sadzy (z różnych powodów) a dalej to sadza na łopatkach turbiny w wydechu a co za tym idzie zacieranie się wirnikia, ew. klap, i pewnie parę innych spraw związanych z wyważeniem i masą łopatek może powodować że turbina się szybciej kończy

u  mnie z ZB Z19DTH turbo gwizdało od początku, od nowości i nie miałem problemu, ale regularnie czyściłem boostsensor, kolektor i egr.

teraz w A14NET nie słyszę wogóle turbo


  • 0





Podobne tematy: Collapse