holcu Opublikowano 15 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2008 Witam Serdecznie Utworzyłem ten temat, ponieważ znaczna część osób zadanie mi pytania o to jakie są objawy uszkodzenia poszczególnych elementów zawieszenia. Temat uważam za ciekawy i chciałbym całość informacji zebrać w nim, aby każdy mógł opisać rzetelne informacje do czego dany element zawieszenia służy by móc zrobić później takie wspólne kompendium. Pozdrawiam Holcu   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
holcu Opublikowano 15 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2008 Właśnie oto chodzi, by prostym językiem przypomnieć kierowcom np. co to jest wahacz, jaką czynność odrywa w aucie oraz jakie są objawy oraz konsekwencje jego wybicia. np. Wahacz Wahacz jest elementem zawieszenia odpowiadającym za przenoszenie się ruchu koła(osi koła) na element sprężynujący (resor) Jak sama nazwa mówi porusza się on ruchem wahadłowym. Typowe Uszkodzenia - Popiskiwanie,skrzypienie auta np. podczas wsiadania jest objawem wskazującym na zużycie się tulei wahacza - Głośne stuki na dziurach, bądź stuki przy skręconych kołach jest to objaw wskazujący na zużycie się gumy tulei wahacza, bądź zbyt dużym luzie na owych gumach tulei wahacza - Stuki na nierównościach, na zakrętach lub podczas hamowania bądź przyspieszania może być przyczyną uszkodzenia sworznia wahacza Przykładowy wygląd wahacza   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267919 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość kokos Opublikowano 15 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2008 Ciężko będzie bo sporo na ten temat jest na forum i trzeba by było trochę tego przekopać ale coś pomożemy. Amortyzator: Pełni obowiązek strażnika żeby nam się tyłeczki za mocno nie poobtłukiwały a tak na prawdę to jego zadaniem jest absorbowanie i przechwytywanie nadmiaru energii w czasie wpadki w dziurę/koleinę lub innego rodzaju ustrojstwa. Amorki stosuje się w celu zmniejszenia kołysania i zapobiega przede wszystkim oderwaniu koła od ziemi/asfaltu itp. na wybojach. W samochodach osobowych najczęściej jest to zintegrowana konstrukcja resora (w formie sprężyny śrubowej) z amortyzatorem hydraulicznym. Jest kilka rodzajów ich ale najbardziej znane to olejowe i olejowo gazowe, różnić nie będę wyjaśniał bo chodzi o stopień tłumienia drgań,są także amorki sportowe które generalnie stosuje się do posadzenia autka (tak to nazwałem sobie). Z reguły mocowany jest na jedną śrubę od góry do tzw.poduszki amortyzatora oraz jedną śrubą do wahacza tworząc element resorujący. fotka zassana z wikipedia:   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267892 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Bogo Opublikowano 17 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Maja 2008 Zbieżność kół - różnica odległości pomiędzy krawędziami obręczy mierzonymi z przodu i z tyłu. Pomiar odbywa się w płaszczyźnie poziomej, która przechodzi przez środki obrotu kół. Wartość zbieżności podlega regulacji w każdym samochodzie. W pojazdach z tylnym napędem jest ona zazwyczaj dodatnia, a przy napędzie przedniej osi bliska zeru lub nawet ujemna (rozbieżność). Myślę, że warto przy tej okazji obalić pewien mit powielany często przez niektórych kierowców. Mianowicie zbieżność nie ma nic wspólnego z tzw. ściąganiem samochodu, dlatego że parametr ten dotyczy pary kół a nie tylko jednej strony. Należy jeszcze dodać , że badanie zbieżności winno być przeprowadzane każdorazowo po wymianie któregoś z elementów przedniego zawieszenia. Nie należy również zapominać, że złe ustawienie zbieżności skutkuje szybszym zużywaniem się ogumienia.   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267521 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość brzoza Opublikowano 17 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Maja 2008 Następnym jest łącznik stabilizatora !! Szybka wymiana!! Możemy to zrobić sami !! Mając jeden klucz i młotek Wszytstkie stuki na nierównościach i dołkach !! to jest jemu przypisane http://photos03.allegro.pl/photos/oryginal/358/91/42/358914254   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267513 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość DAROMV6 Opublikowano 17 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 17 Maja 2008 No, czasami jak tutaj dwa klucze (jeden do blokady). W Oplach łączniki mogą mieć one jeszcze inną postać np.: ale wszystkie mają jedno główne zadanie tzn. łączą stabilizator z wahaczami lub kolumną Mcpersona. Dla informacji - pierwszy ze zdjęcia jak widać nie posiada sworzni (które na naszych drogach potrafią "siadać", a następnie stukać na nierównościach), wytrzymałość spora i potrafi wytrzymać dłużej bez konieczności wymiany. Elementem powiązanym jest stabilizator : Stabilizator ma zastosowanie w zawieszeniu przednim, jak również w niektórych modelach aut, przy tylnym zawieszeniu. Ma za zadanie zapewnić stateczność samochodu, głównie na zakrętach. Jest przymocowany do nadwozia (podłużnic, "sań") przez dwie (zazwyczaj) gumowe poduszki, a do wahaczy lub Mcpersona za pomocą łącznika (zdj. wyżej). Tuleje (poduszki) stabilizatora: Objawami uszkodzenia (zużycia) tulejek mogą być "głuche" stuki na nierównościach. Po wymianie tych elementów nie ma konieczności regulacji zbieżności.   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267463 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Mark_pg Opublikowano 18 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2008 Witam Chcę dodać, że temu ostatniemu (tuleje) przypisuje się również piszczenie, skrzypienie na np. progach zwalniających i innych przeszkodach poprzecznych gdzie auto się mocno ugina. Pzdr Marek   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267450 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość brzoza Opublikowano 18 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2008 C0ś cienko z tym zawieszeniem.. A tu pozostało 1342 części do wymieniania .. Rozumiem że niektórzy rozkręcają do zrobienia fotki Mnie też uprzedzili i jutro zakręcam ten wahacz i te wszystkie tulejki Następnym co zdemontowałem jest Przekładnia kierownicza kompletna czyli z pompą wspomagania taka jak jest w Astra II i Zafira Odpowiadająca za te stuki na kole kierownicy Zwłaszcza na postoju gdy robimy szybkie ruchy kierownicą a koła pozostawiamy by ich nie ruszyło!! Prosty sposób do sprawdzenia Kiedy ja to znowu zamontuję   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267446 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Bogo Opublikowano 18 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2008 Kolejnym elementem zawieszenia samochodu jest tzw. McPherson Kolumna McPhersona - to rodzaj zawieszenia samochodu, w którym amortyzator pełni jednocześnie rolę elementu resorującego i tłumiącego drgania koła jezdnego oraz prowadzącego koło. http://photos03.allegro.pl/photos/400x300/359/38/80/359388006   Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267432 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość DAROMV6 Opublikowano 18 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2008 "Małe co nie co" Zawieszenie i układ kierowniczy. Przed poszukiwaniem niesprawności w zawieszeniu lub układzie kierowniczym należy się upewnić, że w oponach kół jest właściwe ciśnienie i są one jednakowego rodzaju oraz okładziny cierne hamulców nie ocierają o bębny lub tarcze. Ściąganie samochodu w jedną stronę: - Uszkodzona opona - Nadmierne zużycie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego - Niewłaściwe ustawienie kół przednich - Uszkodzenie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego wskutek złej naprawy po wypadku - Zbyt duża różnica ciśnienia w ogumieniu kół przednich Trzepotanie i drgania kół: - Niewyrównoważenie kół przednich lub tylnych - Uszkodzenie lub odkształcenie obręczy kół - Uszkodzony amortyzator - Wada wewnętrzna lub uszkodzenie opony - Zużyte przeguby kulowe układu kierowniczego lub zawieszenia, tuleje albo inne ich części - Poluzowane śruby mocowania koła Przechył samochodu na jedną stronę (w zależności od stopnia): - Uszkodzenie sprężyny (elementu resorującego) zawieszenia - Uszkodzenie górnej poduszki - Uszkodzenie amortyzatora Nadmierne unoszenie lub pochylanie się nadwozia podczas skrętu lub hamowania: - Niesprawne amortyzatory - Pęknięta lun osłabiona sprężyna zawieszenia - Zużyty lub uszkodzony drążek stabilizatora lub elementy jego mocowania Nieutrzymywanie toru jazdy przez samochód: - Niewłaściwe ustawienie kół przednich - Zużyte przeguby kulowe układu kierowniczego zawieszenia, tuleje albo inne ich części - Wada wewnętrzna lub uszkodzenie opony - Poluzowane śruby mocowania koła - Niesprawne amortyzatory - Zbyt duża różnica ciśnienia w ogumieniu kół przednich Nadmierny luz w układzie kierowniczym: - Zużyty przegub krzyżakowy wału kierownicy - Zużyte przeguby kulowe końcówek drążków kierowniczych - Zużyta przekładnia kierownicza - Zużyte przeguby kulowe wahaczy zawieszenia przedniego, tuleje lub inne części zawieszenia przedniego Nadmierna siła wymagana do skręcania kół: - Niewłaściwe smarowanie przekładni kierowniczej - Zatarty przegub kulowy końcówki drążka kierowniczego lub wahacza zawieszenia przedniego - Pęknięty lub zbyt luźny pasek napędu pompy wspomagania - Niesprawność przekładni kierowniczej Brak wspomagania: - Pęknięty lub zbyt luźny pasek napędu pompy wspomagania - Niewłaściwy poziom oleju w obwodzie wspomagania - Niesprawność elastycznych przewodów hydraulicznych obwodu wspomagania - Uszkodzona pompa wspomagania - Zużyta przekładnia kierownicza Nadmierne zużycie bieżnika na krawędziach wewnętrznych lub zewnętrznych: - Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu – nadmierne zużycie obu krawędzi - Niewłaściwy kąty: zbieżność, pochylenia koła, wyprzedzenia sworznia zwrotnicy – nadmierne zużycie tylko z jednej krawędzi - Zużyte przeguby kulowe układu kierowniczego lub zawieszenia, tuleje albo inne części - Niesprawne amortyzatory - Pokonywanie zakrętów ze zbyt dużą prędkością Postrzępienie krawędzi bieżnika: - Niewłaściwe ustawienie zbieżności Nadmierne zużycie w środkowej części bieżnika: - Nadmierne ciśnienie w ogumieniu Nierównomierne zużycie bieżnika: - Niewyrównoważenie kół - Nadmierne bicie obręczy lub opony - Niesprawne amortyzatory Ktoś wrzucił na forum ciekawego linka odnośnie Geometrii zawieszenia, może by coś z tym zrobić? Podaję: http://www.zss.pl/~moto/geometria.htm#2.19 Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/10351-budowa-zawieszenia/#findComment-267412 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.