Skocz do zawartości

Oznaczenia homologacyjne na elementach oświetlenia pojazdu


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Na kloszach reflektorów i lamp tylnych znajdują się znormalizowane kombinacje liter i cyfr. Zawierają one ważne informacje o przeznaczeniu produktu oraz jego jakości. Oznaczenia te łatwo rozszyfrować, jeśli wiemy co poszczególne oznaczenia opisują.

 

Wielokrotnie kupując jakieś lampy (szczególnie za pomocą internetu) sprzedający ręczy własną głową, że mają homologację i są legalne. Po prostu poproś o podanie oznaczenia homologacyjnego, a resztę sprawdź sam.

 

Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE

 

Dołączona grafika

 

Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego

 

Dołączona grafika

 

Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych

 

Dołączona grafika

 

Posłużę się artykułem dostepnym na stronie: http://www.motofocus.com.pl/index.php?aid=1038

 

Kilka cytatów:

 

 

...wiele katalogów tuningowych na rok 2005 obejmuje dla różnych modeli samochodów ponad 30 akcesoryjnych, wymiennych tylnych lamp zespolonych, których wykorzystywanie nie powinno być dopuszczalne w świetle przepisów prawa i wymagań technicznych. Kłopot polega na tym, że lampy te mają homologację o symbolu E11 (Wielka Brytania)...

 

Procedura homologacyjna: wytwórca lamp (w tym przypadku Tajwan) przedstawia lampy do testowania instytutowi zajmującemu się pomiarami fotometrycznymi. Instytut ten (w tym przypadku również tajwański) potwierdza spełnianie przez lampy norm i przekazuje wyniki testu do władz homologacyjnych w kraju, w którym obowiązują normy ECE (w tym przypadku w Wielkiej Brytanii). Władze owe wydają świadectwo homologacji ECE na bazie wyników testów i nadają produktowi symbol homologacyjny (E11 dla Wielkiej Brytanii). Wówczas sprzedaż tych lamp jest dopuszczona w Europie.

Podczas losowych testów tych dostępnych obecnie na rynku lamp (do Golfów III i IV oraz Polo) stwierdzono, że nie spełniają one ani wymogów fotometrycznych, ani związanych z odpornością na wysoką temperaturę czy wibracje, a tym samym silnie odbiegają od lamp, które zostały homologowane w Wielkiej Brytanii. Kolejna bardzo poważna wada owych lamp: diody LED można wymieniać pojedynczo. Zgodnie z Regulacją ECE R37 nie jest to dopuszczalne – i to z ważnych powodów, a mianowicie diody LED są dostępne w wersjach emitujących różne barwy światła. Wcale nie jest więc utopią wizja np. świateł stopu lśniących na niebiesko. Oznacza to naruszenie przepisów i spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.

 

Podobne przykłady to np. dostępne na Allegro tuningowe żarówki z homologacją E13 z Luksemburga, czy też żarówki świateł mijania o mocy 100W.

 

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.

 

Mam nadzieję, że pomoże w podjęciu decyzji o zakupie "tuningowych" lamp.

 

Jeśli chodzi o kwestie wymogów technicznych w naszym kraju, to uregulowane one są przez ustawę:

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia 1 lutego 1993 r.

w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów.

Dziennik Ustaw z 1996 r. Nr 155 poz. 772

 

Zanim więc zaczniesz myśleć o przeróbkach/zmianach, przeczytaj czy wogóle warto myśleć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności