Skocz do zawartości

Tryby Awaryjne Pracy Silnika


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Tak z ciekawości pytam, ponieważ ostatnio jeden mechanik powiedział mi że, w zależności od rodzaju błędu jaki wykryje komputer pokładowy przestawia sterowanie silnikiem w jeden z 4 rodzajów trybów awaryjnych (co zresztą wydaje się logiczne).

 

Np> Jeśli komp zarejestruje dajmy na to błąd centralnego zamka to tylko to zakomunikuje kontrolką na desce, ale jeśli zarejestruje np błąd położenia jakiegoś ważnego elementu w silniku to ograniczy możliwość wykręcania się silnika powyżej np 2500 obr lub nawet wyłączy silnik i też to zakomunikuje rzecz jasna kontrolką.

 

Analizując różne problemy forumowiczów to by się zgadzało.

 

W związku z tym moje pytania dwa:

1. Jakie dokładnie są te tryby awaryjne pracy i czym się charakteryzują?

2. Czy jest dostępny jakiś wykaz mówiący o tym które błędy powodują uruchomienie poszczególnych trybów awaryjnych?

Nie widzę wyjaśnienia nigdzie na forum, a taki wykaz bardzo pomógłby przecież forumowiczom w ustalaniu i diagnozowaniu problemów oraz wyjaśniałby dziwne zachowania naszych pojazdów.

 

Pozdrawiam.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/
Udostępnij na innych stronach

lub nawet wyłączy silnik

nie slyszalem o 4rech trybach awaryjnych. nie mowie ze tak nie jest ale nie chce mi sie w to wierzyc bo:

nie sadze zeby byly 4 oddzielne mapy dla trybu awaryjnego

czemu wlasnie 4 a nie 5 albo 10

silnika nie wylaczy bo to byloby zbyt niebezpieczne na drodze. moze jedynie uniemozliwic dalsza jazde po zatrzymaniu i zgaszeniu auta. jedynie sytuacja gdy nagla awaria osprzetu silnika uniemozliwia dalsza prace silnika moze sie silnik wylaczyc. ale to nie ma nic wspolnego z komputerem.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94887
Udostępnij na innych stronach

Tak jak kolega Kicaj pisze, tryb awaryjny redukuje moc silnika i zapala się kontrolka która sygnalizuje wystąpienie/zapisanie błędu, po odczytaniu tego błędu lub błędów wiemy co jest nie tak. Zapalenie się kontrolki nie zawsze skutkuje wejściem silnika w tryb awaryjny.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94875
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem ile jest trybów awaryjnych i czy w ogóle jest to gdzieś sklasyfikowane, w każdym razie auto sygnalizuje usterke odpowiednią kontrolką i nie jest do końca tak jak napisałeś. Na desce masz powiedzmy 4 różne kontrolki które potrafia zasygnaliwoać jakiś problem : kontrolka z kluczykiem (silnik, czujniki, osprzęt silnika), kontrolka poduszek, kontrolka abs, kontrolka ukł chłodzenia i klimy. Jak zepsuje się np. centralny zamek, alarm, radio to żadna kontrolka się nie zapali błędy można wykryc i odczytać tylko kompem.

 

Tryb awaryjny zadziała tylko wtedy gdy zepsuje się coś co ma bezpośredni wpływ na pracę silnika czyli np jakiś czujnik. Kontrolka silnika może się świecić z powodu innych mniej istotnych powodów a auto będzie żwawe

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94870
Udostępnij na innych stronach

No własnie. Czyli jednak komputer w pewnych przypadkach tylko sygnalizuje usterkę, a w innych ogranicza także np moc.

 

W jakich przypadkach? Przecież musi być jakiś "wzornik" tego na co i jak komputer reaguje??

 

Na desce masz powiedzmy 4 różne kontrolki które potrafia zasygnaliwoać jakiś problem : kontrolka z kluczykiem (silnik, czujniki, osprzęt silnika), kontrolka poduszek, kontrolka abs, kontrolka ukł chłodzenia i klimy

No chodzi tutaj o kontrolkę z kluczykiem. Skupmy się na dolegliwościach silnika.

 

W instrukcji użytkowania napisane jest:

Jeżeli lampka zaświeci się przy włączonym silniku:

Wystąpiła usterka w układzie elektronicznym silnika lub skrzyni biegów. Układ elektroniczny przełącza się w tryb awaryjny umożliwiający dalszą jazdę. W trybie takim może jednak wzrosnąć zużycie paliwa, a osiągi samochodu mogą ulec pogorszeniu

Co sugeruje przełaczenie się w tryb awaryjny w kązdym przypadku wykrycia usterki.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94856
Udostępnij na innych stronach

Tryb awaryjny zadziała tylko wtedy gdy zepsuje się coś co ma bezpośredni wpływ na pracę silnika czyli np jakiś czujnik.

tu masz odpowiedz da_sas,

a dokaldnie gdy sygnal jest poza oczekiwanym zakresem.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94849
Udostępnij na innych stronach

Tryb awaryjny zadziała tylko wtedy gdy zepsuje się coś co ma bezpośredni wpływ na pracę silnika czyli np jakiś czujnik.

Jeżli tak to jakie to są konkretnie przypadki? Które kody?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94841
Udostępnij na innych stronach

Tryb awaryjny zadziała tylko wtedy gdy zepsuje się coś co ma bezpośredni wpływ na pracę silnika czyli np jakiś czujnik.

Jeżli tak to jakie to są konkretnie przypadki? Które kody?

no a o tym to sobie poczytaj na forum

szukajka i "tryb awaryjny"

znajdziesz chociazby ze czujnik doladowania, ew czujnik polozenia walka rozrzadu. wszystko zalezy od silnika i osprzetu

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94828
Udostępnij na innych stronach

da_sas kolego ja jeszcze 1,5 roku temu miałem znikome pojęcie na temat silników diesla jak kupiłem auto to zacząłem sie tym interesować - zrobiłem sobie interfejs, jak coś się zepsuło to zawsze próbowałem sam zdiagnozować i naprawić. Może kup lub zrób sobie fejsa weź w ciepły dzien komputer albo jak masz to idź do garażu. Jest kilka sposobów żeby wywołać błędy od których silnik wchodzi w tryb awaryjny. Zobaczysz jak to wygląda przejrzysz pliki z numerami błędów i zrozumiesz jak to działa.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94816
Udostępnij na innych stronach

cała prawda o trybie awaryjnym:

 

sterownik silnika posiada 2 mapy:

- mapa pracy normalnej

- mapa pracy awaryjnej

 

pierwsza - wiadomo co to jest

druga mapa jest mapą "bezpieczną" czyli taką, że silnik tracac na osiągach pracuje poprawnie umożliwiając dotarcie do celu

bezpieczeństwo polega na tym, że :

jeśli jakikolwiek czujnik odpowiedzialny za pracę silnika i jego bezpieczeństwo (w sensie bogata/biedna mieszanka, istotne dane potrzebne do jego pracy itp) to sterownik silnika wyłącza ten czujnik i przyjmuje wartość "bezpieczną" z tego czujnika czyli zapisaną w mapie zapłonu

mapa bezpieczna jest używana do chwili wyłączenia silnika

po ponownym uruchomieniu przez ok. 10-20sek ECU sprawdza warunki pracy silnika i jeśli nie wychwyci wad czujników, to pracuje normalnie, jeśli znajdzie coś nie tak (wartości odbiegające od przyjuętych dopuszcalnych) to wyłącza dany czujnik i wskakuje na mapę awaryjną

to tyle

i nie ma 4 5 10 map tylko mapa awaryjna i mapa normalna

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/28512-tryby-awaryjne-pracy-silnika/#findComment-94811
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności