Skocz do zawartości
ArKos

Wymiana rozrządu ecotec 16v

Rekomendowane odpowiedzi

Opis dotyczy Vectry B z silnikiem X18XE1 czyli 1,8 16V na małym bloku czyli generalnie cała rodzina silników: z14xe, x14xe, x16xe, z16xe, x18xe1, z18xe...
Można go zatem wykorzystać do innych silników 16v, nawet tych starszych, jeszcze nie-ecotec'ów, ponieważ zasady jakimi się kierujemy są takie same, a różnica będzie tylko w szczególikach.

Zaczynamy od podniesienia samochodu i zdemontowania prawego przedniego koła, po czym w komorze silnika demontujemy cały osprzęt w okolicy rozrządu: puszke filtra powietrza, przepływomierz, zawór par paliwa, górną osłonę rozrządu, pasek wielorowkowy:

1.JPG

P1060578.JPG

Górna obudowa rozrządu zamocowana jest 3 śrubami:

P1060583.JPG

Po zdjęciu górnej obudowy rozrządu zakładamy klucz na długiej przedłużce i kręcimy wałem silnika zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż cechy na kołach wałków rozrządu ustawią się ładnie w jednej poziomej linii:

P1060588.JPG

P1060597.JPG

Następnie zdejmujemy dolną częśc obudowy rozrządu (na 4 zatrzaskach - delikatnie!!!) i odszukujemy otwór rewizyjny koła zamachowego umiejscowiony pod filtrem oleju i blokujemy wał korbowy poprzez włożenie grubego śrubokręta - otwór rewizyjny:

P1060586.JPG

Po zablokowaniu pełną parą odkręcamy śrubę wału korbowego w lewo, co zaskutkuje też odkręceniem koła pasowego i naszym oczom ukaże się dolne koło rozrządu. Na samym kole jest cecha i na obudowie wewnętrznej rozrządu:

P1060590.JPG

Jak widać mamy niespodziewajkę... U mnie konieczność wymiany rozrządu nie nastąpiła na skutek przebiegu, bo rozrząd był nowiutki (przelatał może z 5 tyś km) ale jakiś paprok składając go nie przyuważył małej śrubki, która wpadła do wnętrza obudowy rozrządu... Niestety ogoliła trochę pasek i na szczęście do mojego przeczulonego ucha dobiegł delikatny dźwięk, który jest nietypowy dla pracy rozrządu - dzięki temu paska nie rozwaliło i nie muszę robić głowicy po zerwaniu paska. Pasek wyglądał jak po wojnie:

P1060593.JPG

Wracając do czynności... Demontujemy czujnik wałków rozrządu - 2 śrubki na torxa:

P1060589.JPG

Przed zdjęciem paska rozrząd najwygodniej ustawić tak, aby wszystkie cechy się pokrywały: dolne koło z obudową a wałki względem siebie. Odkręcamy napinacz paska, demontujemy go, odkręcamy obie rolki prowadzące, wywalamy stary pasek, odkręcamy pompę wody (3 śruby) i wywalamy stary pasek. Zakładamy i przykręcamy nową pompę wody (ma cechy na obudowie), montujemy nowe rolki, montujemy napinacz ale luźno - musi latać luzacko. Sprawdzamy dokładnie cechy dolnego koła i cechy wałków, zakładamy nowy pasek. Wstępnie napinamy napinacz - strzałka napinacza patrzy na środek skali napinacza. Wykonujemy 2-3 obroty wału korbowego aby pasek się ułożył i sprawdzamy cechę napinacza - jeśli mieści się w skali to ok, jeśli nie, to luzujemy, napinamy i dociągamy zgodnie ze wskazaniami.

Montujemy osprzęt w odwrotnej kolejności do demontażu. Jeśli wszystko zrobiliśmy dokładnie, to silnik odpali na dotyk i będzie mruczeć jak marzenie.

WAŻNE

Jest kilka rodzajów pasków rozrządu. Jeśli chodzi o smallbloki 16v to różnią się ilością zębów - np. corsa C 1,4 16v z14xe ma 162 zęby i taki pasek NIE PASUJE - pasuje tylko do corsy i agili.
Do Vectry, Astry, Zafiry z silnikami 16v na małym bloku potrzebny jest pasek 169 zębów. Tych pasków są 2 rodzaje i różnią się kształtem zębów. Orientacyjnie podam oznaczenie paska jaki ja kupiłem - Contitech CT873. Ogólnie można krzyczeć jako oznaczenie paska 169x20 alle jak napisałem wyżej - kształt zębów jest ważny, więc warto mieć "na wzór" stary pasek w razie draki.


Autor: ArKos & Grzes997
Źródło: http://forum.samnaprawiam.com


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ja sie z Toba nie zgodze, bo wlasnie mam Astre z silnikiem Z18XE i mam pasek 162 zeby.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Opis dotyczy (...) silników: z14xe, x14xe, x16xe, z16se, x18xe1, z18xe...

 

Jest kilka rodzajów pasków rozrządu. (...) różnią się ilością zębów - np. corsa C 1,4 16v z14xe ma 162 zęby

 

ja sie z Toba nie zgodze, bo wlasnie mam Astre z silnikiem Z18XE i mam pasek 162 zeby

 

Opis dotyczy Vectry B z silnikiem X18XE1

 

Masz coś niejasne? Przeczytaj jeszcze raz, a potem jeszcze raz i jeśli mało, to jeszcze raz...


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A gdzie w Vectrze B 1,6 16V umiejscowiony jest otwór rewizyjny koła zamachowego??

Wielokrotnie zmieniałem rozrząd ale nigdy nie blokowałem za jego pomocą :neutral:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A gdzie w Vectrze B 1,6 16V umiejscowiony jest otwór rewizyjny koła zamachowego??

Wielokrotnie zmieniałem rozrząd ale nigdy nie blokowałem za jego pomocą :neutral:

 

Tu go widać - strzałką zaznaczony:

 

P1060586.JPG

 

Tyle, że mam skrzynię automatyczną AF-17, a silnik x18xe1.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, u mnie go tam nie ma :confused:


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich forumowiczów. próbowałem dzisiaj wymienić pasek rozrządu ale nie mogłem zablokować koła zamachowego. na zdjęciu widać otwór rewizyjny lecz w mojej astrze 1,6 16v ecotec takiego otworu nie ma. mam jeszcze dwie takie identyczne astry i w nich także nie ma. po długim poszukiwaniu w końcu znalazłem. nie ma takiego otworu tylko jest mała szczelinka w którą wchodzi cienki płaski śrubokręt. była ona zabrudzona i nawet jej nie było widać. jest ona troszkę niżej ten otwór na zdjęciu i jest między miską olejową a silnikiem. mam nadzieję że komuś pomożę moja wskazówka. pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

tutaj jest w mojej astrze

post-28289-0-36726400-1328971527_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam Kolegów. Chciałbym się przywitać i przedstawić jako nowy użytkownik tego forum.

 

Właśnie przybieraliśmy się z kolegą do wymiany rozrządu w nowo zakupionej 1,4 16V z 98 roku. Zastanawia nas jednak kilka rzeczy:

1)Czy potrzebna będzie blokada wałków rozrządu, a jeżeli tak, to czy wystarczy ?: http://allegro.pl/opel-astra-1-4-1-6-16v-blokada-blokady-rozrzadu-i2265570161.html

2) Czy podstawienie lewarka pod misę olejową i uniesienie silnika wystarczy do demontażu wspornika poduszki silnika?

3) Nowy napinacz paska rozrządu ma w pudełeczku instrukcję. W instrukcji tej oprócz klucza imbusowego 6 narysowany jest jakiś klucz, którym według tej instrucji dodatkowo należy obracać centralną część napinacza. Czy nie wystarczy imbus i czy centralna część napinacza sama nie blokuje się po zachaczeniu w odworze w bloku silnika?

4)Czy tak, jak napisano powyżej, wystarczy nową pompę wodną włożyć dokładnie tak jak wyjętą starą, czy trzeba też mieć klucz do pompy wodnej i obracać nią w celu prawidłowego napięcia paska?

 

Bardzo proszę i z góry dziekuję za odpowiedzi. Pozdrawiam.


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Serdecznie dziękuję, Kolego. Właśnie wymieniliśmy rozrząd i autko śmiga. Jeszcze raz wielkie dzięki. Serdecznie polecam tę poradę - nic dodać, nic ująć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po to tu jesteśmy aby sobie nawzajem pomagać :aniolek:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich .

Wiem że trzeba pokręcić wałem silnika zgodnie ze wskazówkami zegara ... moje pytanie czy można również w odwrotna stronę?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu jest fajny filmik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Co do "otworu rewizyjnego".

Ja wykorzystuję otwór od śruby trzymającej docisk sprzęgła, taki myk jest możliwy przy kole garnkowym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Partnerem serwisu: Fabryka kart plastikowych LiderKarty
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.