ArKos Opublikowano 9 Stycznia 2011 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2011 Opis dotyczy Vectry B z silnikiem X18XE1 czyli 1,8 16V na małym bloku czyli generalnie cała rodzina silników: z14xe, x14xe, x16xe, z16xe, x18xe1, z18xe...Można go zatem wykorzystać do innych silników 16v, nawet tych starszych, jeszcze nie-ecotec'ów, ponieważ zasady jakimi się kierujemy są takie same, a różnica będzie tylko w szczególikach.Zaczynamy od podniesienia samochodu i zdemontowania prawego przedniego koła, po czym w komorze silnika demontujemy cały osprzęt w okolicy rozrządu: puszke filtra powietrza, przepływomierz, zawór par paliwa, górną osłonę rozrządu, pasek wielorowkowy:Górna obudowa rozrządu zamocowana jest 3 śrubami:Po zdjęciu górnej obudowy rozrządu zakładamy klucz na długiej przedłużce i kręcimy wałem silnika zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu, aż cechy na kołach wałków rozrządu ustawią się ładnie w jednej poziomej linii:Następnie zdejmujemy dolną częśc obudowy rozrządu (na 4 zatrzaskach - delikatnie!!!) i odszukujemy otwór rewizyjny koła zamachowego umiejscowiony pod filtrem oleju i blokujemy wał korbowy poprzez włożenie grubego śrubokręta - otwór rewizyjny:Po zablokowaniu pełną parą odkręcamy śrubę wału korbowego w lewo, co zaskutkuje też odkręceniem koła pasowego i naszym oczom ukaże się dolne koło rozrządu. Na samym kole jest cecha i na obudowie wewnętrznej rozrządu:Jak widać mamy niespodziewajkę... U mnie konieczność wymiany rozrządu nie nastąpiła na skutek przebiegu, bo rozrząd był nowiutki (przelatał może z 5 tyś km) ale jakiś paprok składając go nie przyuważył małej śrubki, która wpadła do wnętrza obudowy rozrządu... Niestety ogoliła trochę pasek i na szczęście do mojego przeczulonego ucha dobiegł delikatny dźwięk, który jest nietypowy dla pracy rozrządu - dzięki temu paska nie rozwaliło i nie muszę robić głowicy po zerwaniu paska. Pasek wyglądał jak po wojnie:Wracając do czynności... Demontujemy czujnik wałków rozrządu - 2 śrubki na torxa:Przed zdjęciem paska rozrząd najwygodniej ustawić tak, aby wszystkie cechy się pokrywały: dolne koło z obudową a wałki względem siebie. Odkręcamy napinacz paska, demontujemy go, odkręcamy obie rolki prowadzące, wywalamy stary pasek, odkręcamy pompę wody (3 śruby) i wywalamy stary pasek. Zakładamy i przykręcamy nową pompę wody (ma cechy na obudowie), montujemy nowe rolki, montujemy napinacz ale luźno - musi latać luzacko. Sprawdzamy dokładnie cechy dolnego koła i cechy wałków, zakładamy nowy pasek. Wstępnie napinamy napinacz - strzałka napinacza patrzy na środek skali napinacza. Wykonujemy 2-3 obroty wału korbowego aby pasek się ułożył i sprawdzamy cechę napinacza - jeśli mieści się w skali to ok, jeśli nie, to luzujemy, napinamy i dociągamy zgodnie ze wskazaniami.Montujemy osprzęt w odwrotnej kolejności do demontażu. Jeśli wszystko zrobiliśmy dokładnie, to silnik odpali na dotyk i będzie mruczeć jak marzenie.WAŻNEJest kilka rodzajów pasków rozrządu. Jeśli chodzi o smallbloki 16v to różnią się ilością zębów - np. corsa C 1,4 16v z14xe ma 162 zęby i taki pasek NIE PASUJE - pasuje tylko do corsy i agili.Do Vectry, Astry, Zafiry z silnikami 16v na małym bloku potrzebny jest pasek 169 zębów. Tych pasków są 2 rodzaje i różnią się kształtem zębów. Orientacyjnie podam oznaczenie paska jaki ja kupiłem - Contitech CT873. Ogólnie można krzyczeć jako oznaczenie paska 169x20 alle jak napisałem wyżej - kształt zębów jest ważny, więc warto mieć "na wzór" stary pasek w razie draki.Autor: ArKos & Grzes997Źródło: http://forum.samnaprawiam.com   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość sanon Opublikowano 10 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 10 Lipca 2011 No ja sie z Toba nie zgodze, bo wlasnie mam Astre z silnikiem Z18XE i mam pasek 162 zeby.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-396063 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ArKos Opublikowano 11 Lipca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2011 Opis dotyczy (...) silników: z14xe, x14xe, x16xe, z16se, x18xe1, z18xe... Jest kilka rodzajów pasków rozrządu. (...) różnią się ilością zębów - np. corsa C 1,4 16v z14xe ma 162 zęby ja sie z Toba nie zgodze, bo wlasnie mam Astre z silnikiem Z18XE i mam pasek 162 zeby Opis dotyczy Vectry B z silnikiem X18XE1 Masz coś niejasne? Przeczytaj jeszcze raz, a potem jeszcze raz i jeśli mało, to jeszcze raz...   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-396068 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Przemo1404 Opublikowano 11 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2011 A gdzie w Vectrze B 1,6 16V umiejscowiony jest otwór rewizyjny koła zamachowego?? Wielokrotnie zmieniałem rozrząd ale nigdy nie blokowałem za jego pomocą   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-396229 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ArKos Opublikowano 11 Lipca 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2011 A gdzie w Vectrze B 1,6 16V umiejscowiony jest otwór rewizyjny koła zamachowego?? Wielokrotnie zmieniałem rozrząd ale nigdy nie blokowałem za jego pomocą Tu go widać - strzałką zaznaczony: Tyle, że mam skrzynię automatyczną AF-17, a silnik x18xe1.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-396239 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Przemo1404 Opublikowano 11 Lipca 2011 Udostępnij Opublikowano 11 Lipca 2011 No właśnie, u mnie go tam nie ma   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-396264 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość qba66666 Opublikowano 11 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2012 witam wszystkich forumowiczów. próbowałem dzisiaj wymienić pasek rozrządu ale nie mogłem zablokować koła zamachowego. na zdjęciu widać otwór rewizyjny lecz w mojej astrze 1,6 16v ecotec takiego otworu nie ma. mam jeszcze dwie takie identyczne astry i w nich także nie ma. po długim poszukiwaniu w końcu znalazłem. nie ma takiego otworu tylko jest mała szczelinka w którą wchodzi cienki płaski śrubokręt. była ona zabrudzona i nawet jej nie było widać. jest ona troszkę niżej ten otwór na zdjęciu i jest między miską olejową a silnikiem. mam nadzieję że komuś pomożę moja wskazówka. pozdrawiam   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-427468 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość qba66666 Opublikowano 11 Lutego 2012 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2012 tutaj jest w mojej astrze   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-427471 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość stonefree78 Opublikowano 13 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2012 Witam Kolegów. Chciałbym się przywitać i przedstawić jako nowy użytkownik tego forum. Właśnie przybieraliśmy się z kolegą do wymiany rozrządu w nowo zakupionej 1,4 16V z 98 roku. Zastanawia nas jednak kilka rzeczy: 1)Czy potrzebna będzie blokada wałków rozrządu, a jeżeli tak, to czy wystarczy ?: http://allegro.pl/opel-astra-1-4-1-6-16v-blokada-blokady-rozrzadu-i2265570161.html 2) Czy podstawienie lewarka pod misę olejową i uniesienie silnika wystarczy do demontażu wspornika poduszki silnika? 3) Nowy napinacz paska rozrządu ma w pudełeczku instrukcję. W instrukcji tej oprócz klucza imbusowego 6 narysowany jest jakiś klucz, którym według tej instrucji dodatkowo należy obracać centralną część napinacza. Czy nie wystarczy imbus i czy centralna część napinacza sama nie blokuje się po zachaczeniu w odworze w bloku silnika? 4)Czy tak, jak napisano powyżej, wystarczy nową pompę wodną włożyć dokładnie tak jak wyjętą starą, czy trzeba też mieć klucz do pompy wodnej i obracać nią w celu prawidłowego napięcia paska? Bardzo proszę i z góry dziekuję za odpowiedzi. Pozdrawiam.   Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-437213 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość zbyszek670 Opublikowano 15 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 15 Kwietnia 2012 Tutaj masz ładnie opisane i fotki wrzucone; http://www.astra.auto.pl/dzial-techniczny/napraw-to-sam/275-wymiana-rozrzadu-silnik-x14xel Odnośnik do komentarza https://forum.opel24.com/topic/37050-wymiana-rozrz%C4%85du-ecotec-16v/#findComment-437504 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi