Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Czytałem podane linki i oprócz zmniejszenia nieznacznie napięcia nic się nie uzyskuje.

Dlatego zaproponuje coś co moim zdaniem bardziej spełni swoje zadanie.

 

Można samodzielnie wykonać mały układ indukcyjno-pojemnościowy.

 

Potrzebny kawałek przewodu miedzianego o grubości 1 mm z izolacją, który nawijamy na przykład na ołówku w ilości około 20 zwoji

robiąc małą cewkę indukcyjną. Wpinamy to szeregowo w przewód zasilający żarówkę, dokładamy do tego kondensator elektrolityczny o pojemności 100-200 micro F o napięciu nie mniejszym jak 25 V, który wpinamy równolegle między dwa przewody zasilające żarówkę.

 

Jak ktoś nie rozumie kompletnie zasady działania takiego układu, to w skrócie:

Ta mini cewka i kondensator przyjmą na siebie pierwsze uderzenie napięcia, odcięcie i zakłócenia/iskrzenia z instalacji.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409248
Udostępnij na innych stronach

hmm, a moglbys wskazac ktora czesc mojej wypowiedzi to sugerowala?

 

Pomyliłem Twoją wypowiedź z Kacprem ;)

PS. Faktycznie, lekko różowe okulary nikomu nie zaszkodzą ;)

dodano

To teoria czy teoria powiązana z praktyką ? Testował ktoś takie rozwiązanie ?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409432
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, lekko różowe okulary nikomu nie zaszkodzą

wiem, wiem - mnie tez sie czasem przydadza... ;)

To teoria czy teoria powiązana z praktyką ? Testował ktoś takie rozwiązanie ?

to sie nazywa filtr dolnoprzepustowy...

w aucie raczej nie... problem moze byc jedynie z tym ze jakosc tego filtra zalezec bedzie od sposobu wykonania cewki, choc IMHO wystarczyloby juz podlaczenie samej cewki...

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409439
Udostępnij na innych stronach

Witam

Twój pomysł wydaje się być słuszny, poszperałem trochę w sieci i znalazłem takiego pdf:

http://dydaktyka.fizyka.szc.pl/pdf/pdf_143.pdf

 

Ale oczywiście mam pewne wątpliwości :)

Rysunek 36 przede wszystkim cewka podłączona jest równolegle, a druga sprawa czy nagły wzrost napięcia przy wyłączaniu świateł nie spalił by żarówek w tak samo szybkim czasie ?

 

Możliwe, że czegoś nie kumam, ale jeśli ktoś ma chwilkę niech mi to wyjaśni - bo już szukałem drutu i ołówka ;)

Daniel,

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409462
Udostępnij na innych stronach

przygladnij sie rysunkowi 35 a nie 36 ;)

i opisowi

na rys 36 cewka podpieta jest rownolegle, a ty masz podpiac szeregowo...

w skrocie i opisowo - cewka dziala w ten sposob by przeciwstawic sie zmianie. czyli bedzie "lagodzic" w czasie wszelkiego rodzaju skoki napiecia, w szczegolnosci ten przy zapalaniu i gaszeniu + skoki napiecia w sieci

kondensator dziala podobnie ale musi byc wpiety rownolegle (reaktancja http://pl.wikipedia.org/wiki/Reaktancja_%28elektryczno%C5%9B%C4%87%29)

 

bo już szukałem drutu i ołówka

jak masza stare, niepotrzebne radio w domu, poszukaj czy nie ma tam jakiegos preta ferrytowego...

Edytowane przez kicaj

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409481
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem próbe na żarówce P21W z ołówkiem i drutem.

Cóż żadnych różnic nie widziałem w zapalaniu się czy gaśnięciu takiego układu w porównaniu z układem bez cewki.

Nie jestem nawet pewien czy jakies roznice powinny byc zauwazalne, coz poszukam innego materiału magnetycznego, diamagnetycznego lub ferromagnetycznego. ;)

dodano

przygladnij sie rysunkowi 35 a nie 36 ;)

i opisowi

na rys 36 cewka podpieta jest rownolegle, a ty masz podpiac szeregowo...

w skrocie i opisowo - cewka dziala w ten sposob by przeciwstawic sie zmianie. czyli bedzie "lagodzic" w czasie wszelkiego rodzaju skoki napiecia, w szczegolnosci ten przy zapalaniu i gaszeniu + skoki napiecia w sieci

kondensator dziala podobnie ale musi byc wpiety rownolegle (reaktancja http://pl.wikipedia.org/wiki/Reaktancja_%28elektryczno%C5%9B%C4%87%29)

 

 

jak masza stare, niepotrzebne radio w domu, poszukaj czy nie ma tam jakiegos preta ferrytowego...

 

A nie może być np. zwykły magnes ?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409491
Udostępnij na innych stronach

Cóż żadnych różnic nie widziałem w zapalaniu się czy gaśnięciu takiego układu w porównaniu z układem bez cewki.

 

Na tym to polega że dla prądu stałego cewka i kondensator są niezauważalne, ale dla przemiennego, pików napięcia itp już jest dużym problemem.

 

Zobacz np ten artykuł: http://www.stareradia.pl/theory/lowpass.html jest tam dokładnie wyjaśniona zasada działania.

Oczywiście nie musisz nawijać kilkaset zwoji tak jak jest na końcu tego artykułu, wystarczy kilkanaście.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409498
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje Kacper.

Postaram się zbudować coś takiego jak czas pozwoli, ale nie tym razem z ołówka ;)

Edytowane przez daro
zbędny cytat

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409505
Udostępnij na innych stronach

ale nie tym razem z ołówka

Chodziło mi o to aby ołówkiem posłużyć się tylko do zrobienia samej cewki, a po nawinięciu wyciągnąć go. :grin:

 

cewkipowietrzne.th.jpg

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409580
Udostępnij na innych stronach

tego typu dlawiki to ze tak powiem z zarowka i jej przepalniemnie maja nic wspolnego. Lepiej dać diode lub nawet dwie w szereg w obwód swiatla mijania danej lampy. Zaleznie jaką dide zastosujemy to spadek napiecie moz ewynosci okolo 0,2V lub 0,5V. Parametry diody odnosnienapec sa nie istotne wazna jej wytryzmalosc i 10A wystarczy w zupelnosci. Trzeba tylko pamietac ze dioda tak bedzie sie nagrzewac. Zarowki przepalaja sie od zadużego napiecia podczas swiecenia swiatel mijania a nie przy samym momencie zapalnia mijania.

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/46382-dioda-prostownicza-w-obwodzie-%C5%BCar%C3%B3wki-h7/page/2/#findComment-409588
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności