Skocz do zawartości

[CB] SWAP C12NZ na X12SZ - brak czujnika spalania stukowego i ...


Gość ooloo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Kilka dni temu bliźniaczego posta wysłałem na innym oplowskim forum, jednak tam nie uzyskałem żadnych podpowiedzi. Może więc tu, ktoś wpadnie na jakiś pomysł.

 

Corsa B (1.2 1994r), którą jeżdżę już piąty rok, w okolicach grudnia podupadła na zdrowiu. Posypał się silnik. Jego remont okazał się raczej nieopłacalny więc zapadła decyzja o podmianie. Za pół darmo operację przeprowadził człowiek (przemiły), który co prawda ma dużą wiedzę, ale niestety w dziedzinie syren, żuków i innych pojazdów z minionej epoki (czego wcale nie ukrywał). No ale wracając do tematu... Udało się znaleźć na szrocie silnik z krótką ale jednak gwarancją.


Wymiana poszła szybko, sprawnie i ... dopiero po swapie okazało się, że niby identyczny silnik to już inny model lol.gif Był C12NZ, a pod maską wylądował X12SZ. Nasze podejrzenia już wcześniej wzbudził dziwny otwór w bloku silnika, który w poprzedniku nie występował... No ale co tam... Zaślepiliśmy prowizorycznie do testów. whistling.gif I tak tymczasowo zostało. Później dopiero przeprowadziliśmy investigation i odczytaliśmy dokładnie to co zostało wybite na blokach rofl.gif


Na chwilę obecną samochodzik śmiga i pali coś ponad 10 litrów (może ze 12? ale robi krótkie trasy po mieście i do tego rzadko). Ogólnie jest OK. Ale...


Po krótkim poszukiwaniu wiem już, że w owy otwór powinien być wkręcony czujnik spalania stukowego. Wiem też, że silnik dostaje po tyłku jeśli spalanie detonacyjne (bo to się tak chyba nazywa) ma miejsce. Na razie w pracy silnika nie zauważam nic niepokojącego/dziwnego. Nie słyszę metalicznego klekotania itp o czym to gdzieś czytałem przy okazji
szukania wiedzy o czujniku. Samochód się nawet zbiera (ale zima to nie mam porównania do pracy typowo letniej msn-wink.gif). Obroty trzymane są równo, tyle że drgania silnika na biegu jałowym są nieco większe niż poprzednio. Czasem podczas stania na światłach wciśnięcie pedału sprzęgła je (drgania) niweluje.


A teraz pytania:

1) czy jeśli kupię czujnik i wkręcę na miejsce będę miał go gdzie podłączyć? Przypominam, że wiązka ( bo tak to chyba nazywacie) jest z C12NZ. Nie wiem czy jest taka możliwość...

2) czy komputer/sterownik/ECU obsłuży ewentualny czujnik? Nie wiem jaki sterownik mam (kto wie czy nie był kiedyś podmieniany na inny), może po sprawdzeniu modelu da radę wywnioskować czy trzeba go wymieniać?

3) może mam się niczym nie przejmować i jeździć z zaślepionym otworem? Wkońcu C12NZ miał inny rodzaj sterowania kątem wyprzedzenia i zarządzania bag.gif oktanami (tu muszę się doedukować).

4) a może na razie dla bezpieczeństwa lać Pb98 zamiast używanego obecnie Pb95? Zmieni to coś?


Ps. do pkt 1 i 2 - ile mam jeszcze wydać crybaby.gif Da się kupić części w ludzkich pieniądzach? Oczywiście używki czy jakieś szrotowe bo nowych nie biorę wcale pod uwagę.

 

Ps2. Nie wiem czy to zaczyna się odzywać brak czujnika spalania stukowego, czy zatankowałem (na Neste) jakieś słabe paliwo, ale od ostatniego tankowania podczas jazdy, samochód traci moc na dwójce i trochę szarpie.


Proszę o jakieś podpowiedzi czy nakierowanie mnie na właściwe tematy.

Dziękuję i pozdrawiam!

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mietekforce

Jak wstawiłeś SZ to analogicznie powinien być on kompletny. Poszukaj na necie czy NZ i SZ mają ten sam komputer, jeśli tak to luz. Aby to auto w miare sensownie smigało silnik musi mieć kompletny osprzęt.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mapetopel

i znów pseudo fachowe porady a czujnik spalania stukowego w silnikach SZ służył do wyboru liczby oktanowej gdyż nie miał przełącznika liczby oktanowej.

Do sterowania oktanami w silnikach C12NZ służył przełącznik liczby oktanów. :arrow:http://corsa-b.cba.pl/silnik.htm i (masz go na pewno w starej wiązce)

Edytowane przez mapetopel

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dokonca jest tak ze czujnik spalania słuzy do wyboru liczby oktanowej.On pracuje cały czas bez wzgledu na wlane paliwe a jego praca wychwytuje paliwo o innych oktanach

Samo wkrecenie czujnika nie rozwiaze tematu oprocz tego trzeba zamontowac czujnik detonacji filtra i inny sterownik

Pzostaje tez kwestia egr i wiazki elektrycznej czyli koszta

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

"... oprocz tego trzeba zamontowac czujnik detonacji filtra i inny sterownik

Pzostaje tez kwestia egr i wiazki elektrycznej czyli koszta"

A więc muszę posprawdzać co ile będzie ewentualnie kosztowało.

 

Proszę o kolejne sugestie :spoko:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość mapetopel

jezeli chodzi o kolejne sugestie to nie zwracaj za bardzo uwagi na pseudo fachowe porady.

Silnik corsy jest bardzo prosty. W rzeczywistości mechanicznie C12NZ i X12SZ to to samo. Stary sterownik bez ERG to tylko plus. ERG to niepotrzebny bajer i to że zostanie wiecznie zamknięty działa tylko na twoją korzyść. Przełącznik liczby oktanowej odpowiednio informuje sterownik i programowo zapobiega spalaniu stukowemu. Czujnik detonacji filtra to kolega wyżej ma chyba w rakiecie z NASA.

Na twoim miejscu zwróciłbym uwagę na prawidłowy montaż czujnika halla ze starego silnika oraz czujnik temperatury gdyż w C12NZ ii X12Sz były one w innych miejscach i miały inne oznaczenia OEM mogą się różnic charakterystyką.

Edytowane przez mapetopel

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak byś przekładał silnik z osprzętem to i wiązki oraz EKU też powinieneś wymienić. Wymieniłeś zapewne sam słupek.

To że teraz silnik traci moc i szarpie może być związane z jakością paliwa , ale równie dobrze może gubić iskrę na którejś świecy.

Zainteresuj się układem zapłonowym - kable świece, aparat... ciśnienie w cylindrach.

Koledzy zapewne podpowiedzą co jeszcze ma wpływ na słabszą moc i szarpanie :-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja napisałem ze elektronicznie X12SZ i C12NZ sa róznie i pracuja na innych sterownikach i ze wkrecenie czujnika spalania stukowego nic nie da.

 

Do mechanika mapetopel zerknij w schemat elementów skladowych silnika X12SZ/ X16SZ a czujnik detonacji filtra(nazwa wg info-tech) elektoniczny filltr sygnału z czujnika stukowego do ecu- a takowy znajdziesz i nie trzeba tu technologi NASA a technologia opla z lat 90

Edytowane przez mk5

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za kolejne posty.

Najszybciej i bez ponoszenia kosztów sprawdzę związek jakości paliwa i niezbyt przyjemnej kultury pracy silnika która pojawiła się w okresie po ostatnim tankowaniu. Muszę wyjeździć jeszcze trochę starego i zaleje nowym.

 

Cały czas zastanawia mnie co się zmieniło w ostatnim czasie (już po podmianie silnika), że autko jeździło całkiem fajnie, a teraz ma jakiś problem. Skoro problemy miałby powodować brak czujnika spalania stukowego, to chyba od razu miałbym jakieś przeboje :> Niech no zrobi się cieplej! Na części rozkręcę! A tak serio, to nie bardzo mam czas i miejsce do kombinowania we własnym zakresie... No ale powolutku dojdziemy co i jak.

 

Dzięki Panowie!

Jeśli ktoś ma kolejne wskazówki, będę za nie wdzięczny.

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jezeli te silniki sa identyczne mechaniczne to brak czujnika nie robi problemu gdyz pozostał stary sterownik i to on dba o optymalna prace silnika.

Szukałbym by przyczyny jak w zwykłym C12NZ czyli podobnie jak kolega Kacper.

 

Intencja moich postów powyzej było to ze zmiana elektroniczna z C12NZ na X12XZ nie ogranicza sie jedynie do zamontowania samego czujnika ale wiaze sie z wymiana sterownika i innych elementów z nim wspólpracujacych

Edytowane przez mk5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności