Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

paweldm,

. Opony w F1 (i nie tylko, bo np. w dużych samolotach także) napełnia się azotem. Z motywacją - dlaczego azotem - już nieco gorzej. Niestety pokutuje tutaj obiegowa opinia dotycząca rozszerzalności cieplnej. Ta opinia nie jest zresztą do konca nieprawdziwa, gdyż gdyby azot miał znaczną rozszerzalność cieplną to ciśnienie w oponie ulegałoby wahaniom i tym samym azot nie byłby użyty do napełniania opony. Z drugiej strony powietrze i azot mają podobną rozszerzalność cieplną (podobnie zresztą tlen). Oznacza to, że to nie rozszerzalność cieplna decyduje o wyborze azotu. A więc co?

 

Po pierwsze, napełnienie opony gazem niejednorodnym (np. powietrzem) przy ruchu wirowym jaki panuje wewnątrz opony powoduje, że cząsteczki niektórych gazów (tlen) grupują się tworząc pęcherzyki/bąble jednorodnego gazu. Przy warunkach jakie panują w oponie takie bąble zachowują się jak niezależne elementy (kulki) które bombardują oponę od wewnątrz. Dochodzimy zatem do pierwszego ważnego wniosku, że opona powinna być napełniona gazem jednorodnym. Ale jakim?

 

Azotem, bo:

a) azot jest gazem stosunkowo mało reaktywnym (z gumą),

:wesoly: azot jest gazem szeroko dostępnym (ponad 78% powietrza) a więc tanim,

c) azot jest gazem, którego cząsteczki są na tyle duże by zaniedbać zjawisko osmozy (t.j. „wyciekania” gazu z opony – z tego powodu np. hel nie może być stosowany)

d) rozszerzalność cieplna azotu jest akceptowalna w rozpatrywanym zastosowaniu

 

I na zakonczenie jeszcze muszę dodać, że decydującym czynnikiem użycia azotu w samolotach jest konieczność usunięcia pary wodnej z opony która łatwo się skrapla – nie wspominając już o zamarzaniu

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/612-pompowanie-k%C3%B3%C5%82-azotem/page/2/#findComment-358802
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

Zybi z tego co napisałeś, to nie bardzo wynika o potrzebie stosowania azotu w oponach przez zwykłego użytkownika auta. Nikt z nas nie lata autem w powietrzu ani nie startuje w wyścigach F1. Pozatym co do F1, to tam opony są wypełnione godatkowo jakąś pianką lub czymś podobnym (co widać jak rozleci sie opona) i ona może reagować z tlenem z powietrza.

Postaram się poszukać informacji jeszcze na ten temat.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/612-pompowanie-k%C3%B3%C5%82-azotem/page/2/#findComment-358335
Udostępnij na innych stronach

paweldm, No właśnie,tak naprawdę pisałem wcześniej,że jeszcze nie do konca wiadomo co daje azot zwykłemu śmiertelnikowi.

Temat był o tym,by nie dać się kiwać i płacić za azot,którego przeciętny serwis nie wtłoczy w 100%.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/612-pompowanie-k%C3%B3%C5%82-azotem/page/2/#findComment-358325
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
Gość Anonymous

dobra panowie odkopuję trochętemat bo byłem w zakładnie wulkanizacyjnym i wzięłem ulotkę :lol:

 

czyli. pompowanie kół azotem to bywa różnie bo np firma Linde opracowała do tego specjalny gaz o nazwie PNEUMIX ale bazuje on na azocie więc można to nazywać pompowanie azotem ;p

 

a w uletce piszą tak:

PneumiX to specjalna mieszanka gazowa do napełniania opon polecana dla tych kierowców, którzy stawiają swoim oponom najwyższe wymagania, cenią bezpieczeństwo, a jednocześnie dążą do optymalizacji kosztów. Mieezanka ta dotychczas stosowana była w lotnictwie i sportach samochodowych a teraz jest ogólnie dostępna

 

Chatakterystyka:

jest to mieszanina gazów obojętnych, nie zawiera tlenu, oleju, CO2 i innych zanieczyszczeń, które gromadzą się w sprężonym powietrzu. (Tlen w połączeniu z wilgocią i olejem przyśpiesza proces starzenia się gumy)

 

no i na konic najważniejsze czyli KORZYŚCI :mrgreen:

stosując pneumix uzyskujesz:

- maksymalna przyczepność opony do jezdni :roll:

- krótszą drogę hamowania

- stabilne ciśnienie w oponie

- mniejsze zużycie napędu

- oszczędność paliwa

- równomierna zużycie bieżnika opony :wesoly:

- znacznie wydłużony okres użytkowania opony :wesoly:

- koło zapasowe zawsze gotowe do użycia

- redukcję ryzyka eksplozji opony

- brak korozji wewnętrznej strony felgi i zaworu :P

 

Sorki za odkopanie tematu ale myślę że było warto do tego powrócić o ile to wszystko prawda :lol:

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/612-pompowanie-k%C3%B3%C5%82-azotem/page/2/#findComment-346229
Udostępnij na innych stronach

Gość Anonymous

jak się moge ratować kiedy złapię gumę a mam koło napompowane azotem?ile to kosztuje i gdzie mogę tak napełnić koło?

 

[ Dodano: Sro Sty 03, 2007 18:42 ]

czy można wtedy dopompowywać tradycyjnie koło w razie czego?

 

[ Dodano: Sro Sty 03, 2007 18:43 ]

czy wyłącznie azotem?bo pewnie nie jest to powszechnie dostępna metoda i nie w każdym warsztacie to robią?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/612-pompowanie-k%C3%B3%C5%82-azotem/page/2/#findComment-346227
Udostępnij na innych stronach

JOszi, ile kosztuje ta przyjemnosć?Czy ta firma tylko ma butle i z nich pompuje,czy jakąś specaparaturę?

Wszystko ładnie brzmi,ale jeśli tylko po zamontowaniu zakłada się wąż do pompowania na wentyl,to i tak nie ma wtedy 100% azotu w oponie,bo jest trochę powietrza,czyli idea jest do bani.

Wszystko co piszą o korzyściach nie jest prawdą,bo niby azot się nie rozgrzewa?Też się grzeje i w ten sposób podnosi ciśnienie w oponie.Z jednym się zgodzę:opona napompowana powietrzem "gubi" je i ciśnienie spada,więc korzyścią azotu jest prawidłowe ciśnienie na zimnym kole.Dobre to jest w przypadku zapasu,bo przeważnie jak jest potrzebny,to jest to prawie kapeć.

 

ile to kosztuje i gdzie

Różnie kasują,słyszałem,że nawet 2 dychy.

czy można wtedy dopompowywać tradycyjnie koło w razie czego?
Jak dopompujesz powietrzem,to szlag trafia ideę azotu.
bo pewnie nie jest to powszechnie dostępna metoda i nie w każdym
Sporo warsztató to robi,myślę że co piąty ma azot.Podkreślam jednak,że napełnianie azotem nie może polegać tylko na przepompowaniu go z butli.Zawsze zostanie coś powietrza w oponie.Od jakiegoś czasu próbuję zdobyć opis maszynerii do fachowego napełniania w 100%,ale jak w końcu będę miał,to opiszę jak to wygląda.
Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/612-pompowanie-k%C3%B3%C5%82-azotem/page/2/#findComment-346214
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności