Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

jak naprawić wyrobione plastikowe zęby zębatki i wymienić zatarte łożysko:

 

najpierw trzeba oczywiście zdemontować oś główną wycieraczki wybijając( nakręcona nakrętka na oś chroni gwint przed uszkodzeniem, stukać małym młotkiem przez twardy kawałek drewna) aż zabezpieczająca podkładka zsunie siępost-1705-0-53938500-1405058573_thumb.jpg

 

ślimak zazębia się na jakieś 1,5mm więc to niewiele a rozryta jest tylko środkowa część zęba a jego krawędzie są praktycznie nie naruszone. Istnieje możliwość obniżenia zębatki względem ślimaka o 1,5 - 2mm tak ze ślimak będzie łapał nie zniszczony fragment zęba (skrajny a nie środkowy który jest wyrobiony)

 

aby obniżyć koło, podciąłem wstępnie flexem a potem papierkiem nr 320 dla wyrównania powierzchni (wbić się nie da ale po zeszlifowaniu koło o tę zeszlifowaną grubość się obniża)

 

koło ściągam podważając raz z jednej raz z drugiej strony podkładki,wbijając cienki płasko zakończony wkrętak, trochę trzeba uważać bo to zabezpieczenie lubi prysnąć jak sprężyna i szukaj wiatru w polu.Jest jeszcze druga metoda: puknąć w bolec tak jak przy ściąganiu osi wycieraczki, oczywiście podkładając tuleję z drugiej strony. Ten bolec luźno się trzyma obudowypost-1705-0-59713600-1405057649_thumb.jpgpost-1705-0-09795400-1405057717_thumb.jpg.( ale tego nie robiłem, potem, po zdjęciu tej podkładki taki pomysł przyszedł mi do głowy)

co do reanimacji zębów, pomyślałem że to im się należy, teraz mają piękny uśmiech :rotfl: :rotfl: :rotfl:

 

(próbowałem nadlewać plastiki ale nie zawsze sięto udaje no i trzeba mieć z czego (ten sam rodzaj plastiku) często takie połączenia sa słabe)


 

przedpost-1705-0-95367900-1405027390_thumb.jp po post-1705-0-27892500-1405056625_thumb.jpg

 

 

co do zębów: nożem przygrzewałem stronę zęba która jest dobra(jego druga strona ma ślady wyrobienia od ślimaka) robiąc to powoli tak by plastik się jak najlepiej rozgrzał (nóż rozgrzany nad gazem nie jest czerwony ale na pewno gorący, plastik łatwo się naddaje) kiedy rozgrzeje się wystarczająco to przyłożony nóż do krawędzi zęba powoduje wypłynięcie 0,5 - 1mm roztopionego plastiku który wypływa w górę zęba właśnie zalewając ubytek. Ponieważ wysokość zęba w tym momencie operacji jest nieco wyższa od pozostałych, to płaską strona noża można szczyt zęba spłaszczyć tak że od razu jego kształt jest prawidłowypost-1705-0-88539500-1405027482_thumb.jp post-1705-0-94560200-1405027578_thumb.jp

 

ponieważ teraz nastąpiło obniżenie zębatki poprzez zeszlifowanie jej wysokości osi, pozostaje jeszcze obniżenie styków przerywacza pod zębatką o 2mmpost-1705-0-09328700-1405027689_thumb.jp (podkładając pod środkową część styków wykałaczkę i z wyczuciem naciskając na jego koniec w celu jego wygięcia)post-1705-0-50555500-1405027737_thumb.jp

 

tutaj widać o ile obniżyła się zębatkapost-1705-0-20725600-1405027815_thumb.jp

efekt końcowypost-1705-0-23301400-1405058160_thumb.jpg

 

(c.d. o wymianie łożyska dopisze Ola)

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/68120-opel-sintra-wycieraczka-ty%C5%82-z%C4%99batka-%C5%82o%C5%BCysko-naprawa/
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie powiem iż w zależności od słyszanego dźwięku podczas pracy wycieraczki, od razu możemy sami stwierdzić co jest do wymiany.

Jeśli słyszymy terkotanie, wycieraczka się zacina i nie pracuje ale słychać że silniczek chodzi - do naprawy jest plastikowa zębatka ( patrz post powyżej)
Jeśli słyszymy metaliczne, głośne szuranie ale wycieraczka działa bez zarzutów - wówczas łożysko jest do wymiany
Natomiast, jeśli wycieraczka przerywa i nie ma żadnych, innych, niepokojących dźwięków - wówczas problem leży w samej elektronice. Płytka w obudowie wisi w powietrzu i dochodzi do przetarcia styków ( patrz pkt 10 poniżej)

1) demontujemy wycieraczkę z samochodu.
2) zdejmujemy wszystkie obudowy - przykrycie zębatki, silnika i płytki elektronicznej.

pytaseha.jpg


3) oddzielamy mechanizm od obudowy ( przydadzą się rączki osoby drugiej)

- podważamy ramię przekładni i zsuwamy z trzpienia zębatki
- podważamy plastikowe zaczepy aby wysunęły się z metalowej obudowy, zarówno od płytki jak i od komutatora ( tu działamy bardzo ostrożnie aby tego nie połamać)
- następnie wyjmujemy ślimaka z łożyskiem - jeśli wszystko samo nie wyjdzie, wkładamy śrubokręt do środka metalowej obudowy przy ślimaku, tam gdzie wchodzi łożysko i uderzając młotkiem, wypychamy je.
4) myjemy wszystko dokładnie naftą i zaznaczamy mazakiem w którym miejscu jest łożysko na trzpieniu.
su9u3ute.jpg

5) potrzebujemy łożysko R6ZZ lub R6Z (zamiennie), producent EZO - koszt około 30 zł
9u6evuva.jpg

6) odłączamy elektrykę od silniczka i bierzemy się za zdejmowanie łożyska.

Najlepszym narzędziem będą małe ściągaczki... ja nie miałam więc poradziłam sobie w inny sposób - klucz, śrubokręt i młotek. Skutkowało to potem pękniętym zwojem i łataniem go lutownicą ( 10 min i śmigało)... więc jednak lepiej się zaopatrzyć w coś bardziej profesjonalnego :P

7) zakładamy nowe łożysko - patrzymy na wcześniej zrobione zaznaczenia bo na trzpieniu fabrycznie ich nie ma !
8 ) Składamy wszystko w odwrotnej kolejności, dając sporą ilość smaru na ślimaka, zębatkę i ramię przekładni.

Jednak zanim złożymy wszystko spowrotem warto sprawdzić elektrykę, aby kiedyś nie rozkręcać tego znowu.
segygasu.jpg


Przerywa wycieraczka na wybojach?

Jeśli tylko wycieraczka przerywa z powodu elektryki najpierw sprawdzamy kostkę będącą na zewnątrz przy mechanizmie - sprawdzamy kabelki czy wszystko styka, psikamy kontaktem.
Jeśli to nie działa to odkręcamy mechanizm, zdejmujemy plastikową obudowę i znów podłączamy mechanizm. Na załączonych wycieraczkach, delikatnie ruszamy płytką i sprawdzamy co się dzieje.

9) bierzemy w łapki element z płytką i MOCNO ciągnąć rozdzielamy. jak na zdjęciach poniżej

e7azuhat.jpg
uhyneny3.jpg

10) na zdjęciu po niżej, po lewej stronie widać wgłębienia w miejscu połączenia. Trzeba to zeszlifować i nadlać cyną.
ujyzusyp.jpg


Dziękuje za uwagę

 

  • 1 rok później...
Gość harnas1515

Wkleję kilka zdjęć.

 

A później postaram się coś do tego dopisać.

 

Wybijanie bolca / osi.

ec9af80ca984a25b518ed9ae8d1312ef.jpg

 

Wybijamy bolec koła zebatego.

16144b7b202caa04ed35087224956aab.jpg

 

Rozbieramy wszystko. Ja umyłem stary bród.

deab69488eed291f7619caafdb3862b1.jpg

b62034d005d0798deb04785a42585630.jpg

 

Do zdjęcia Starego łożyska użyłem małego ściągacza.

 

dc5b570b7f5e7d461b0b5d067014a63f.jpg

 

Zaczynamy składanie.

 

Łożysko.

2c5a05499689c800f06f2fa1cf6bc982.jpg

Pierścień trzymający łożysko.

93da1d79e1d4a5fddded6369daa8b79d.jpg

4b4b7df825ca4606447d6195e778fc76.jpg

Szczotkotrzymacz

 

bd45d580ee7e559093f8414ad1e7eeaf.jpg

 

Odpinamy sprężyny szczotek

da2df293b26fd546f3acd9214ad0a811.jpg

 

Wciskamy wirnik w łożysko lub delikatnie wbijamy. Tylko uwaga na szczotki

03be86657ab89832afbf2166a4a499f3.jpg

 

Plastyk do podłączenia płytki elektronicznej.

e513e1761a0780942806166f02fb24e7.jpg

 

Montujemy ośke i koło plastikowe.

 

1a4a7dfdf4f971c3f4322d21147a40e7.jpg

Nabijamy zabezpieczenie

a18971587a6bda8fe1b42a6e9c9e9466.jpg

 

Smarujemy gniazdo na oś długą.

I montujemy ją.

Zakładamy podkładka sprężyną.. ;)

79c784c311e33e633aae14638d319f06.jpg

f72294fb01ab0ba63a63f749c92dd2d3.jpg

Nabijamy pierścień zabezpieczający.

ea2fae824ebd75f6c5d76d8119fcb986.jpg

140dca9af4a3d81faf3c661840462874.jpg

 

Wpinamy elektronikę

 

a1832ccd51ce9b93be5a4b025ade3c56.jpg

 

Plastyk ochronny na elektronikę.

I chyba nic już nie powinno zostać. ;)

 

 

Jutro sprawdzę czy ma sens ten opis. ;)

 

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności