Skocz do zawartości

Śruby korbowodów - używane, czy nowe zamienniki?


Gość GTR

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

Tym razem krótkie pytanie. Mam do skręcenia stopy korbowodów w silniku C16SE. Fabrycznie stosowano 90281728, czyli śruba z łbem sześciokątnym. W nowszych modelach zastąpiono je śrubami 90409987, łeb zmieniono na Torx.

Nie ma już dostępnych tych, które ma mój silnik. Te nowsze są w dwóch sklepach, ale albo czas oczekiwania jest długi, albo za absurdalne ceny.

Mam więc do wyboru dokupienie śrub niefabrycznych lub montaż aktualnie posiadanymi (skręcane bodajże na nich 3 razy, śruby wyglądają jak nowe, ale nie wiem jak z ich rozciągnięciem czy zmęczeniem materiału). Czas mam do piątku bo silnik jest rozkręcony.

W związku z tym pytanie kluczowe, czy fabryczne śruby można zastąpić innymi M8x45 o twardości 12.9 (utwardzane)? Z tego co pamiętam to właśnie taką klasę mają fabryczne, ale nie mam ich aktualnie pod ręką.

Poniżej śruby, do których mam dostęp. Jedyna różnica, że w tych gwint jest na niemal całej śrubie, a w fabrycznych zaczyna się nieco później. Ewentualnie śruby imbusowe, ale przypuszczam że ich łeb jest za mały.

 

Przechwytywanie.PNG

 

/// Aktualizacja ///

Kupiłem śruby jak powyżej. Porównam ze starymi i jak będą OK to skręcę. Ewentualnie zawsze mam oryginalne, ale po 20 latach mogą być już zmęczone. Jak korba wyjdzie bokiem to dam znać :D 

Edytowane przez GTR

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam po wymianie. Zacznę od tego, że popełniłem dużą pomyłkę na wstępie - fabryczne śruby są klasy 10,9, nie 12,9. No cóż, zobaczyłem dopiero "na stole", zacząłem więc skręcać kupionymi śrubami M8x45 (12,9). Długością i gwintem bez problemu pasują. Problem pojawił się przy próbie przełożenia śruby przez pokrywę stopy korbowodu. Śruba fabryczna przechodzi ciasno, nowa nie chce, blokuje się. Po dokładnym obejrzeniu okazało się, że śruby fabryczne mają "spiłowany" gwint, tak jakby został spłaszczony. To akurat da się obejść, metoda nieprofesjonalna i nikomu nie polecam, ale po założeniu klucza da się taką śrubą wkręcić i w efekcie jej gwint zostaje tak jak w oryginalnej delikatnie spłaszczony. Na co jednak zwracam uwagę i dlaczego nie polecam tych śrub - powinienem użyć śrub z niepełnym gwintem. Gdy śrubę wkręci się w pokrywę to jest ona na końcu gwintu trzymana, zamiast swobodnie się obracać. Nie muszę chyba mówić, że dokręcenie wedle książkowych momentów (25 Nm + 30 stopni) byłoby nic nie warte, bo dodatkowy opór stanowi sama pokrywa?

Ostatecznie udało mi się złożyć korbowody na tych śrubach, nie bez problemów, ale silnik działa jak należy. Oby jak najdłużej :)

 

@ja37

Śruby ARP odpadają z podstawowego powodu - ceny, a i też jednostka nie jest wysilona, to nadal wolnossące 1.6 ;) 

Edytowane przez GTR

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności