Gość HenioGd Opublikowano 27 Kwietnia 2020 Udostępnij Opublikowano 27 Kwietnia 2020 (edytowane) Witam Wszystkich Forumowiczów po dłuższej mojej nieobecności. Zmagam się się z nietypowa usterką w mojej Viki. Otóż dolot mam zalewany przez olej silnikowy. Ale po kolei. Auto to Vectra B z silnikiem widlastym o poj. 2,5 dcm3, rocznik 1999, przebieg około 400 tys. km. Używane przeze mnie od 9 lat. Paliwo LPG. Objawy: trzy tygodnie temu pojawił się cieknący olej na wysokości przedniego prawego koła. Po dokładnym obejrzeniu mokro tylko pod filtrem oleju. Po otworzeniu pokrywy filtra powietrza pełno w nim oleju. Sam wkład filtru zalany olejem na 2/3 powierzchni. Wymyłem obudowę, wymyłem przepływomierz, wymieniłem wkład filtra. Po ponad tygodniowej jeździe dokonałem kontroli wkładu. Mokre od oleju wnętrze obudowy filtra powietrza, wkład zalany w około 1/3 powierzchni. Podkreślam brak jakichkolwiek innych objawów nieprawidłowej pracy silnika. W ubiegłym tygodniu po uruchomieniu silnika i przejechaniu około 1 km z wydechu poszedł czarny dym w tak dużej ilości, że nie było widać jadących aut ulicą. Po zatrzymaniu się kontrola poziomu oleju. Bagnet suchy. Dolane 1,5 litra oleju do poziomu max i powrót do domu. Powrót na niskich obrotach. W czasie powrotu zauważalne zmniejszające się dymienie z wydechu. Stan silnika po rozebraniu: w dolocie pełno oleju. Olejem zalany filtr powietrza, kolektory dolotowe, cylindry. Świece pokryte grubą warstwą spalonego oleju. Poziom oleju w silniku minimum. Pierwsza sugestia odma więc rozbiórka silnika. W trakcie rozbiórki i sprawdzania poszczególnych elementów nic podejrzanego za wyjątkiem zapchanego cienkiego przewodu łączącego odmę z kolektorem dolotowym. Sama odma też żadnych w mojej ocenie nieprawidłowości. Przy próbie sprawdzenia elastyczności klapki niestety klapka łamie się. Pozyskuję identyczną odmę z nieużywanego silnika z elastyczną klapką. Sprawdzam ciśnienie sprężania cylindrów na zimnym silniku z cylindrami zalanymi olejem. Miernik ciśnienia (wg właściciela nie legalizowany od nowości, bardziej wskaźnik) wskazuje od 21,5 do 23 atm. Kilka lat temu ciśnienie sprężania wykonane zgodnie z zasadami wykazało od 13,5 do 14,5 atm. Po pomiarach składam silnik. Uruchamiam silnik, błękitny dym z wydechu z tendencją zmniejszania się. Wyjmuję bagnet od poziomu oleju. Wyczuwalny delikatny przedmuch spalin. Poza tym żadnych innych niepokojących objawów. Po około 1 do 2 minut normalnej pracy podnoszę obroty aby przełączyć na gaz. Silnik za zimny, dalej pracuje na benzynie na biegu jałowym. Ponownie po ok minuty zwiększam obroty. Z przepływomierza leci olej. Wyłączam silnik. Zdejmuję przepływomierz. W kolektorze dolotowym zarówno centralnym jak i bocznym (z przodu silnika) olej. Z grubego przewodu podłączonego do kolektora centralnego wypływa olej. Odłączam przewody oba prowadzące do odmy i dmucham powietrze. Słyszalne bulgotanie w przewodach. Po kilku minutach ponowne dmuchanie do przewodów - powietrze przechodzi przewodami bez problemu. Zatykam cienki przewód, w gruby dmucham przy włożonym bagnecie i zakręconym wlewie oleju. Słyszalne syczenie uchodzącego powietrza z bagnetu i korka wlewu oleju. Poza tym nic. Druga moja sugestia wymagająca sprawdzenia: dokąd prowadzą kanały pod odmą? Być może zapchany odpływ odmy powodujący niewystarczający odpływ oleju i po zalaniu odmy zasysanie oleju do dolotu? Na chwilę obecną brakuje mi pomysłów i proszę o pomoc oraz ewentualne sugestie celem zlokalizowania przyczyny powodującej zalewania dolotu olejem. Edytowane 27 Kwietnia 2020 przez HenioGd   Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość HenioGd Opublikowano 2 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2020 (edytowane) Witam Forumowiczów ponownie, Co ustaliłem? Olej dostaje się do dolotu tylko grubszym przewodem łączącym odmę z dolotem przed przepustnicą. Na biegu jałowym pierwsze bulgotanie w przewodzie było słyszalne po około 2 minutach. Po wyłączeniu olej spływa z odmy i po uruchomieniu po kilkudziesięciu sekundach znowu bulgotanie. W międzyczasie silnik osiągnął około 80 st. C. Po zwiększeniu obrotów sytuację przedstawia poniższy film: olej_z_odmy (2).mp4 Odma czysta, przewody drożne. Dokonałem rozbiórki silnika. Po uruchomieniu taki obraz: głowica_olej (2).mp4 Olej leci z dwóch śrub. Śruba na lewym wałku rozrządu leje bezpośrednio na wałek i nie widać. Śruba z prawego wałka leje pionowo w górę. Śruba jest drążona w środku z otworami. Wygląd śruby: Moje pytanie: co to za śruba i co jest przyczyną lania się oleju pod ciśnieniem z tych śrub, gdyż w mojej ocenie nie jest to normalne. Przyjmuje hipotezę, że z głowicy odpływa za dużo oleju i zalewa odpływ a nadmiar oleju dostaje się do odmy. Nadciśnienie gazów ze skrzyni korbowej powoduje wyrzucanie oleju z odmy. Kolejne działanie to pomiar ciśnienia oleju. Zakładam, że nie działa regulator ciśnienia oleju na pompie oleju. Edytowane 2 Maja 2020 przez HenioGd   Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
WariatPSM Opublikowano 2 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2020 Przeglądając inne strony z problemem lejącego oleju z odmy, opisują niedrożność układu olejowego tak jak podejrzewasz. Nawet uszkodzone pierścienie czy gładzie cylindrów. Może warto endoskopem przez świece czy otwory kolektora zobaczyć jak to w środku wygląda. Coś mi kiedyś znajomy tłumaczył na temat przedmuchu, odmy i układu korbowego tylko nie pamiętam czy chodziło o panewki czy o zatkany/niedrożny układ olejowy ale zapewne związane z kondycją silnika i wymianami oleju.   Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość HenioGd Opublikowano 2 Maja 2020 Udostępnij Opublikowano 2 Maja 2020 (edytowane) Czytałem o ile dobrze pamiętam na elektrodzie post o braku ciśnienia w wymienionym silniku. Dopiero rozebranie go na części i wymycie przywróciło ciśnienie. Zapchane były kanały olejowe. Endoskopu nie mam. Kolejna rzecz którą ustaliłem to mniejszy otwór w odmie i bloku łączy się z kanałami olejowymi z głowicy. Drugi, większy prawdopodobnie ze skrzynią korbową. Edytowane 2 Maja 2020 przez HenioGd   Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.