Skocz do zawartości

Corsa C - Demontaż deski rozdzielczej [poradnik]


Rekomendowane odpowiedzi

Już od dłuższego czasu przymierzałem się do wymiany deski rozdzielczej w mojej Corsie C i w długi weekend udało się ogarnąć temat. Porobiłem trochę zdjęć i dodałem opisy. Może ten materiał będzie przydatny dla kogoś, kto po raz pierwszy zabiera się za taką naprawę.

Wymiana deski rozdzielczej Opel Corsa C FL.pdf

 

  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiana deski rozdzielczej Opel Corsa C FL

 

Co demontujemy przed wymianą deski rozdzielczej?

 

Pod maską:

1. Wycieraczki

2. Plastikową osłonę podszybia

3. Klemy od akumulatora

 

Wewnątrz:

1. Kierownice

2. Zegary

3. Radio razem z metalową ramką

4. Wyświetlacz z daszkiem

5. Panel sterowania nawiewu

6. Schowek pasażera

7. Panel sterowania światłami

8. Tunel środkowy

9. Osłony słupka szyby przedniej.

 

Zaczynamy od wycieraczek. Dobrze wcześniej psiknąć  śruby WD-40 wtedy łatwiej będzie je wyciągnąć. Podnosimy maskę i demontujemy plastik podszybia (3 śruby – jedna na środku i dwie pod spodem na bokach listwy). Teraz mamy dostęp do dwóch śrub kokpitu , które wchodzą do komory silnika. Łatwo je rozróżnić bo to nakrętki z dużą podkładką wkręcone na nagwintowany trzpień. 

 

https://photos.app.goo.gl/8BB9jQC6qmi39Vdt5

 

Po ich odkręceniu obowiązkowo ściągamy klemy z akumulatora i możemy przejść do środka auta. Jeżeli chodzi o demontaż kierownicy, zegarów, wyświetlacza nie będę się szczegółowo rozpisywał, bo filmów i poradników na ten temat jest mnóstwo. Ważne żeby zapamiętać jakimi otworami wchodzą wychodzą kable z deski rozdzielczej do poszczególnych elementów. Nasz kokpit trzyma osiem śrub – dwie z pod maski już są zdemontowane. Kolejne dwie znajdują się po bokach obok zaślepek (tych zaślepek nie musimy odczepiać).

 

https://photos.app.goo.gl/pZywUNBy6w3EtiVQ7

 

Kolejne zobaczymy po demontażu środkowego tunelu i są przykręcone do metalowego stelaża w kształcie litery Y. Tunel trzymają cztery śruby – dwie z przodu i dwie z tyłu.

 

https://photos.app.goo.gl/X8G3XpcY1fEKHtjCA

 

Oczywiście wcześniej wyciągamy mieszki hamulca ręcznego oraz gałki zmiany biegów.  W zależności od wersji wyposażenia usuwamy popielniczki i gniazdo zapalniczki (trzyma się na czterech zawiasach, po dwa na dole i górze).


https://photos.app.goo.gl/xTkE7qQibsZaLfRX9

 

I ostatnie śruby na dolnych rogach kokpitu.

 

https://photos.app.goo.gl/1zbhdvfUtBbReJ5K8

 

Kilka wskazówek podczas demontażu poszczególnych elementów.

Przełącznik świateł możemy łatwo wyciągnąć wsadzając cienkie narzędzie po obu stronach przełącznika i delikatnie ciągnąć go do siebie. Po jego wyjęciu pozostaje jeszcze gniazdo, które też musimy zdemontować. Żeby zwolnić  gniazdo z zaczepów kokpitu wystarczy je wysunąć do dołu.


https://photos.app.goo.gl/CZxkcoZrxvbNR8q26

 

Wszystkie kratki wentylacyjne wyciągamy podważając je od węższej strony.

 

https://photos.app.goo.gl/BXAffryiYm6LCxAx6

 

Do zdemontowania radia możemy użyć dedykowanych wyjmaków, cienkich śrubokrętów czy gwoździ. Chodzi o to żeby zwolnić zaczepy trzymające radio w ramce. Jak mamy już włożone narzędzia do otworów łapiemy wszystkie cztery jednoczenie i próbujemy wysunąć radio wykonując ruchy prawo – lewo. Po wyciągnięci radia odczepiamy kostkę podnosząc wajchę do góry oraz złącze anteny (jest z czarnym plastikiem, który pełni rolę zabezpieczenia przed wypięciem). Musimy jeszcze zdemontować ramkę i wykręcić śrubę na jej tylnej ściance.

 

https://photos.app.goo.gl/cEPUYoeLKCQikFeJA

 

https://photos.app.goo.gl/KdCtKD8B2JRSTyJA7

 

Jak już jesteśmy przy środkowej konsoli to demontujemy kratki, osłonę kratek, włącznik świateł awaryjnych, wyświetlacz i daszek. Po usunięciu wszystkiego i wykręceniu śrub (6 sztuk) powinno to wyglądać jak na poniższym zdjęciu.

 

https://photos.app.goo.gl/awS6WxtEvXxxN9f86

 

Ostatnie elementy do zdemontowania w konsoli środkowej to złącze ODB i panel sterowania nawiewem. Złącze ODB osadzone jest w metalowej obwódce i przy wyciąganiu trzeba sobie pomóc śrubokrętem żeby podważyć plastikowe zatrzaski.

 

https://photos.app.goo.gl/Gf7Xbis7bY9rRHZ97 

 

Panel sterowania nawiewem trzyma się na dwóch śrubach wkręcanych od góry (widać je dopiero po zdemontowaniu ramki radia) oraz zatrzaskach. Przed wyjęciem musimy jeszcze odpiąć wałek napędowy, złącze i cięgno sterowania przesłonami. Przy jego odpinaniu trzeba wykazać się odrobiną zręczności a dostęp ułatwi nam zdemontowany schowek pasażera (cztery śruby – po dwie na dole i górze). Białe cięgno na plastikową wajchę, którą podnosimy do góry i luzujemy linkę zakończoną spiralką. Teraz wystarczy ją zsunąć z trzpienia i panel sterowania jest gotowy do wyjęcia. Ściągamy front modułu żeby było łatwiej go wysunąć a następnie korpus podważmy od dołu i ciągniemy do przodu.

 

https://photos.app.goo.gl/vjbxoCbDF5XGYkD88 

 

Powoli zbliżamy się ku końcowi naszego demontażu i pozostały nam elementy po stronie kierowcy. Zaczynamy od półki pod kierownicą – trzyma się na dwóch zatrzaskach schowanych w górnej ściance. Dalej osłona kolan przykręcona jest od dołu dwoma śrubami. Zabieramy się za kierownice. Ja przy zabawie z poduszkami zawszę odpinam klemy od akumulatora. W naszej Corsie przykręcona jest dwoma śrubami. Okręcamy ją i powinna sama lekko odskoczyć.  Rozpinamy kabel od poduszki, sygnału dźwiękowego i opcjonalnie od sterowania radiem (różnica w kostkach  – 2 pinowe albo 4 pinowe). Kierownica przykręcona jest śrubą T50. Demontujemy ją mając wyprostowane koła w samochodzie zwracając uwagę na oznaczenia wieloklinu względem kierownicy (tak samo będziemy musieli ją włożyć składając wszystko do kupy).

 

https://photos.app.goo.gl/rwvdKAmtCaF7Bpqc8

 

Górna osłona kolumny kierownicy trzyma się na bocznych zatrzaskach – ściągamy ją i mamy dostęp do dwóch śrub dolnej osłony. Zostaje jeszcze trzecia i zlokalizowana jest pod spodem plastiku. Gdy już mamy wszystko na wierzchu odpinamy manetki (są na zatrzask typu klik, wystarczy ja wysunąć ścisnąć jednocześnie górną i dolną zapadkę). Zostawiamy je żeby sobie swobodnie wisiały. Zwijak taśmy kierownicy też zostaje na swoim miejscu. Na końcu odkręcamy osłonę liczników (trzy śruby – dwie na dole i jedna na górze w daszku) i zostają same zegary, które trzymają dwa wkręty i zatrzask na górze. Mamy już praktycznie wszystko zdemontowane.

 

 https://photos.app.goo.gl/fxDiqYYdiGZiXFdv5

 

Ostatnim elementem, którego musimy się pozbyć przed wymianą deski rozdzielczej to osłony słupka przedniej szyby. Jeżeli ich nie zdemontujemy wysunięcie kokpitu będzie znacznie utrudnione i będzie skutkować ich połamaniem.  Przyczepione są na dwóch zatrzaskach więc wystarczy podważyć je od góry i energicznie (ale z wyczuciem) pociągnąć.


https://photos.app.goo.gl/Sx19vvxXdSjtEUtb8

 

Teraz pewnie chwytamy naszą deskę i powoli ciągniemy do siebie zwracając uwagę czy żaden zdemontowany kabel nie blokuje jej wyjęcia. Jeżeli wszystko poszło zgodnie z planem to naszą pracę wynagrodzi taki obrazek:

 

https://photos.app.goo.gl/PyJnnVMPEpWYMHn66

 

Mamy okazję do wysprzątania elementów do których na co dzień nie ma dostępu. W moim przypadku gąbka,  która uszczelnia nawiewy kruszyła się „w rękach” i była w każdym kanale. Po odkurzeniu całej instalacji i usunięciu resztek starych uszczelek wykleiłem wszystko na nowo. Miałem akurat taśmę samoprzylepną z cienką warstwą gąbki więc musiałem nałożyć ją podwójnie.  

 

https://photos.app.goo.gl/LTJFsP232BebyYmz5

 

Teraz musimy wszystko złożyć z powrotem. Zaczynamy od wsunięcia naszej nowej deski rozdzielczej na swoje miejsce i „podłapania” jej śrubami w komorze silnika. Przepuszczamy okablowanie instalacji przez odpowiednie wycięcia w plastikach i przykręcamy wszystkie śruby mocujące. Montujemy pozostałe modułu z zachowaniem odpowiedniej kolejności (np. schowek pasażera montujemy na końcu ponieważ przyda nam się dobry dostęp przy wpinaniu cięgna panelu nawiewu).

 

Powodzenia ;-)

 

Edytowane przez _Krzysiek_

 

  • Like 1
  • Upvote 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności