Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam problem z moja antarą. cały czas wyskakuje błąd P0328( spalanie stukowe). objawia się to tym że auto szarpie przy przyspieszaniu. bez różnicy czy jadę na benzynie czy na gazie. Żeby wyeliminować problem wymieniłem cewkę, kable, świece, czujnik wałka rozrządu, czujnik spalania stukowego, sprawdziłem wałki i szklanki i bez różnicy . Auto dalej szarpie nie mam już pomysłu co by mogło być przyczyną proszę o pomoc. Na zimnym silniku problem jest mniejszy na ciepłym nasila się.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, piotr8504 napisał:

czujnik spalania stukowego,

Jakim momentem dokręciłeś?

Bo to bardzo ważne.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-824545
Udostępnij na innych stronach

Tak naprawdę na oko. Tam jest duży problem żeby się dostać. Wiem o wartości 20 niutów. Ale ciężko dostać kluczem dynamometrycznego. Problem jest taki że przed wymianą było to samo

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-824546
Udostępnij na innych stronach

Może sprawdź świece czy są dobre i czy mają odpowiednia odległość między katoda i anoda i za pomocą szczelinomierza sprawdź czy wszystkie są takie same i ewentualnie możesz trochę zwiększyć lub zmniejszyć i sprawdzić czy pomogło.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-824567
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chwilę zajęło mi sprawdzenie wszystkiego niestety wszystkie sugestie nie pomogły. czujnik spalania stukowego dokręcony 20 nm, świece sprawdzone i próba zwiększenia i zmniejszenia przerwy nic nie daje. Cały czas przy przyspieszaniu jest szarpnie i wyskakuje błąd P0328. na zimnym silniku jest jakby trochę lepiej ale na ciepłym przerywa. ktoś ma jakieś sugestie ?

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-824701
Udostępnij na innych stronach

 

 

Odpowiedż z Ai deepseek 

Witam,

To jest klasyczny i bardzo uporczywy problem, z którym boryka się wielu właścicieli Antary (i silników wysokoprężnych, gdzie kod P0328 odpowiada czujnikowi ciśnienia doładowania, ale u Pan to na 99% silnik benzynowy, gdzie **P0328 to kod "Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank 1)"** – czyli właśnie problem z czujnikiem spalania stukowego).

Fakt, że wymienił Pan czujnik, a problem nie zniknął, jest kluczowy. Oznacza to, że przyczyna nie leży w samym czujniku, ale w sygnale, który on odbiera, lub w sposobie, w jaki ECU (komputer silnika) na ten sygnał reaguje.

Biorąc pod uwagę wszystko, co Pan zrobił, oraz objawy (szarpanie przy przyspieszaniu, gorzej na ciepłym silniku), oto lista najprawdopodobniejszych przyczyn, które **należy sprawdzić krok po kroku**.

### 1. Jakość części i poprawność montażu (najpierw to wykluczmy)

*   **Czy nowy czujnik stuków jest DOBRZEJ JAKOŚCI?** Niestety, czujniki z niższej półki cenowej (zwłaszcza zamienniki) często bywają niewystarczająco czułe lub wręcz wadliwe. W przypadku czujnika stuków **zaleca się użycie oryginalnej części lub bardzo dobrej marki (np. Delphi, Bosch)**.
*   **Moment dokręcenia czujnika:** To **BARDZO WAŻNE**. Czujnik stuków musi być dokręcony z odpowiednim momentem, zazwyczaj jest to ok. 20-25 Nm (wartość należy sprawdzić w danych technicznych dla konkretnego silnika). Zbyt luźny lub zbyt mocno dokręcony czujnik nie będzie poprawnie przekazywał drgań bloku silnika.
*   **Przewód do czujnika:** Sprawdźcie wizualnie stan okablowania. Czy jest ono nienaruszone, czy nie ociera się o gorące elementy, czy wtyczka jest czysta i dobrze zamocowana. **Microprzepływ w uszkodzonym przewodzie może powodować fałszywe sygnały.**

### 2. Prawdziwe źródło "stuków" (mechanika silnika)

ECU zapala lampkę P0328, ponieważ otrzymuje z czujnika sygnał, który interpretuje jako spalanie stukowe. Skoro nowy czujnik jest zamontowany poprawnie, to znaczy, że **silnik faktycznie generuje drgania podobne do stuków** lub coś je symuluje.

*   **Rozrząd:** Pan wspomniał, że sprawdzał wałki. Czy łańcuch/ pasek rozrządu jest naprężony idealnie? **Zbyt luźny łańcuch rozrządu** może generować stukanie, które czujnik odbiera jako spalanie stukowe. To bardzo częsta przyczyna na starszych silnikach.
*   **Zapłon – faza rozrządu:** To **BARDZO PRAWDOPODOBNA przyczyna**. Jeśli rozrząd jest choćby o jeden ząb przesunięty (np. przy poprzedniej wymianie), fazy rozrządu są nieprawidłowe. To powoduje, że mieszanka paliwowa nie spala się optymalnie, ciśnienie w cylindrach rośnie zbyt gwałtownie i dochodzi do zjawiska podobnego do stuków. **Konieczne jest sprawdzenie ustawienia znaczników rozrządu z absolutną precyzją.**
*   **Pompa wysokiego ciśnienia (wtrysk bezpośredni?):** Jeśli Antara ma silnik z wtryskiem bezpośrednim (np. 2.4), pompa wtryskowa montowana na silniku również może generować charakterystyczne głośne "stuki". Jej zużycie lub awaria może wprowadzać czujnik w błąd.
*   **Lżejsze przyczyny mechaniczne:** Wszelkie luzy w napędzie alternatora, pompy wspomagania, klimatyzacji itp. Na ciepłym silniku elementy rozszerzają się i luzy mogą zmieniać charakterystykę. Warto na chwilę zdjąć pasek osprzętu i uruchomić silnik (tylko na krótko, bez obciążenia!) by sprawdzić, czy "stukanie" znika.

### 3. Jakość mieszanki paliwowej (ECU "broni się" przed stukami)

Nawet jeśli mechanika jest w porządku, komputer może być zbyt "przewrażliwiony" i korygować zapłon w stronę "safe mode", co objawia się szarpaniem.

*   **Jakość paliwa:** Zawsze warto spróbować zatankować **paliwo najwyższej jakości (V-Power, Ultimate, itp.)** z innej stacji. Gorsza benzyna ma niższą liczbę oktanową i łatwiej ulega samozapłonowi (stukom). ECU to wykrywa i gwałtownie cofa kąt wyprzedzenia zapłonu, co czujemy jako szarpnięcie i utratę mocy.
*   **Mapa sterowania silnika (oprogramowanie ECU):** Czasami wadliwe jest samo oprogramowanie sterownika. Być może istnieje **update oprogramowania ECU** u dealera Opela. Warto zrobić research na forach, czy inni użytkownicy tego samego modelu mieli podobny problem i czy pomogła aktualizacja oprogramowania.
*   **Czujniki wpływające na skład mieszanki:** Niesprawny **czujnik temperatury cieczy chłodzącej** (na ciepłym silniku podaje zły sygnał, że silnik jest zimny) lub **czujnik MAP (ciśnienia w kolektorze dolotowym)** mogą powodować, że ECU przygotowuje złą mieszankę, prowadząc do spalania stukowego.

### Podsumowanie i plan działania:

1.  **Potwierdź jakość i montaż czujnika:** Upewnij się, że czujnik jest markowy i dokręcony z prawidłowym momentem. Sprawdź wtyczkę i kabel.
2.  **Sprawdź rozrząd (PRIORYTET):** To najpoważniejsza i najbardziej prawdopodobna przyczyna. Koniecznie zleć mechanikowi **precyzyjne sprawdzenie ustawienia znaczników rozrządu**. To często pomija się przy "sprawdzaniu wałków".
3.  **Sprawdź czujniki pomocnicze:** Zwłaszcza czujnik temperatury silnika i czujnik MAP. Ich wartości należy odczytać diagnostyką w czasie rzeczywistym i sprawdzić, czy są wiarygodne.
4.  **Eksperyment z paliwem:** Zatankuj droższą, wysokooktanową benzynę i zobacz, czy jest jakakolwiek różnica. Jeśli jest, problem leży po stronie jakości mieszanki/spalania.
5.  **Research forów:** Wpisz w wyszukiwarkę dokładny model i rocznik Antary oraz kod błędu P0328. Na forach (np. opelclub.pl) na pewno znajdą się ludzie, którzy przechodzili przez to samo i znają "specyfikę" tego silnika.

Problem jest do rozwiązania, ale wymaga metodycznego podejścia i dobrego diagnostyka. Skupiłbym się najpierw na punkcie 2 (rozrząd), bo objawy bardzo na to wskazują. Powodzenia

Edytowane przez ap1981

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-824707
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam pytanie koło pasowe wałka rozrządu z którego zaczytuje czujnik jest magnetyczne czy nie? 

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-825052
Udostępnij na innych stronach

Ja bym zostawił wałek w spokoju.

Masz LPG. Weź to wyłącz i ze 2-3 dni jeździj tylko na benzynie.

Zmierzam do tego, że wtryski gazowe czy parownik mogą się kończyć, a spalanie stukowe też może powstawać w efekcie zbyt ubogiej mieszanki.

Ewentualnie dolot jest nieszczelny, ale takie cudo to musiałby być P0171.

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-825074
Udostępnij na innych stronach

Już od tygodnia jeżdżę tylko na benzynie(nic to nie dało). Gaz odpięty a przez to pytam się o koło pasowe wałka bo zastanawiam się o sygnał do czujnika położenia wałka. Czy koło a przynajmniej miejsca styku z czujnikiem nie mają być namagnesowane. Wymieniam rozrząd i mam to rozebrane i chciałbym to wykluczyć 

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/108148-antara-24-140km-b%C5%82%C4%85d-p0328/#findComment-825076
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności