Skocz do zawartości

X30XE-service manual, momenty dokręcania głowic i korb, schematy silnika...


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim po długiej nieobecności.

Poszukuję wszelakich danych serwisowych silnika x30xe bo niestety mój sintrolot zaniemógł - UPG :placze:

Mechanicy w okolicy boją się tego silnika ja ognia - jak słyszą że v-łka to mina im rzednie i zaczynają dziwne kwoty

za robociznę podawać - najtańszy zażyczył sobie 2500PLN a najdroższy... jak za sintre :boshe2:

W pracy już zaklepałem 2 tygodnie urlopu i auto leci na garaż - niestety bez kanału - zaplecze techniczne mam

bo serwisuję motocykle tylko brakuje wiedzy a raczej manuala do tego silnika.

Najbardziej interesuje mnie sposób dokręcania

1. głowic - kolejność dokręcania szpilek i z jakim momentem i jakie etapy

2. stop korbowodów - będę wymieniał panewki na korbach

3. cała reszta innych rzeczy które będą ruszane -pokrywy klawiatury (alu) chłodnica oleju, miska oleju, pompa oleju itd...

Jakie panewki i pierścienie tłokowe kupić - chodzi o firmę, słyszałem że pierścienie goetze wytrzymują 60kkm i silniki zaczynają wciągać olej więc może mahle? Uszczelki UPG i inne to raczej elring a panewki może kolbenschidt...

Proszę o wsparcie

 

Jak ogarnę jakiś aparat to zrobię foto recenzję i może da się z tego opracować pomoc dla potomnych.

 

Łap :D

 

Momenty dokręcania

Głowica silnika
Wymiana śrub: Tak
Etap 1 Dokręcenie: 25 Nm
Etap 2 Dokręcenie: 90°
Etap 3 Dokręcenie: 90°
Etap 4 Dokręcenie: 90°
Etap 5 Dokręcenie: 15°

Pozostałe momenty dokręcania
Łożysko główne wymiana śrub/nakrętek: Tak
Łożysko główne Etap 1: 50 Nm
Łożysko główne Etap 2: 45° + 15°
Łożysko korbowodu wymiana śrub nakrętek: Tak
Łożysko korbowodu Etap 1: 35Nm
Łożysko korbowodu Etap 2: 45° + 15°
Pompa olejowa do bloku silnika : 6 Nm
Miska oleju do bloku : 20Nm
Korek spustowy oleju : Torx 10–15Nm sześciokąt 45–50Nm
Koło zamachowe zastosować nowe śruby : 65 Nm + 30° + 15°
Tarcza dociskowa sprzęgła do kola zamachowego : 28Nm
Śruba centralna koła pasowego wału korbowego zastosować nową : 130Nm + 40° -50°
Koło walka rozrządu zastosować nową : 50Nm +60° +15°
Łożysko/obudowa walka rozrządu : 8Nm
Pokrywa głowicy silnika : 8 Nm
Kolektor ssący do głowicy silnika : 22Nm
Kolektor wydechowy do głowicy silnika : 22Nm
Świece zapłonowe : 25 Nm
Sonda lambda : 42Nm
Czujnik spalania stukowego : 20Nm
Piasta przedniego koła zastosować nową nakrętkę : 160Nm
Piasta tylnego koła : 82Nm
Końcówka drążka kierowniczego zastosować nową nakrętkę: 30Nm +115°
Zacisk hamulcowy do zwrotnicy przód : 185Nm
Zacisk hamulcowy do czopu osi tył : 110Nm
Nakrętki mocujące koła : 140Nm



 

Dzięki Kacper - super info.

 

Popytałem trochę tu i tam i tak: pierścienie tłokowe zakładamy tylko Mahle, polska Prima też jest ok ale zdarza się, że na nich wciąga trochę oliwy,

szerokim łukiem omijamy pierścienie Goetze - szybko siadają.

Panewki najlepsze Kolbenschmidt ale mogą być inne - ponoć nie ma to aż takiego znaczenia - osobiście nie będę tego sprawdzał.

Uszczelki pod głowice i inne zakładamy Elringa ale jeszcze się dopytam w jednym miejscu o inne marki.

 

Jeśli ktoś ma doświadczenie w tej sprawie to proszę o wypowiedź - wszelkie uwagi mile widziane.

 

Uszczelki i uszczelniacze Elring i Victor Reinz (uszczelki) - raczej innych bym nie szukał.

Pierścienie to zwróć uwagę by były normalne czyli olejowe zwykły pierścień ze sprężynką (2 częściowy) nie 3 częściowe.

Oczywiście uszczelniacze smarujemy (część roboczą) olejem, blok pod upg na sucho, otwory gwintowe przedmuchać a nawet warto odtłuścić płaszczyzny przylegania. tak samo pod pokrywy głowicy. Czasem mechanicy kładą dodatkowo pod pokrywami cienką warstwę kleju. Śruby głowicy warto dać nowe.

 

Pierścienie.

Kupiłem kiedyś mahle i zamki już były za duże.

W Primie zamki sam ustalasz.

No i chyba tylko Prima ma ten dobry pierścień olejowy.

Panewki mahle mogą byc, KS też.

 

Dziś właśnie słyszałem, że Primy mają najlepsze olejowe i teraz się zastanawiam Prima czy Mahle - opinie są podzielone.

Szczelina na zamkach powinna być jaka? 0,2 - 0,4???

Śruby głowicy idą nowe - stare zostają śruby korbowodów bo nie może znajomy ze sklepu ich namierzyć.

Ogólnie zasady mechaniki jak w motocyklach, przed założeniem głowic blok sprawdzę liniałem włosowym - głowice idą na kapitalkę.

 

Śruby korb pasują od c20xe, tak samo tłoki ;)

ARP nie szukałeś?

 

Choć ARP u mnie się powyginały, jakby z masła były.....

Kupiłem te tańsze, za 4 stówki, bo miałem na myśli okolice 300KM, a nie więcej, więc pomyślałem, że starczą.

 

Łap luzy na zamkach

https://www.sendspace.com/file/uh3n7u

 

 

 

Jeszcze o tych momentach dokręcania.

Czemu ja mam inne dane?

https://www.sendspace.com/file/k72ae7

 

EDYTA

 

Jeszcze o dokręcaniu.

O śrubach głowicy już wiesz, że wydmuchać gniazda, ale też śruby posmarować delikatnie olejem - gwint.

To samo ze śrubami na korbach.

Nie, że mają ociekać, ale mają być wilgotne.

Edytowane przez ja37

 

Wiadoma sprawa - tak samo łeb śruby - bo inaczej zacierają się jak nie na gwincie to na powierzchni przylgowej pod łbem.

Momenty dokręcania głowicy masz takie same tylko Kacper 270 stopni ma rozbite na 3 razy po 90 - znacznie bezpieczniejsza metoda

dokręcania bo po trochu równomiernie dokręcasz głowicę.

Edytowane przez marcelo

 

Cześć wszystkim po długiej nieobecności.

Poszukuję wszelakich danych serwisowych silnika x30xe bo niestety mój sintrolot zaniemógł - UPG :placze:

 

to i ja coś dorzucę :D

https://drive.google.com/open?id=0BzPykSUrV5lHT0cwdDlxYzFSSmc

 

Wiadoma sprawa - tak samo łeb śruby - bo inaczej zacierają się jak nie na gwincie to na powierzchni przylgowej pod łbem.

Momenty dokręcania głowicy masz takie same tylko Kacper 270 stopni ma rozbite na 3 razy po 90 - znacznie bezpieczniejsza metoda

dokręcania bo po trochu równomiernie dokręcasz głowicę.

:):)

Wiadomo, ja, żeby uzyskać równo te 25Nm początkowe kręcę chyba ze 3 razy po trochu, nie ma tak, że zaczniesz od 1 śruby na 25 i przelecisz wszystkie i jest ok - ta pierwsza ma wtedy jakieś 10Nm...., lepiej poświęcić czas a zrobić dobrze.

Pomiędzy etapami dobrze jest iść na piwo, niech się naprężenia uspokoją.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności