Skocz do zawartości

,,automat'' czy ,,manual'' ????


Gość adrianopelek

Rekomendowane odpowiedzi

adrianopelek

kupujac nowe auto jaki rodzaj skrzyni biegow wybralibyscie:automatyczna czy może manualną
ja wolę manualna skrzynie,ponieważ lubie czasami ''wcisnac gaz do dechy'' i porywalizowac z innymi :wink:Podzielam opinię Maniakopeljeżdziłem automatem i powiem wam,że nie ma porównania dla mnie na korzyść automat wszystko oczywiście zależy od pojemności auta umówmy się,że 2L to jest minimum odczuwa się wówczas przyjemność z jazdy takim autem oraz od tego czy skrzynia jest bogata czy tylko (D)Driove.Różnica jest kolosalna jeżeli chodzi o poj.bo automat zamula więc musi miec poj.i bogatą skrzynię(tu można się rozpisywać )trip-tronik uważam jest w tej chwili najlepszym rozwiązaniem są i już inne ale zasada działania jest taka sama różnią się budową(ciekawostka jest taka ,że amerykanie w czasie IIwojny światowej jezdzili automatami i w tak ciężkich warunkach dały radę)nie ma co wdawać się w szczegóły bo nie jestem fachowcem przez bogate wyposażenie rozumiem to ,że oprócz(D)jest 2,3 i przełącznik na (S)sport w trip-troniku mamy możliwość sami zmieniać przełożenie skrzynijest(+)i(-)przy znaczku (D) i to myślę tyle jesli opis.Automat trzeba pamiętać zawsze dobiera odpowiednie przełożenie do jazdy i nie ma możliwości wycia silnika przed zmianą biegów.Jak cytowałem dziwi mnie pytanie jaką wybrać skrzynię a w drugiej części lubię przycisnąć gaz TO KUP SOBIE AUTO SPORTOWE TO BĘDZIESZ MIAŁ PRZYJEMNOŚĆ W JEZDZIE I W TANKOWANIU.O automat trzeba dbać pamiętac o wymianie oleju tak 150tys. to max i kontrolować poziom oleju!!Ja mieszkam w mieście w korkach które mamy jazda automatem to czysta przyjemność jezdziłem automatem to widzę różnicę.Trzeba pamiętać ,że silnik z automatem jest bardziej żywotny ja polecam 8) Pozdrawiam

 

 

 

poprawiłem orty/blowal

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

shrek, fajnie że myślisz podobnie.A z tą żywotnością masz racje....w sumie zapomnieł o tym napisać.....na wale itp nie ma takich przeciążeń jak na skrzyni manualnej gdzie można "strzelić" ze sprzęgła.......ja osobiście gdy byłem w szoku osiągów omki nie raz dawałem po 5 tyś i wsadzałem pozycje D i pozostawał piękny slajd na asfalcie:) ale potem zacząłem się interesować troche bardziej automatami i wyczytałem że jest to nie dozwolone tak samo jak cholowanie auta ze skrzynią autmatyczna....pozatym z początku miałem nawyk że jak zjerzdzałem z górki to włączałem sobie pozycje N co w sumie mega skraca życie skrzynki gdyż spada wtedy ciśnienie oleju w skrzyni.

 

 

POLECAM PRZECZYTAć

 

 

Automat vs. Manual

 

 

Ciągłość

 

Według zwolenników automatów to najważniejszy argument przemawiający na korzyść tych skrzyń. W wyścigach typu "drag" automaty potrzebują mniej więcej tyle samo czasu na zmianę każdego biegu, a jak przecież wszyscy dobrze wiemy, wyścigi "drag" wygrywa się głównie dzięki ciągłości. Na dodatek automaty zmieniają biegi znacznie szybciej niż manuale, no i ,pod warunkiem że nic nie rąbnie, zawsze uda im się zmienić przełożenie . Właśnie dlatego prawie wszystkie samochody biorące udział w wyścigach typu "drag" mają automaty. No a poza torem wyścigowym? W wielu sytuacjach może się okazać, że automaty nie charakteryzują się aż taką ciągłością.

 

Na górskiej, krętej czy innej niezbyt przyjaznej drodze, automaty zupełnie się nie sprawdzają. Problem w tym, że automaty są, no cóż, automatyczne, i same muszą decydować który bieg wybrać i kiedy go wrzucić, no i nie zawsze wybierają najlepsze rozwiązanie. Jeżeli skrzynia nie ma specjalnych modyfikacji, to kierowca nie może utrzymać jednego, konkretnego biegu, tak jak w manualach. Nawet nowsze, komputerowo sterowane automaty mogą dać ciała - w wielu sytuacjach komputer nie potrafi myśleć tak jak człowiek.

Efektywność

 

Ekipa drążkowców zwykle używa tego argumentu aby udowodnić wyższość manuala nad automatem. Wyłączając skrzynie z blokadą sprzęgła (lockup clutches), automaty nie dają sobie zbyt dobrze rady ze ślizganiem na różnych etapach pracy, ze względu na sposób działania sprzęgła hydrokinetycznego (torque converter). Ten właśnie poślizg marnuje moc zamieniając ją na ciepło, które należy odprowadzić przy pomocy jakiejś zewnętrznej chłodnicy. Dodatkowo, ze względu na znacznie większy stopień skomplikowania i zastosowanie hydrauliki, automaty okazują się jeszcze mniej efektywne ponieważ, jeśli można tak powiedzieć, muszą się jeszcze same obsłużyć. Skrzyni ręcznych ten problem nie dotyczy; wyłączając moment sprzęgnięcia biegu pierwszego, manuale praktycznie w ogóle się nie ślizgają, a ponieważ operacje wewnątrz skrzyni są wykonywane mechanicznie, to traci się na nie znacznie mniej mocy. Chociaż automaty udoskonalane są cały czas, to jednak faktem pozostaje, że manuale są bardziej efektywne w przypadku pracy przy dużej, ciągłej szybkości. To dla tego stock cars oraz inne samochody przeznaczone do wyścigów wytrzymałościowych prawie zawsze mają manuale; automaty nie są w stanie osiągnąć takich prędkości jak manuale. Automaty marnują moc przy wysokich obrotach, i wytwarzają mnóstwo ciepła, co oznacza że należy się liczyć ze stosowaniem dodatkowej instalacji odprowadzającej ciepło i zwiększoną wagą. Chociaż nowsze automaty często mają w środku sprzęgła hydrokinetycznego (torque converter) dodatkowe sprzęgło, które skutecznie unieruchamia mechanizm napędowy podobnie jak normalne sprzęgło, to jednak przeniesienie napędu należy zmodyfikować aby móc z tej cechy korzystać cały czas, a nie tylko podczas kruzowania na małym gazie.

 

Moment obrotowy i przyspieszenie

 

Jedyny niepodważalny fakt w tej dyskusji brzmi: automaty startują znacznie mocniej niż manuale. Główną przyczyną tego jest sposób pracy sprzęgła hydrokinetycznego, które dosłownie dodaje momentu obrotowego na tylne koła poprzez zapewnienie tego czym jest redukcja biegu przy niskich obrotach.

 

Dlatego właśnie automatów częściej używa się do holowania, wyścigów typu "drag", no i do jazdy po ulicach. W wyścigu "Stop Light Grand Prix" masz tylko krótki odcinek aby się wykazać, i w tego typu wyścigach automaty rządzą.

Jednak podczas jazdy na długim dystansie auta ze skrzyniami ręcznymi wypadną lepiej, ponieważ przy wysokich obrotach charakterystyczne wady automatów stają się bardziej widoczne. Jeśli zdarzy Ci się oglądać dwa ścigające się auta, jedno z automatem a drugie z manualem, to zauważysz pewien schemat: automat natychmiast wypali do przodu, zarówno podczas startu jak i po każdej zmianie biegu, ale manual, jeżeli tylko będzie miał trochę miejsca, wyjdzie na prowadzenie i prawdopodobnie przegoni tamtego. Reasumując, na torze "drag" jest na to za mało miejsca, ale na dłuższym dystansie manual wygra za każdym razem.

Wytrzymałość

 

Oto argument, który cały czas przywłaszczają sobie obie strony. W większości przypadków manuale w ogóle nie wymagają konserwacji (chociaż ich żywotność można przedłużyć często zmieniając olej), i rzadko kiedy wymagają przeglądu, chyba że są w jakiś sposób maltretowane. Z automatami jest odwrotnie - jeśli nie będziesz wystarczająco często zmieniał oleju w skrzyni, to nie wytrzymają one zbyt długo, a czasami nawet czysty płyn nie jest gwarancją długowieczności.

Z drugiej strony jednak, w każdym aucie wyposażonym w skrzynię ręczną w którymś momencie trzeba będzie wymienić sprzęgło, co zabiera czas i bywa kosztowne. W dodatku skrzynie ręczne mają więcej zewnętrznych ruchomych części (lewarek, hydraulika / linka sprzęgła, widelec, docisk, tarcza, łożysko), a to oznacza, że więcej części może się zepsuć lub zużyć. Automaty mają bardzo mało zewnętrznych ruchomych części (właściwie tylko drążek i/lub drążki kickdown), a ponieważ części te nie pracują tak często jak ich odpowiedniki w manualu, to zużycie w zasadzie nie stanowi problemu. Oba rodzaje skrzyń wymagają okresowych regulacji, tak więc w tej kategorii mamy swego rodzaju remis.

Jeśli chodzi o zwyczajną siłę, automaty są ogólnie wytrzymalsze. Przekładnie planetarne są niesamowicie mocne, a ponieważ kwestia fizycznego zużycia zębów właściwie nie występuje, to automaty wykazują bardzo dużą tolerancję dla momentu obrotowego, a można je zmodyfikować tak aby były jeszcze bardziej tolerancyjne. W przeciwieństwie do manuali, automaty mają następującą zaletę - jeżeli się popsują to zazwyczaj jest to usterka systemu hydraulicznego, czego rezultatem będzie ślizganie się. Czemu jest to zaleta? Ponieważ kiedy zepsuje się manual, to zazwyczaj się on po prostu zablokuje.

 

Doznania z jazdy

 

Ponieważ jest to zdecydowanie subiektywny aspekt nie liczy się on zbytnio w obiektywnym porównaniu rodzajów skrzyń. Jeśli jednak mówimy o satysfakcji z jazdy, to właśnie subiektywne odczucia będą przysłowiowym "języczkiem u wagi". Skrzynia manualna jest uznawana zazwyczaj za rozwiązanie dające więcej satysfakcji z jazdy. Zmieniając samemu biegi kierowca aktywnie uczestniczy w procesie kierowania samochodem i ma większy wpływ na zachowanie samochodu. W przypadku skrzyni manualnej kierowca jest po prostu częścią układu jezdnego, ponieważ to właśnie on zmienia biegi. Z drugiej strony wiele nowych automatów daje kierowcy możliwość ręcznej zmiany biegów - ale nie jest to już argument tego samego kalibru.

A teraz parę słów na temat odczuć z jazdy automatem. Mimo tego, że automaty nie są nawet w przybliżeniu tak zajmujące dla kierowcy jak manuale, to jednak dają poczucie większej mocy na niskich obrotach, no a poza tym nie ma nic tak przyjemnego jak "szarpnięcie z klekotaniem" dochodzące z dobrze wyregulowanej skrzyni automatycznej. Ponieważ wiele aut "weekendowych wojowników" służy również do codziennej jazdy po mieście, to fakt że nie trzeba męczyć się ze sprzęgłem i wajchą podczas jazdy w korku stanowi poważną zaletę. Miło jest również wypić kawę albo schrupać hamburgera w drodze, czyli zrobić coś na co autko z manualem nie zawsze pozwoli.

 

Podsumowanie

 

Taaa, więc która jest lepsza? Jeżeli szukasz tu odpowiedzi to tylko tracisz czas. O tym która jest lepsza w dużej mierze decydują Twoje własne preferencje. W niektórych przypadkach (takich jak wyścigi typu "drag"), automaty zazwyczaj spisują się lepiej. Na dłuższych dystansach lub kiedy trzeba długo utrzymać wysoką szybkość manuale mają więcej do powiedzenia. Jednak w każdym z tych przypadków są wyjątki; dobry kierowca często da sobie radę z niedogodnościami każdego z rodzajów skrzyń, natomiast jakiekolwiek zalety danej skrzyni trafi szlag kiedy po prostu jazda nie sprawia Ci przyjemności.

 

używj opcji edytuj zamiast pisania drugiego posta,zibi

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę że podział jest następujący:

kto nigdy nie jeździł automatem uważa go za syf,

kto już jeździł, twierdzi że jest OK.

 

ja zgadzam się tym razem z maniakopel w całej rozciągłości. Automat, może i dla leniuchów, ale wcale nie ustępuje możliwościami zaszalenia skrzyni manualnej. Oczywiście przy mocach powyżej 150KM.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ojjj nie pamiętam nawet skąd mam ten tekst.....po dacie widze że mam go od stycznia 2004 więc krótka po nim kupiłem omke a automacie 8) Wiecie....niektórzy nigdy nie jeździli automatami a gadają że to G**** ale na jakiej podstawie?:wink:że większość tak mówi??? Ale mam nadzieje że artykuł który skopiowałem sporo wyjaśnia.Ale fakt dla mnie jest taki że małe autka z miejskie z automatem to porażka.....

 

poprawiłem orta/blowal

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja juz mam 4 melexa (automata)

silniki ponizej 2 litrow to sa wozidupy to przyznaje

 

ale z V6 albo wiekszym silnikiem radzi sobie o niebo lepiej

 

mialem porownanie z kumplem smigal vectra V6 w manualu

mial problemy zeby siedziec mi na ogonie

reka go bolala od wachlowania biegami 8)

a ja w tym czasie papieroska sobie spokojnie palilem :wink::):D

 

 

ja jestem za automatami

ale tyko z duzymi silnikami :D

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Automat to dla leniuchów , tak się utarło :wink:8) .

 

 

Hmmm co do osiągów tzn leniuchowania to nie za bardzo....bo jak zapewne wiesz po artykule powyżej w automatach inaczej jest z Nm....gdyż nie traci go tak jak ręczne skrzynie a wręcz przeciwnie dodaje przy zmianie przełożeń.....wszystko wyjaśnione powyżej:) Poza tym piekną skrzynią jest DSG.....po prostu szok jeszcze większy.....przyspieszenie to jeden wielki ciąg bez żadnych przerw a wszystko dzięki dwóm tarczom sprzęgła itp......ale np lexus zrobił merca w jajko i wypuścił pierwszego na świecie 8 biegowego automata do osobówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności