Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Z wyłacznika sprzęgła z pinu 3 ma iść do tempomatu który ma zasilanie z bezpiecznika F36

 

 

 

2019-11-06_183338.png

 

 

 

 

2019-11-06_183352.png

 

2019-11-06_183407.png

2019-11-06_183420.png

 

Godzinę temu, adam1954 napisał:

Z wyłacznika sprzęgła z pinu 3 ma iść do tempomatu który ma zasilanie z bezpiecznika F36

 

 

 

2019-11-06_183338.png

 

 

 

 

 

Kurcze nie bardzo rozumiem, to co jest tempomatem, jakiś osobny moduł? Proszę o cierpliwość i wyrozumiałość bo ja z elektryką na bakier. Rozumiem to tak: Z bezpiecznika F-36 po zapłonie doprowadzam przewód czarny do wyłącznika sprzęgła pin-3 a z wyłącznika sprzęgła szary pin-4 do ECU pin-8.

 

Tempomat to chyba manetka .

Tak rozumując to bezpiecznik zasila manetkę a do niej też musi być doprowadzony sygnał z wyłącznika sprzęgła.

 

 

13 minut temu, adam1954 napisał:

Tempomat to chyba manetka .

Tak rozumując to bezpiecznik zasila manetkę a do niej też musi być doprowadzony sygnał z wyłącznika sprzęgła.

 

 

Kostkę do manetki czytaj tempomatu mam fabrycznie z 4 kabelkami i wszystkie piny zajęte, to gdzie miałbym podłączyć ten kabel z czujnika sprzęgła pin-3

 

W kostce masz 

1 pin to sterowanie długimi

2 pin kierunkowskazy

3 pin to masa 

4 pin to sygnał tempomatu 

 

Czyli to nie tempomat tylko manetka.

Gdzie jest tempomat nie wiem .

 

Ale wyglądało by że u ciebie wystarczyło by pociągnąć przewód szary z kostki X14 do pinu 4 w wyłączniku sprzęgła

I powinno działać.

 

 

 

 

5 minut temu, adam1954 napisał:

Ale wyglądało by że u ciebie wystarczyło by pociągnąć przewód szary z kostki X14 do pinu 4 w wyłączniku sprzęgła

I powinno działać.

 

 

 

 

Ja rozumie to tak: Z bezpiecznika F-36 po stacyjce przewodem czarnym zasilany jest wyłącznik sprzęgła, jak pedał sprzęgła jest w stanie spoczynku to podaje prąd na pin-4 i dalej szarym kabelkiem na pin B-8 sterownika silnika. W momencie jak wciśniemy pedał sprzęgła to przerywamy obwód i tempomat się rozłącza, bo taka jest rola pedału sprzęgła i hamulca przy tempomacie.

 

Zasada działania opisana prawidłowo, jest jeszcze tempomat przy którym jak dodasz gazu, przykładowo wyprzedzasz, później puszczasz gaz i wraca do zadanej prędkości i są tempomaty, które się dezaktywują po dodaniu gazu, osobiście mam taki w Iveco Daily, jedynie to manetką jak dodaję i odejmuje gazu to trzyma prędkość. W Vectrze C mam tak, że wraca do ustawionej prędkości po wyprzedzaniu, dotknięcie sprzęgła czy hamulca rozłącza całkowicie tempomat.

 

Tak się zastanawiam czy nie będzie trzeba go aktywować np. Opcom-em.

 

6 godzin temu, WariatPSM napisał:

Tak się zastanawiam czy nie będzie trzeba go aktywować np. Opcom-em.

 

Nie ma się co zastanawiać, w pierwszym poście napisałem że mam możliwość aktywowania tempomatu w ECU i BCM ponieważ podglądałem w op-comie.

 

 

Więc tak, u mnie wystarczyło pociągnąć przewód szary ze złącza X-14 pin-3 do wyłącznika sprzęgła pin-4 a z wyłącznika sprzęgła pin-3 przewód czarny do bezpiecznika F-36 zasilanego ze stacyjki. Wszystko działa, nawet kontrolkę mam pod licznikiem której się nie spodziewałem. Dzięki za cierpliwość i pomoc adam1954

 

 

  • 2 lata później...

Jeśli mogę dopiszę się do tematu odnośnie uruchomienia tempomatu w  Merivie z tytułu postu.

 

Na początek sprawdzamy czy mamy w manetce od kierunkowskazów 4 kable.

 

20211125_095407_(1).thumb.jpg.e62cda87293aaf808bb1af5041d58af4.jpg

 

U mnie było tylko 3 więc dorobiłam jeden pin 4 z kablem

 

20211125_095932_(1).jpg.89c800967fd8763cb67fc3cec4121a1f.jpg

 

 

Ten kabel z manetki powinien być przeprowadzony do złącza X5 w progu PIN 1. Stąd powinien iść kabel do BCM PIN 2 we wtyczce X45.

 

To też lepiej sprawdzić zanim kupimy potrzebne rzeczy aby mieć tempomat.

 

Niestety ja popełniłam błąd i z BCM z złącza X45 z PIN 2 pociągnęłam kabel do manetki do PIN 4

 

Błąd polegał na tym że już miałam kabel z złącza X45 PIN 2 poprowadzony do złącza X5 w progu PIN 1.  ale tego nie sprawdziłam. Jeśli macie ten kabel jak piszę to wystarczy przeprowadzić kabel z progu do manetki. 

 

Jeśli kable już mamy to kupujemy manetkę i czujnik sprzęgła.

 

20211129_153049.jpg.78d9a9717f9783497591445def5defb0.jpg

 

20211126_151605_(1).thumb.jpg.9c8f241a619deee7da2658cdb9d821a6.jpg

 

Do podłączenia czujnika bo nie miałam oryginalnej kostki wykorzystałam ponownie kostkę z komputera.

 

20211126_151635_(1).thumb.jpg.87a47c5fb0528cd9d81c48cbf6c536dd.jpg

 

20211126_151709_(1).thumb.jpg.dfee8e302bef420beaba1963a3bba479.jpg

 

Teraz jak już we wcześniejszym poście było napisane.

 

Czujnik wpinamy w miejsce do tego przeznaczone i podłączamy zasilanie z bezpiecznika 36 a drugi kabel do złącza X14 w progu PIN 3.

 

Jak wszystko będzie poprawnie zrobione aktywujemy sobie tempomat w op-com. To już można sobie obejrzeć na YT.

 

Teraz wystarczy się przejechać i sprawdzić czy działa.

 

Tempomat uruchamia się po przekroczeniu 40km/h i mamy kontrolkę nad licznikiem km.

 

kontrolka.jpg.5a45989d7bb5c25fc33d97c9792235f6.jpg

 

Powodzenia w montażu.

 

Szczególne PODZIĘKOWANIA DLA KOLEGI PEPLUNIO ZA POMOC .

 

:drunk:

 

Edytowane przez Navia
  • Like 4

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności