Skocz do zawartości

Opel Corsa 1.0 c, 43kW, 2003 - Brak mocy, telepanie silnika


K0ras19

Rekomendowane odpowiedzi

Dobry wieczór,

jako, że trochę rozwinął się mój problem z tego tematu:

Pozwolę sobie na przekopiowanie moich postów z elektrody gdyż tam starałem się dośc dokładnie opisać problem:


"od kilku dni mam problem z Oplem Corsą C1.0 43 kW, Z10XE, 2003, 190 000 km.

1. Objaw 1 (9 dni temu): Dławienie silnika podczas ruszania ze świateł (ale nie przygasanie), opóźniona reakcja na pedał gazu, przy 90 km/h i próbie przyśpieszenia brak mocy, wibracje auta, lekki kangur. Brak check engine. Metodą gaz hamulec wystukany błąd P0130.

2. 7 dni temu wypadanie zapłonu, błąd P0300 i P0302 + check engine.
Brak mocy, ogromne telepanie autem:

Od tego momentu zrobiłem:

1A. Czyszczenie świec (świeca cylindra 1 i 3 podlana olejem), świeca 2 zabrudzona oraz zamiana miejscami.
2A. Wymiana uszczelki pokrywy zaworów, poprzednią mechanik zrobił na sylikon + uszczelka ale pokrywa lała przez śruby.
3A. Wyczyszczenie przepustnicy.
4A. Zamiana miejscami wtrysków +przedmuchanie.
5A. Czyszczenie przepływomierza.
6A. Pomiar kompresji cylindrów: 1: 12.3 bara, 2: 12.5 bara, 3: 12.5 bara - pomiary dla zimnego silnika.
7A. Adaptacja przepustnicy.
8A. Czyszczenie listwy zapłonowej z oleju.

Obecnie błędy nie pokazują się (po przejechaniu 10 km), auto jednak nie ma mocy, wibruje, czasem na 3 biegu odzyskuje moc, najgorzej jest na drugim. Brak wypadania zapłonu. Jazda bez przepływomierza to brak mocy i telepka ale na stały poziomie. Z podpiętym przepływomierzem, czasem odzyskuje moc w pełnym zakresie

Wskazania przepływomierza:
całkiem zimny silnik 11-13 kg/h, napięcie ~1.7 V (jutro sprawdzę jeszcze raz ten konkretny pomiar)
bieg jałowy po przejechaniu 5 km, obroty 837-852, 6-7 kg/h
sonda regulacyjna 98-780 mV, sonda diagnostyczna napięcie stałe.

Wskazania czujnika z jazdy wstawiam w formie filmu z interfejsu diagnostycznego.


Informacje dodatkowe:
1B. Dziura w złączu elastycznym (było wymieniane ok. 8000 km temu, niestety znów dziura)
2B. Pompa paliwa wymieniona ok. 12 000 km temu
3B. Niestety nie wiem jaka jest historia rozrządu, wydaje mi się, że lekko słychać łańcuch (lub popychacze), będę miał okazje zrzucę pasek wielokolorowy i posłucham jeszcze raz.
4B. 4 tygodnie temu wymieniany był komplet filtrów oraz olej. Podstawę filtru powietrze odkurzyłem. Od tego momentu przejechało auto ok. 500-700 km.
5B. Czujnik położenia wału wymieniany ok. 15 000 km temu.
6B. Jeszcze nie mierzyłem ciśnienia oleju.
7B. W złym stanie są krzywki obu wałków (załączam zdjęcia).
8B. Auto cały czas zapala bez najmniejszego problemu. "


UPDATE:

Test szczelności Plakiem nic nie pokazał,

Kilka moich pytań:
1. Czy silnik może łapać lewe powietrze przez czujnik evap? Jeżeli tak, to czy wymontowanie go i sprawdzenie jego szczelności np. pompką ma sens? Czy dobrze zakładam, że ten czujnik sterowany jest napięciowo, cyklicznie otwierany i zamykany - sterowany rzez ECU. Jeżeli od strony elektrycznej czujnik jest ok, to ECU nie wychwyci błędu w postaci uszkodzonego (zblokowanego) zaworu i nie pojawi się błąd CE?

2. Czy samo odłączanie kostki EGR w celu jego weryfikacji nie wystarczy? Czy np. nic mi to nie da gdyż np zawór może się nie domykać całkowicie? Jednak samo położenie zaworu powinienem móc odczytać z komputera i w zasadzie czy EGR który powoduje problemy z silnikiem w takim stopniu nie powinien być sygnalizowany przez CE?

3. Czy dobrze zakładam, że położenie zaworu EGR mogę podejrzeć poprzez napięcie na pinie 6 - od ślizgacza potencjometru? Jeżeli tak to przecież ECU też to monitoruje, czy odczyt tego przez OBD jest miarodajny czy mimo wszystko multimetr w rękę? Jeżeli zaś coś się dzieje z napięciem na ślizgaczu to przecież powinienem dostać stosowny błąd.

Nie rozumiem tego, czemu auto jeździ odczuwalnie bardzo źle a ECU nie zwraca żadnego błędu... Jedyne co nie jest mierzone to dopływ lewego powietrza albo np. zwężenia w dolocie od nagaru (który notabene wylatuje mi teraz przez wydech).

Pozostaje jeszcze kwestia cewki zapłonowej czy po zalaniu olejem nie padła i ona ale auto stało teraz w morzy 3 dni, a mimo to odpala bez problemu (1 obrót rozrusznika i silnik zapalony), bieg jałowy chodzi ok, na ssaniu ok 110 obrotow, potem 750-800 w zależności od temp. silnika.

Objaw jaki zauważyłem jeszcze to na postoju jak dodam gazu do 3 000 obr./min, i puszczę nogę z gazu to czasem przy schodzeniu z obrotów gdzie pomiędzy 1400 - 1800 słychać taki stukot (ale na ile on jest z silnika a na ile spowodowany dziurą w złączu elastycznym - ciężko mi określić.

Moja wiedza jest niewielka, ale staram się myśleć logicznie poniżej punkty, proszę o pomoc czy mam dobre wnioski:

1A. Padnięty eku powinien dawac jakiś błąd.
2A. Uszkodzone zużyte świece powinny dawać znać przy rozruchu albo na biegu jałowym
3A. Listwa zapłonowa - podejrzewam że on może być problemem. Cewka która 1 pierwsza przy zapłonie może być ok, stąd szybki zapłon silnika, podczas jazdy zaś - może pojawiać problem z inną cewką w listwie.
4A. Uszkodzony EVAP - może dawać lewe powietrze do silnika, poza monitoringiem ECU, stąd brak CE.
5A. Uszkodzony EGR, objawy pasują ale brak kontrolki?
6A. Wtryski paliwa, ciśnienie na listwie zimny silnik, b. jałowy - ok. 3.8 bara. Do sprawdzenia na ciepłym silniku wzrost ciśnienia obroty w zakresie 1000 - 3500. TU może być problem.
7A. Przestawiony rozrząd - nie palił by raczej tak szybko.
8A Przytkany dolot - może być zaburzenie mieszanki, do sprawdzenia korekty paliwowe na ciepłym silniku.
9A. Czy jest sens sprawdzać jeszcze kompresje na ciepłym silniku skoro na zimnym jest ok?
10A. Padnięty przepływomierz: Wg mnie jeżeli zwiększam podczas jazdy obroty z 1400 na 3500 to wartość powietrza powinna cały czas zwiększać się, w miarę liniowo a nie skokowo a w tej Corsie potrafią nastąpić nagle piki w dolny zakres i wskazania na poziomie 28g/s To dla mnie bardzo ważne by zrozumieć wskazania przepływki.
11A. Co ma na co wpływ, wg. mnie przepływomierz ma wpływ na EGR i na ilość paliwa dostarczanego przez wtryski, oraz działanie przepustnicy. On tylko mierzy a jak czytam różne fora, to niektórzy nie wprost informują, że np. na odczyty przepływomierza wpływ może mieć EGR - jak?


Dodatkowej pomiary:

1. Wymieniłem świecę i przeczyściłem jeszcze raz (powierzchownie) sprężyny listwy zapłonowej.
Auto pracowało na ludzie ok, rozgrzałem silnik pojeździłem nim troche na wyższych obrotach - zdawało się, że jest ok.

Dzisiaj objawy następujące:

1. dławi się na postoju, obroty silnika skaczą od 830 do 860 obr/s (silnik rozgrzany ale nie w pełni)
2. Raz zabrakło całkowicie mocy w zakresie 1000 - 2000 obr./min, 2 bieg, maksymalnie otwarta przepustnica, trwało to ok 5 s.
3. Wskazania przepływomierza (niestety nie wziąłem komputera na jazdę), na postoju 6.2-7.5 kg/h, napiecie 1.33-1.42 V.
4. Wskazania sond lambda:

Przedwczoraj:

S1 wskazania od 100 mV do 800 mV, >300 mV mieszaka uboga, >500 mV bogata - wiadomo nie zawsze zmieniło mieszankę przy wskazaniu sondy na 700 mV utrzymywała się uboga.
S2 - stale w okolicy 40-58 mV.


Dzisiaj:

Sonda S1 wskazywała dla mieszanki ubogiej >500 mV, dla bogatej <400 mV - wg. mnie wygadało to na złe wskazania (jednak niekoniecznie wina sondy). Niestety nie sprawdziłem tego wystarczająco długo - jutro powtórzę pomiary/odczyty. Podgrzewanie czasem się załączało.

Sonda S2 - stałe napięcie 450 mV! (podgrzewanie wyłączone).


Czyli w ciągu 2 dni praca sond uległa zmianie jedyne co zrobiłem to zmieniłem opaskę ślimakową na dolocie za przepływomierzem, poprzedni miał przekręconą śrubę, brak pełnego ścisku.

5.Ciśnienie listwy paliwowej ok. Od 800 obrotów do 3500 (bieg jałowy) 3.8 bara, wskazówka nawet nie zadrży.
6. Korekty paliwowe: -3.9-4.2%, chwilowe 4-12%.
7. Kąt wyprzedzania zapłonu 1.8 ms, czas wtrysku ok. 4 ms.

Wciąż brak jakichkolwiek błędów, CE.

Póki co nie biorę komputera pod uwagę, wszystko przed wymianą filtrów i oleju było ok. Po wymianie i w międzyczasie zalaniu świec i listwy zapłonowej zaczęły sie cuda.


Czy wymieniać w ciemno liste na magnetti? Cena 170 zł, nie jest to jakiś ogromny koszt.



Gdzieś po cichu liczę, że kolega @ArKosw wolnej chwili rzuciłby okiem :)


 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, K0ras19 napisał:

wszystko przed wymianą filtrów i oleju było ok. Po wymianie i w międzyczasie zalaniu świec i listwy zapłonowej zaczęły sie cuda.

Masz wskazanie. Podłóż cewkę z innego auta na próbę.

 

2 godziny temu, K0ras19 napisał:

Co ma na co wpływ, wg. mnie przepływomierz ma wpływ na EGR i na ilość paliwa dostarczanego przez wtryski, oraz działanie przepustnicy. On tylko mierzy a jak czytam różne fora, to niektórzy nie wprost informują, że np. na odczyty przepływomierza wpływ może mieć EGR - jak?

EGR ma wpływ na przepływomierz. Jeśli EGR będzie uchylony, to przez przepływomierz przeleci mniej powietrza. Dodatkowo będzie szarpanie i ubytek mocy.

Najgorsze jest to, że w tym silniku ciężko na próbę zaślepić EGRa, bo rurka ma zgrubienie centrujące uszczelkę a sam EGR jest na wodzie. No ale warto by go zobaczyć i ewentualnie pomęczyć się z zaślepieniem na próbę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedź.

 

Niestety nie mam możliwości podmiany na pewną cewkę. Nie sądziłem na początku, że cewka może dawać takie objawy (do tego zmienne). Więc obecną cewkę wymontowałem i przeczyściłem benzyną ekstrakcyjną + rozciągnięcie sprężyn od fajek. Jeszcze nie miałem czasu by ją sprawdzić. Cewka raz, że z pewnością jest ubrudzona od osadu po odparowanym oleju to jeszcze przez zniszczone uszczelki fajek mogło osadzić się na niej trochę Plaka.

 

EGR wymontuję i zobaczę jak chodzi podłączony na sztywno do 12 V oraz go wyczyszczę. O zaślepianiu pomyślę na końcu jak to nic nie da - jest faktycznie trochę uciążliwe z tego co widzę, choć sam dostęp jest nie najgorszy.

O tym jak wygląda sytuacja z autem będę pewnie informował w ciągu 2 tygodni :) Jeszcze raz dziękuje za zainteresowanie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

@ArKos
Listwa wyjęta, wyczyszczona, sprężyny wyciągnąłem. Efekt, auto przejechało 5 km dobrze a potem znów problemy, tryb awaryjny, błędy 0300 i 0302, czyli wracamy do początku problemu. Także temat póki co kończy się na zakupie listwy zapłonowej, dam znać czy pomogło.

Edytowane przez K0ras19

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, tylko odpięty przepływomierz. Listwa i tak jest do wymiany, dość poniszczona, zaczęło się od jej zalania, więc nie będę szukał za daleko, zwłaszcza, że brak zapłonu na 2 cylindrze

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A masz też wypadanie zapłonu ogólne czyli nie koniecznie to musi być wina cewki.

Oczywiście  że pierwsze się wymienia świece i cewkę ale to może być też od instalacji elektrycznej i sam piszesz że po grzebaniu z cewką jest chwila że jeździ dobrze a potem się ponawia .A przy grzebaniu wypinałeś wtyczkę od cewki.

Przed wymianą cewki warto posprawdzać jeszcze inne rzeczy czyli instalację ,ciśnienie paliwa ,wtryskiwacze i nawet kompresja 

To są najtańsze elementy diagnostyki a potem wymiana

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiem, że to wypadanie zapłonu. Sądziłem że błąd 0300 zgłasza się jako ogólny a 030X jest doprecyzowaniem gdy sterownik wykryje który cylinder ma niepełną wartość między szczytową.
 

Nie wiem czy czytałeś cały temat, napisałem, że problem pojawił się po wymianie uszczelki pokrywy, olej puścił przez uszczelki od śrub, zabrudzone. Mogę sprawdzić dużo rzeczy jeszcze ale:

1. przepływomierz parametry raczej ok (nie podobają mi się spadki jego wskazań podczas przyśpieszania)

2. kompresja ok

3. lewego powietrza nie zauważyłem, jeżeli nowa listwa nie pomoże podepnę wakuometr. Gdzie najlepiej w tym silniku?

4. EGR podłączony na sztywno pracuje - nie wiem czy w pełnym zakresie, jeszcze go nie wykręcałem ze względu na to, że jest na mokro. Jeżeli listwa nie pomoże =, zajmę się EGR.
5. Nowie świece

6. Ciśnienie na listwie wtryskowej ok.

7. Czujnik położenia wału dość nowy, poprzednio gdy padł dawał inne objawy (zamiennik febi)

8. Sondę lambda wymieniłem jakoś 30 000 km temu, wksazania raczej ok.

9. Pompa paliwowa też w miarę nowa, może 20 000 km

 

Wymieniłem filtr paliwa na filtron, ale nie wiem czy to by mogło powodować aż takie problemy, zwłaszcza, że ciśnienie na listwie ok.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt nie doczytałem.

Obojętnie gdzie podłaczysz .

Można np. na wężyku zaworek par paliwa do dolotu

 

Oprócz tego zostaje jeszcze do sprawdzenia wydech

A jeżeli to nie pomoże to jeszcze sterownik silnika

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten post to już mała historia więc nie dziwie się, że brakuje cierpliwości na czytanie :)

Jeszcze rzecz której nie ustaliłem, czy EVAP może takie coś powodować? Jeżeli tak to wystarczy go sprawdzić np. sprzężonym powietrzem czy przepuszcza? Czy jak waku wepnę przed evap (czyli od strony pierwotnej) to od razu będę mógł zweryfikować działanie evapu bo co jakiś czas cyklicznie będzie spadało na chwile ciśnienie?

Edytowane przez K0ras19
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności