Skocz do zawartości
pitthegreat

Zawór EGR w 1.3 CDTI

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy proszę o poradę w następującej sytuacji. Ok. 35 tyś km temu wymieniłem EGR w corsie 1.3 CDTI na nowy oryginał opla. Poprzedni zawór zatarł się przy 70 tyś km i silnik miał problemy z uzyskaniem mocy (po mocnym wciśnięciu gazu długo nic, aż nagle pełne przyśpieszenie), wyskakiwała też kontrolka silnika z kluczem. Obecnie mam powtórkę z rozrywki: wyczuwalne problemy z przejściem silnika ze stania w korku lub dotaczania się na niskich obrotach np. do świateł do normalnego przyśpieszania. Kontrolki póki co nie mam. Jeżdżę głównie po mieście, więc zapewne stąd dość szybki powrót problemów. Chciałbym prosić o odpowiedzi na poniższe pytania:

1. Czy jest sens wyczyścić zawór? Poprzednio odradzono mi sugerując, że to tylko chwilowe rozwiązanie. Ale czy po stosunkowo niewielkim przebiegu nie warto zaryzykować ewentualnej podwójnej robocizny jeśli czyszczenie nie pomoże?

2. Czy warto się porwać na czyszczenie samemu? Czy to skomplikowana robota?

3. Ktoś usuwał EGR z tego silnika? Jakie są koszty? Stosuje się emulator czy przeprogramowanie sterownika? Czy wiąże się z tym jakieś ryzyko dla silnika?

4. Słyszałem, że zacinający się EGR można czasem „rozjeździć” starając się jeździć na wyższych obrotach. Czy to prawda? Parę miesięcy temu miałem podobne objawy i wtedy samoczynnie ustąpiły. Może był to zbieg okoliczności ale zaliczyłem wtedy kilka dłuższych tras.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1) EGR jest sens wyczyścić, ale może się powtórzyć to co masz np. po 10 tys km (przy jeździe tylko po mieście - wcześniej). Policz co Ci siebardziej opłaca. Inna sprawa, ze jakos wyjątkowo szybko ten EGR pada u Ciebie. Zajrzyj no do kolektora dolotowego jak tak wygląda. Czy nie masz kilogramów osadu.

 

2) Uciążliwe wyjęcie. Potem trzeba pomoczyć. Chyba nie ma sensu samemu jeśli nie masz doświadczenia w temacie. A gdybyś miał, to byś nie pytał na forum.

 

3) W tym silniku EGR'a się nie usuwa!!! Chyba, że napiszesz soft do sterowania motorem bez współpracy z EGR. Chdzi o to, że udział spalin w pewnych zakresach obrotów i obciążeń jest wyjątkowo duży w tym silniku. Jak bezmyślnie zaślepisz EGR to sterowanie nie poradzi sobie z doborem czasów wtrysku.

 

4) Nie wiem czy EGR można rozjeździć, ale osady można trochę przepalić dając w palnik na dłuższej tracie (ale bez przesady - nie pałować).

 

Swoją drogą to moze warto zrobić jakąś diagnostykę silnika. Bo zdecydowanie za często zdarza Ci się problem z EGR.

A nie ubywa Ci oleju??? Przyjrzyj siętemu i daj znać. To może być trop.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziwne - u mnie 215tys i EGR od nowości (kolektor też mam zasyfiony, to wiem, tyle że ja depczę dość ostro). Te nowsze są podobno lepsze bo pokryte teflonem i nie zasyfiają się tak szybko. Są w sprzedaży zaślepki częściowe EGR do tego silnika. Niedługo jedna osoba z forum ma zakładać, więc może podzieli się z nami wrażeniami - poczekamy, zobaczymy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zajrzyj no do kolektora dolotowego jak tak wygląda

A czy to jest skomplikowane? Można własnym siłami w garażu? Ewentualnie poprosiłbym o instrukcję.

Jeśli chodzi o poziom mojej "fachowości" to jest na poziomie samodzielnej wymiany filtra powietrza czy paliwa, do bardziej złożonych tematów wolę się nie porywać :)

 

Nie, oleju prawie nie ubywa. Po wymianie zalewam na 3/4 a przy kolejnej wymianie po 15 tyś km spada mniej więcej do połowy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy to jest skomplikowane? Można własnym siłami w garażu? Ewentualnie poprosiłbym o instrukcję.

 

Proponuję zrobić tak:

Odkręcić obudowę filtra paliwa (2 śruby odkręcane od strony podszybia - nie jest to problem). Wypiąć przewody paliwowe.

Rozkręcic przewody doprowadzające powietrze od intercoolera w stronę kolektora - nie jest trudne. Obejrzeć przewody i ocenić ilość syfu w środku.

Odkręcić siłownik EGR (po wypięciu wtyczki) i poruszać palcem trzpień czy chodzi.

 

Jeśli wszystko będzie ok to wtedy niech ktoś mądry sie zastanowi skąd zapychanie EGR's. Jeśli jest syf to wyczyścić, poskręcać i jeździć. Jak siepojazi błąd EGR'a na desce (check engine z odpowiednim kodem błędu) to do mechanika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki kolego - tak zrobię. Jedna uwaga: wymieniałem wcześniej filtr paliwa co wymaga wyjęcia obudowy filtra. U mnie ona siedzi w uchycie jedynie swoim ciężarem. Nie blokują jaj żadne śrubki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Filtr paliwa znajduje się w zakręcanej obudowie z czarnego tworzywa. Ta obudowa nie jest mocowana śrubami.

Ale owa obudowa jest wsuwana w metalowy uchwyt (bez dna), który właśnie należy odkręcić. Jest mocowany dwiema śrobami dostępnymi dość łatwo od strony podszybia. Warto jest odkręcic ten uchwyt, aby mieć sensowny dostęp do pozostałych elementów, o których mówiliśmy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, rozumiem. Po zastanowieniu się zamierzam jednak pojechać do mechanika i nie będę nic sam robił.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ok, rozumiem. Po zastanowieniu się zamierzam jednak pojechać do mechanika i nie będę nic sam robił.

po co ci mechanik, to prosta robota, wypinasz 3 przewody paliwowe z filtra wyciągasz cały filtr, potem odkręcach srubki mocujace stalowy kosz filtra do nadwozia i dobierasz się do egr-a...

 

Co do tego że sie syfi to niestety ale czyszczenie pomaga na chwile....

 

Jesli wymieniac egr to na nowy pokryty teflonem, jest znacznie wytrzymalszy i nie kupowac go w oplu tylko w fiacie (znacznie taniej)...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie wtrącić swoje trzy grosze. Czyszczenie EGR oczywiście ma sens pod warunkiem wyczyszczenia także dolotu. U mnie było tyle nagaru, że średnica zwęziła się do rozmiarów małego palca u ręki!!! Polecam także wyczyszczenie otworu wlotowego czujnika podciśnienia układu dolotowego - najlepiej wacikiem kosmetycznym nad wlotem włączonego odkurzacza (nie pchać zbyt głęboko żeby nie uszkodzić). Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli wymieniac egr to na nowy pokryty teflonem

 

2 lata temu wymieniłem EGR na oryginał Opla (nie wiem czy w wersji z teflonem czy bez) ale pochodził tylko ~35 tyś km. Nie chcę kupować kolejnego...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie wtrącić swoje trzy grosze. Czyszczenie EGR oczywiście ma sens pod warunkiem wyczyszczenia także dolotu.

 

Kolego, napisz parę wskazówek odnośnie czyszczenia kolektora dolotowego, czy to dużo roboty, czy przy takim czyszczeniu trzeba wymieniać jakieś uszczelki? Jeśli możesz, wrzuć jakiś manual, dzięki z góry.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

słyszałem o zaślepianiu tego zaworu jakie są tego ewentualne skutki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, rozpocząłem dyskusję więc i podzielę się doświadczeniem po rozwiązaniu problemu.

Mimo porad pojechałem jednak do mechanika, po rozebraniu okazało się, że i EGR i kolektor faktycznie były bardzo brudne. Wyczyszczony zostały oba. Całość kosztowała 400zł i podobno na ~30 tyś km powinna rozwiązać problem. Nawet gdybym zdecydował się na (ponowną) wymianę EGR to problerm i tak by niedługo wrócił ze względu na stan kolektora. Wniosek: w razie problemów z EGR czyszczenie zaworu lub jego wymiana powinna być połączona ze sprawdzeniem stanu kolektora i ewentualnym jego czyszczeniem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siemacie wszyscy, dodam tylko jedną rzecz, u mnie od czyszczenia EGR'a przejechałem 50tyś i ostatnio coś czuję, że chyba sie odzywa ale wniosek jeden - jak sie zrobi dobrze to i 5 dyszek można przeleciec bez problemów ;) pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Siemacie wszyscy, dodam tylko jedną rzecz, u mnie od czyszczenia EGR'a przejechałem 50tyś i ostatnio coś czuję, że chyba sie odzywa ale wniosek jeden - jak sie zrobi dobrze to i 5 dyszek można przeleciec bez problemów ;) pozdro

 

A jak kolego jeździsz? Miasto czy trasa? Łagodnie czy depczesz?

 

Dodam jeszcze, że po czyszczenieu EGR i kolektora widzę różnicę. Silnik pracuje równiej, łagodniej przechodzi pomiędzy zakresami obrotów. Z pewnością było to więc konieczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam zamiar się zabrać za czyszczenie układu dolotowego. Ostatnio czyszczony był u mnie EGR bo już non stop wywalało błąd, że zablokowany. Teraz chce jeszcze kolektor dolotowy wyczyścić i tu pytanie czym to ruszyć? Kolektor jest chyba z jakiegoś tworzywa i nie chciał bym go uszkodzić jakimiś rozpuszczalnikami.

Ogólnie zastanawiałem się jeszcze czy czyści się tez inne elementy układu dolotowego? jakieś przewody od turbiny itp? Coś z IC się robi? Będę to robił to u kolegi mechanika więc to co mu powiem to on mi zrobi tylko nie wiem co ruszać przy okazji żeby było zrobione kompleksowo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mialem okolo 180 tys i zaczely sie problemy z EGR, jakis mechanik mi oczyscil i faktycznie starczylo na 30 tys bo teraz na 213 tys zaczelo sie powazniej , auto nie ciaglo, czasami podczas rownej jazdy 100km/h potrafilo na chwile stracic moc i dalej ciagnac, wolne obroty strasznie plywaly na dotaczaniu sie doswiatel no i oczywiscie autko z kluczykiem na desce.

Teraz zaprzyjazniony jak mi rozebral to faktycznie w dolocie ledwo maly palec wszedl tyle tego bylo szczegolnie na 1 cylindrze.

Mechanik utopil kolektor w jakims plynie do mycia podlog w warsztatach ze niby te smary rozpuszcza itd wszystko ladnei sie umylo.

Zlozone i jezdzone juz ale zuzycie paliwa jakies spore, faktycznie kultura pracy silnika teraz bajeczna. Jak cos nowego wyjdzie to dopisze. Aha i wymienilem termostat bo nei trzymal czasami nawet 80 st C teraz o wiele szybciej sie nagrzewa, z 4 - 5 km po miescie i ma 82 st C.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie termostat akurat śmiga dobrze póki co ;)

Jutro auto idzie do kolegi mechanika ;) Kupiona od razu częściowa zaślepka EGRa powszechniej stosowana w Fiatach 1.3 JTD. Od razu robię kilka kopii takiej zaślepki z nierdzewki, może komuś się przyda jeszcze ;)

Pytanie za 100 punktów - gdzie w tym silniku jest odma ?? Czytałem że tez potrafi być mocno zawalona...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam teraz problemy z przeplywomierzem, sa bledy w komputerze i wiecej pali niz zwykle. Zalozylismy marelli ale chyba jest uszkodzony, szukam dalej jakiegos zamiennika bo boscha to koszt prawie 600 zł. A kolega KubaK moglby si epochawlic tym zalozeniem zaslepki bo pierwsze slysze ze mozna w tym 1.3 to zrobic bo tam w cholere programowania by bylo itd

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

Partnerem serwisu: Fabryka kart plastikowych LiderKarty
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.