Skocz do zawartości

Opel Vectra C 1.8 122km (z18xe) "mułowata" praca silnika


Gość adison420

Rekomendowane odpowiedzi

Siemanko.

Mam problem z Vectrą C z silnikiem 1.8 o oznaczeniu Z18XE z LPG. 
Otóż od samego początku jak ją kupiłem to odczuć było, że słabo przyspiesza, jednakże jak już się ją rozpędziło to na wyższych obrotach szła już normalnie. Nie mówcie, że za mały silnik czy coś bo jechałem innymi vectrami z tym silnikiem, które idą dynamiczniej niż ta moja. Dodam również, że na gazie miała więcej mocy niż na benzynie. No i ważna sprawa, że na zimnym silniku idzie w miarę okej, dopiero wszelkie problemy są/piętnują się po rozgrzaniu silnika.
W zasadzie po wymianie filtrów (zarówno tych od gazu) i świec jakby się trochę polepszyło i było w miarę okej. Przy okazji wymiany filtrów gazowych wymieniłem też przewód gumowy od gazu, który był zmurszały. No i do tej pory wszystko było okej (prócz oczywiście dalszego odczucia niskiej mocy na benzynie). Wzrosła też konsumpcja LPG, więc postanowiłem wyregulować. Jako, że mam interfejsik do LPG to podregulowałem instalacje (ustawiłem na nowo mapy) i w zasadzie od tego momentu zaczęły się większe problemy . Podczas jazdy muła miał już nie tylko na PB ale też na LPG, dodatkowo na gazie już nie szło wcale jeździć bo szarpał niemiłosiernie i zaczęły wyskakiwać błędy (tylko podczas jazdy na LPG). Nie zapisałem kodów błędów, ale jeden był od przerwy na zapłonie w cylindrze 4, a drugi od zbyt bogatej dawki paliwa. Łącząc te fakty oraz fakt, że LPG jest czulsze niż benzyna to wpadłem na pomysł, że cewka kończy żywot. Podmieniłem cewke z innego auta i owszem zniknął błąd od przerwy w zapłonie, ale nadal pojawia się błąd zbyt bogatej dawki paliwa podczas jazdy na LPG no i oczywiście nadal muł zarówno na benzynie i na LPG. Podjechałem do "gazownika" i wyjaśniłem całą sytuacje, podłączył się początkowo pod sterownik LPG i stwierdził, że mapy ustawione poprawnie, że nie powinno być takich błędów bo jest po prostu wszystko okej. Podłączył się też swoim interfejsem pod OBD (jak zauważyłem nazwę to chyba Candi czy coś podobnego) i patrząc w parametry pracy silnika na benzynie a przede wszystkim na korekty długo i krótkoterminowe stwierdził, że prawdopodobnie sterownik silnika kończy swój żywot przez to wariuje. Chodzi dokładnie o to, że w pewnym momencie pracy silnik wchodził w tryb awaryjny i nie pokazywał żadnych korekt i niby stąd ten muł na benzynie i na gazie. 
Dzwoniłem też do znajomego elektryka, który zajmuje się sterownikami i wyjaśniłem mu problem (nie mówiłem o diagnozie gazownika) i też stwierdził, że sterownik oraz, że w tych silnikach to normalne przy pracy z LPG. Dodam, że wcześniej mimo muła nie pokazywał żadnych błędów, w sumie nadal jakbym jeździł na samej benzynie to brak błędów, tylko teraz na gazie od bogatej dawki. Uszkodzenie sterownika zawsze mi się kojarzyło z tym, że prócz takich problemów wywala też dziesiątki błędów, a tutaj w sumie tylko jeden i to tylko na LPG.
Niby prosta sprawa i mam taką samą przyczynę podaną z 2 niezależnych źródeł, jednakże przeglądając czeluście internetu nie znalazłem by ktoś miał podobny problem konkretnie przy tym silniku i z takimi objawami w zasadzie bez błędów w sterowniku (może słabo szukałem, w tym przypadku prosiłbym o linki do podobnych tematów). Dążąc do sedna sprawy to chciałbym wiedzieć co sądzicie wy o tej sprawie? Może ktoś miał podobny problem i go rozwiązał i niekoniecznie był to sterownik? Może ktoś może polecić dobrą firmę co sprawdzi i ewentualnie naprawi sterownik? Mój elektryk, który stwierdził przez telefon, że to właśnie wina sterownika to stwierdził również, że mam szukać używki i przekoduje mi go pod dane z mojego sterownika bo niby najczęściej nie idzie naprawić tych sterowników. Z góry dzięki za wszelkie informacje związane z tematem, a przede wszystkim odpowiedzi, na pytania które zadałem.

PS. Op comem idzie sprawdzić te korekty długo i krótkoterminowe? Bo tyle razy przeglądałem parametry i nigdy się na to nie natknąłem akurat.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na twoim miejscu bym zrobił reset wartości wyuczonych.

Pojeździł ok 100 km na samej Pb.

I potem zabierał bym się za regulację LPG.

Zła regulacja LPG też będzie walic błędami wypadania zapłonów.

Korekty szukaj w Opocmie aż znajdziesz bo są.

Patrz jak pracują sondy.

I sprawdziłbym też drożność wydechu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowiesz, gdzie zresetować w opcomie te wartości wyuczone? Bo tutaj nie chciałbym czegoś zbytnio nagrzebać, a jedyne co kojarzę z resetem to był reset sterownika, a to chyba nie to? A może wystarczy odłączyć tylko akumulator na dłuższą chwile?
Przed regulacją LPG zrobiłem z 200 km na samej benie, ale podejrzewam, że to wszystko na marne bo nie skasowałem wyuczonych wartości właśnie.
Co do korekt to na pewno poszukam, po prostu wcześniej nie miałem potrzeby na nie patrzeć bo nie były mi potrzebne więc nie zwracałem uwagi nawet czy są.
Obie sondy pracują w prawidłowym zakresie, nawet druga mimo braku kata. 

Wydech był robiony cały przez poprzedniego właściciela, tym samym wywalili też kata (o czym niestety nie zostałem poinformowany przy zakupie, a było wszystko tak doszczelnione, że nie było słychać charakterystycznego dźwięku obijania się spalin w pustej puszcze), więc drożność jest na bank. Podejrzewam, że już poprzedni właściciel miał ten problem i sprzedał auto jak było zimniej a co za tym idzie problem nie był tak duży, a wręcz nieodczuwalny. Kupiłem trochę świadomie, że ma delikatnego muła (jak się zbytnio nie rozgrzeje to nie ma tragedii bo jedzie przyzwoicie), ale podświadomie znając taki problem z wcześniejszego auta myślałem, że to właśnie wina świec/ewentualnie cewki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za filmik, będę szukał w opcomie.

W sensie poprawnej pracy miałem na myśli jej zachowanie (wg opcoma) jest takie samo jak w innych sprawnych vectrach (w domu mamy jeszcze 2 takie vectry z tym samym silnikiem i porównywałem już wcześniej z czystej ciekawości w sumie z jedną porównywałem bo druga też bez kata). No ale rzeczywiście, jakby był emulator to przecież on emituje dane, które odczytuje opcom. Aczkolwiek jak byłem w kanale to pod jeden kabelek od drugiej sondy (oczywiście pisząc druga sonda mam na myśli tą za katem) był podłączony jakiś dodatkowy przewód, ale byłem pewien, że to jakiś sygnał do sterownika od LPG. Nigdzie nie zauważyłem jakiejś dodatkowej puszeczki. Poszukam jutro po przewodzie i postaram się znaleźć gdzie tan kabelek idzie, spojrzę też czy czasem nie jest zastosowana zwężka przy sondzie. Miałoby to jakiś wpływ na pracę silnika? Tak, tak wiem że sonda ma wpływ na pracę silnika, ale jeżeli byłby zastosowany emulator to praca  drugiej sondy ma wtedy jakieś znaczenie? 

 

EDIT: Wróciłem właśnie z auta, bo byłem sprawdzić od razu opcomem. A więc tak, jeżeli chodzi o kasowanie wartości wyuczonych to wersją oprogramowania od "skośnookich przyjaciół" z 2010 roku tego nie zrobię, ponieważ nie mam opcji wejścia w funkcje specjalne przy tym silniku. Chyba, że jest jakaś inna wersja oprogramowania do opcoma, która pójdzie na chińczyku? Do tej pory do moich potrzeb wystarczał mi wyżej wskazany program. 
Adaptacje paliwa (bo to rozumiem jako korekty) znalazłem tylko krótkoterminowe, które na wolnych obrotach, na zimnym silniku wahały się w rejonie od -4 do około -20%, po przełączeniu na LPG wzrastały, a w zasadzie jeżeli mowa o wartościach ujemnych to malały do wartości -25% i na gazie ta wartość stoi sztywno bez wahań. Długoterminowych nie ma, przynajmniej nie znalazłem a przeglądałem bloki danych kilkukrotnie.

EDIT 2: Zagłębiłem się trochę bardziej w temat i zdobyłem z różnych for trochę przydatnej wiedzy, którą w ciągu dnia zamierzam wykorzystać (jednak znalazłem pasujące tematy, tyle, że nikt nie napisał co było ostateczną przyczyną). Nie ukrywam, że nie jestem mechanikiem, ale z pomocą przede wszystkim tego forum rozwiązałem wiele problemów z wcześniejszymi Oplami jakie miałem i teraz też mam taki zamiar. Doczytałem, że prócz wskazanych już w tym temacie ecu czy też sondy, może to być też wadliwe działanie emulatora drugiej sondy (o ile takowy jest zamontowany, ale skoro jest kabelek podłączony to obstawiam, że jest), ale też może być przepływomierz. Wnioskuję też, że robiłem błędne sprawdzanie opcomem w tym sensie, że z "partyzanta" wchodziłem do auta i się podłączałem a gdziekolwiek cokolwiek czytam na temat sprawdzania wartości to mowa o rozgrzanym silniku (przecież to w tym momencie występuje błąd). Więc za dnia rozgrzeje auto i sprawdzę parametry pracy silnika na benzynie jak i na LPG i wstawię tutaj na forum.
O ile brak drożności wydechu już jest wykluczony bo nie mam kata o tyle wadliwe działanie emulatora raczej też bym wykluczył bo podejrzewam, że wywalenie kata a co za tym idzie zamontowanie emulatora wiązało się właśnie z występującym już wtedy problemem.

Edytowane przez adison420

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, adison420 napisał:

No ale rzeczywiście, jakby był emulator to przecież on emituje dane, które odczytuje opcom

 

Ja myślałem o tym 2019-04-27_083442.png

 

9 godzin temu, adison420 napisał:

wadliwe działanie emulatora drugiej sondy (o ile takowy jest zamontowany, ale skoro jest kabelek podłączony to obstawiam, że jest)

 

 

Nie koniecznie musi być elektroniczny.

Ten kabelek to może być podpięcie sondy do LPG.

Można to zobaczyć w programie od LPG.

Jeżeli w nim widzisz pracę sond to gazownik je podłączył, jeżeli widzisz sonday stojące na jednej wartości ,to są nie podłączone.

9 godzin temu, adison420 napisał:

O ile brak drożności wydechu już jest wykluczony bo nie mam kata

 

Ja ostatnio robiłem znajomemu w Fabii 2 wydech bo miał przytkany środkowy tłumik.

 

 

 

Ale kończąc to najpierw zrób do porządku z benzyną.

Auto ma poprawnie jeździć na Pb 

Czyli korekty mają wahać od -12 do +12%

I wtedy dopiero silnik będzie prawidłowo pracował.

Teraz jest zalewany paliwem i sterownik koryguje w dół. 

 

I potem na LPG te korekty też się tak mają mieścić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc tak. Kabelek od drugiej sondy idzie rzeczywiście do sterownika LPG, czyli tak jak od początku myślałem. Na drugiej sondzie nie ma więc elektrycznego emulatora, nie zauważyłem też by była zamontowana jakaś redukcja, jest po prostu wkręcona sonda i tyle. Ale to wtedy tylko jedna byłaby podpięta? Bo przy pierwszej nie ma żadnego kabelka, a w zasadzie jest jakiś ucięty i zaizolowany (do czarnego kabla pierwszej sondy, tak jakby ktoś kiedyś coś kombinował).

 

Co do tłumika to jest cały nowy, zamontowany przez poprzedniego właściciela (że w miarę nowy widać gołym okiem), więc raczej go bym mimo wszystko wykluczał. Chociaż w sumie sprawdzić nie zaszkodzi, ale pytanie jak najłatwiej i najszybciej to zrobić?
 

Przed poniższą czynnością sprawdziłem również temperaturę silnika i porównałem z temperaturą otoczenia. Temp. Silnika przed odpaleniem 18 st., a otoczenia 14,5 st. (swoją drogą nie za duża rozbieżność?)

W aucie skasowałem dzisiaj błąd i rozgrzałem go na benzynie i po rozgrzaniu sprawdziłem parametry:

Napięcie akumulatora 13,8 V

Obroty około 700 obr/min

Temp. silnika około 90st

Przepływomierz powietrza pracował w granicy 0,04 - 0,5V

Przepływ powietrza utrzymywał 5kg/h

Temp. powietrza wlotowego 1,72V i 27 st.

EGR 1,39-1,41V i 0% zlecona pozycja

Zawór odpowietrzający zbiornik paliwa Aktywny, 2%

No i teraz czas na sondy i tutaj mam małe zakłopotanie:

Podgrzewanie sondy 1 Aktywny

Sonda 1 działała w rejonie 760-870mV a co za tym idzie cały czas na Bogato

Obwód sondy lambda (rząd cylindrów 1) Zamknięty

Podgrzewanie sondy 2 aktywne

Sonda 2 działała w rejonie 780-820mV i również na Bogato

Krótkoterminowa adaptacja paliwa w rejonach -6% i spadała stopniowo do -13% i potem nagły wzrost do -6% i tak w kółko

Co do działania sondy to po przejrzeniu powyższych danych przełączyłem auto na LPG, wtedy obie sondy ożyły i zaczęły pracować w prawidłowym zakresie 100-900mV, nawet po ponownym przełączeniu na benzynę, ale coś i tak jest nie tak jak być powinno w tej sytuacji?

 

Po przełączeniu na gaz zmieniły się tylko poniższe dane:
Zawór odpowietrzający zbiornik paliwa aktywny, 13% (na benzynie było 2%)

Sonda 1 działała w zakresie dokładnie 78-860mV i oczywiście latało ubogo, bogato itd. aczkolwiek mam wrażenie jakby zatrzymywała się na skrajnych wartościach na pewien moment i dopiero wtedy ruszała dalej

Sonda 2 98- 760mV i też latała między bogato a ubogo czyli jak rozumiem poprawnie

Tym samym korekty krótkoterminowe mieściły się między -6 a +1


Reszta danych pomiędzy gazem a benzyną bez zmian.

 

Po sprawdzeniu danych pojeździłem trochę sobie na benzynie a potem na gazie. Auto szło całkiem przyzwoicie, nawet check nie wywalił, ale błąd od bogatej dawki p0170 (11) jednak po podłączeniu kompa był.

W czasie jazdy na tyle ile mogłem to patrzyłem na parametry i przykładowo jak zatrzymałem się na światłach obie sondy dawały na bogato i dopiero ruszenie autem to zmieniło, że pracowały w prawidłowym zakresie.
Zrobiłem kilkanaście km na lpg i bez gaszenia auta znów podłączyłem kompa i znowu kwestia sond (pozostałe dane bez większych zmian).

 
Teraz dla odmiany obie sondy na biegu jałowym działały ciągle na ubogo. Sonda 1 wahała się między 2 wartościami tj 39 i 59mV druga z kolei 195-215mV.

Co za tym idzie krótkoterminowa adaptacja paliwa stała w miejscu na poziomie 0%.

 

Jakieś możliwości dlaczego tak się może dziać? Chodzi o zachowanie sond, które w moim odczuciu jest nieprawidłowe. Dziwne, że nie ma emulatora na sondzie 2 i to, że tylko ona jest podpięta pod sterownik lpg (chyba, że pierwsza też podpięta, ale po prostu w miejscu takim, że tego nie widzę). Możliwe, że przez brak emulatora na sondzie w przypadku pracy bez kata tak się dzieje? 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, adison420 napisał:

Przepływ powietrza utrzymywał 5kg/h

 

Powinno być 7-19 

42 minuty temu, adison420 napisał:

Sonda 1 działała w rejonie 760-870mV a co za tym idzie cały czas na Bogato

 

No więc pomiar sondy co się z nią dzieje .

Czy sterownik podaje właściwe napiecie na nią.

A w sumie reset wartości wyuczonych może pomóc.

44 minuty temu, adison420 napisał:

Sonda 2 98- 760mV i też latała między bogato a ubogo czyli jak rozumiem poprawnie

 

Nie poprawnie .

Ona ma być ospała i nie powinna pracować  tak jak pierwsza.

Linia tej sondy ma być jak najbardziej zbliżona do prostej a nie sinusoidy.

 

 

48 minut temu, adison420 napisał:

Jakieś możliwości dlaczego tak się może dziać? Chodzi o zachowanie sond, które w moim odczuciu jest nieprawidłowe. Dziwne, że nie ma emulatora na sondzie 2 i to, że tylko ona jest podpięta pod sterownik lpg (chyba, że pierwsza też podpięta, ale po prostu w miejscu takim, że tego nie widzę). Możliwe, że przez brak emulatora na sondzie w przypadku pracy bez kata tak się dzieje? 

 

Było o tym już wielokrotnie pisane.

Sonda druga pilnuje stanu kata.

Jeżeli kat się kończy (przestaje dopalać) to sonda zaczyna pracować jak pierwsza.

Ty kata nie masz więc pracuje jak pierwsza.

Emulator i kombinacje.

Albo montaż katalizatora nawet używki aby przywrócić fabrykę .

Potem reset  i sprawdzanie czy się poprawiło.

potem dopiero zabawa na LPG.

Nie baw się w sprawdzanie raz Pb raz LPG.

Doprowadź Pb do stanu normalności .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepływke przerzucę jutro z innego auta dla sprawdzenia jak zachowywać będzie się inna.

Co do sond to posprawdzam, ale myślę właśnie, że ten brak katalizatora tak oddziaływuje, narazie spróbuję zamontować ten emulator.

Generalnie dzisiaj podłączyłem się innym interfejsem (delphi) i opis błędu był bardziej sprecyzowany a dokładniej "P0170 Adaptacja dawki paliwa z sonda lambda za katalizatorem, za bogata BANK 1".

Czyli wszystko wskazuje na tą sonde, a biorąc pod uwagę fakt braku katalizatora to mam nadzieję, że sama zwężka (emulator) lub ewentualne założenie kata (w późniejszym czasie jak znajdą się fundusze) rozwiąże problem. Co do działania sondy 2 w pełnym zakresie to po zastosowaniu emulatora czy też założeniu kata jej działanie powinno już być prawidłowe, czy jeżeli teraz pracuje w pełnym zakresie to znaczy, że trzeba ją wymienić lub szukać ewentualnej przyczyny?

Tak, wiem że najpierw trzeba przywrócić pełną sprawność na pb, by lpg działało jak należy.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności