Skocz do zawartości

Zafira C oryginalna instalacją haka


Gość jaros85

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Chciałbym zamontować hak do Zafiry C 2015.

Fabrycznie Zafira nie była wyposażona w hak.

Znalazłem za to oryginalny hak westfalia wraz z oryginalną wiązką haka (razem z modułem).

Pytanie do forumowiczów czy taką wiązkę będzie można podłączyć do instalacji samochodu (np. są gotowe gniazda) czy lepiej kupić dedykowaną nową wiązkę do Zafiry ?

Dodam że mam fabryczne czujniki parkowania z przodu i z tyłu + kamerę cofania.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba oryginał był by lepszy. Kwestia czy wiązka jest w całości czy sztukowana, trzeba by się dowiedzieć czy nie potrzeba jakiejś adaptacji zrobić , żeby po wpięciu przyczepki czujniki nie buczały.

Z dedykowana znów jest ten plus że masz gwarancję i pewność że wszystko będzie działać . Na ehaki.pl poczytaj , czy tam nawet wyślij maila z zapytaniem czy do Twojej Zafiry potrzebujesz coś kodować czy wspinasz i działa. Zaznacz że masz i kamerę i czujniki .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość jaros85

A więc w mojej Zafirze sytuacja wygląda jak na zdjęciach.

Z tego co widziałem oryginalna wiązka haka jest zakończona dużą wtyczką która powinna pasować do gniazda w skrzynce bezpieczników. W dodatku na lewym nadkolu obok skrzynki bezpiecznikowej mam wolną wtyczkę czy do niej jest podłączona oryginalna wiązka haka ?

Na dole przy podłodze jest też jakiś moduł ale w moim wypadku nie ma tam żadnych wolnych gniazd.

Obstawiam również że do poprawnej pracy wiązki może brakować zaznaczonego bezpiecznika oraz przekaźnika.

 

Czy ktoś mógł by mi doradzić czy moje rozumowanie jest poprawne ?

Wiem że asystenta haka raczej nie uruchomię ale zależało by mi na podłączeniu się do oryginalnej instalacji bez lutowania i bez ciągnięcia przewodów przez cały samochód do gniazda OBD2 (szyna CAN) i do stałego plusa.

 

Co oznacza również przewód ładowania ?

Coś takiego występuje w dedykowanych wiązkach haka i nie jest to stały plus. Zawsze coś takiego występuje jako opcja np. tutaj Wiązka haka Westfalia 13pin

IMG_20220702_200044.jpg

IMG_20220702_195913.jpg

IMG_20220702_195513.jpg

 

[Edit]

Jednak źle sprawdziłem bezpieczniki. Teoretycznie do przyczepy potrzebne są nr 2,11,12,13 a te akurat mam. Bezpiecznik nr 1 były wykorzystywany w roczniku 2013 a od 2014 w górę teoretycznie te które wcześniej wymieniłem. Przeznaczenia stycznika niestety nie znam.

Edytowane przez jaros85

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam wszystkich.

Po ciężkich bojach udało mi się zamontować oryginalny hak Westfalii wraz z oryginalnym sterownikiem i wiązką haka bez żadnego lutowania cięcia istniejącej wiązki i ciągnięcia instalacji przez cały samochód.

 

UWAGA!!

Wszelkie zmiany wykonujesz na własną odpowiedzialność. Pamiętaj również że Twoja Zafira może być odmienna a instalacja elektryczna może się różnić (zwłaszcza skrzynka bezpieczników).

Hak który kupisz musi mieć tabliczkę znamionową bez tego nie przejdziesz badania na stacji kontroli pojazdów.

 

Wymagania wstępne.

- fabryczne czujniki parkowania z tyłu 4szt

- skrzynka bezpieczników w bagażniku przy prawym nadkolu (obsadzone bezpieczniki 2, 11, 12, 13 w latach 2014-2016)

- Zafira z lat 2014-2016 (po 2013 zmieniła się instalacja elektryczna, po 2016 był facelifring więc też mogła być miana instalacji elektrycznej)

- manualny ręczny (przy elektrycznym ręcznym wiązka haka może być inna)

- silnik benzynowy lub diesel (w przypadku wersji z AdBlue potrzeba teoretycznie demontować prawe tylne koło wraz ze zbiornikiem AdBlue ale nie mam doświadczenia)

- fabryczne LPG (nie ma znaczenia ale wypalcie gaz do zera bo trzeba butlę odkręcać)

- fabryczne CNG (tu może być problem ale nie mam wiedzy)

- czas operacyjny 4-6h bez pośpiechu

 

Potrzebne narzędzia

- torx T20, T30

- nasadka 13mm, 15mm, 16mm

- klucz 10, 12, 13, 15, 16 + przedłużka do nasadek zwłaszcza 15 i 16

- śrubokręt płaski duży i  mały

- śrubokręt krzyżakowy PH2 lub podobny

- klucz dynamometryczny (opcja)

- duże szczypce + małe wąskie szczypce

- wosk w sprayu do zabezpieczeń zamkniętych profili (opcja)

- wosk (ale nie baranek) do zabezpieczania podwozia (opcja do zabezpieczenia łbów śrub i nakrętek żeby nie korodowały)

 

Potrzebne części

- 2szt .blachy pod belkę haka (starajcie się kupić je razem z belką) same mogą nie być dostępne

- 4szt. śruby do montażu belki haka (również starajcie się żeby były w komplecie) jak nie M10x30 twardość 10.9 (muszą to być śruby utwardzane a nie jakieś z Castoramy lub innego OBI)

- 4 lub 8 szt podkładek 10.5x25x3 mm najlepiej nierdzewne będzie mniej elementów do korozji (jak mamy oryginalne śruby do belki haka to one są już z podkładkami na stałe i tam nie trzeba dodatkowych podkładek więc wystarczą 4szt jak uda nam się zdobyć belkę wraz ze śrubami i nakrętkami to nie trzeba żadnych podkładek) podkładki muszą być grube 3mm i też nie kupujcie ich w marketach budowlanych bo się do tego nie nadają

- 4szt nakrętki M10 twardość 10.9 (jak trafimy belkę z oryginalnymi nakrętkami to nie są potrzebne) UWAGA nie używamy nakrętek które trzymają aluminiowy wspornik pod zderzakiem są za słabe

 

Hak

- belka haka wraz z kulą, średnica kuli nie może być mniejsza niż 42mm (można kupić nowe ale oryginały z demontażu będą miały zatrzask do mocowania wiązki)

- wiązka wtyczki haka (tu pewnie będzie już z całą belką jak kupimy używkę) - zalecam wymienić wszystkie śruby w gnieździe na nierdzewne bo oryginały już pewnie będą pordzewiałe

- wiązka haka (nr 13389437) (wiązka czujników parkowania, światła przeciwmgielnego, wiązka haka, wiązka centralki), jest to jedna wiązka którą zastępujemy dotychczasową wiązkę UWAGA dla wersji z 6 czujnikami parkowania musimy mieć inną wiązkę dedykowaną dla haka + te 6 czujników, dla wersji z elektrycznym ręcznym wiązka też może być inna.

- sterownik haka (nr 13586468)

- wytłoczka pod kulę haka montowana pod prawym boczkiem (jako opcja i nie zawsze może być dostępna)

- wytłoczka pod zderzak (zastąpi dotychczasową)

- OPCOM (opcja do zmiany nr VIN w sterowniku haka) - nie ma to znaczenia przy poprawnej pracy sterownika i całej wiązki, nie trzeba niczego kodować programować itp.

 

 

Rozpoczęcie prac

1. Odłączcie akumulator a najlepiej wyjmijcie go bo ujemna klema może się nasunąć i niechcący załączyć zasilanie podczas prac przy instalacji.

2. Demontujemy obydwie lampy do tego potrzebny jest mały płaski śrubokręt do podważenia zaślepek i klucz torx T20 do wykręcenia śrub

3. Odkręcamy śruby przy obydwóch nadkolach również torx T20

4. zsuwamy zaślepki przy rogach zderzaka tam nic się nie podważa wystarczy przesunąć, wszystko powinno pójść palcem, nie używajcie śrubokręta bo może się ześlizgnąć i porysować lakier, zaślepki całkowicie demontujemy

5. pod zaślepką są śruby na torx T30 również je wykręcamy

6. pod lampami są zatrzaski trzymające zderzak trzeba wsunąć tam duży śrubokręt (pod śrubokręt dać jakąś szmatkę) oprzeć o rant zderzaka i podważyć zatrzask do góry i próbować wyciągnąć zderzak (jest to najtrudniejszy etap całej operacji bo wszystko pręży)

7. gdy zderzak się wysunie z zatrzasków przechodzimy do boku samochodu tam zderzak trzyma się na zatrzaskach na całek długości od nadkola aż do lampy, łapiemy zderzak jedną ręką w okolicy nadkola drugą w okolicy lampy i próbujemy wypchnąć go na zewnątrz na bok samochodu, tu też będzie opór bo zatrzaski mocno trzymają a te z punktu 6 pewnie zaczną się zatrzaskiwać

8. tą samą czynność powtarzamy po drugiej stronie samochodu

9. gdy zatrzaski puszczą wsuwamy się pod samochód i demontujemy spinki (o ile są 2szt łączące zderzak z osłoną butli LPG - tylko z fabrycznym gazem)

10. po lewej stronie od góry przy lampie wsuwamy rękę między zderzak a karoserię jest tam wtyczka łącząca czujniki parkowania z resztą wiązki (trzeba to rozpiąć przed demontażem zderzaka)

11. dalej zderzak trzyma się na całej długości na 4 zatrzaskach ale nie ma do nich dojścia i trzeba już bujać zderzakiem lewo prawo aż puszczą

12. to już koniec zderzak powinien nam zejść

13. nasadką 15mm odkręcamy nakrętki trzymające aluminiowy wspornik zderzaka 3szt po każdej stronie

14. jeżeli mamy fabryczny LPG zsuwamy osłonę butli (odkręcamy śrubokrętem PH2 3szt wkrętów metalowych oraz nasadką 13mm 3szt śrub w głębi podwozia, ja te śruby miałem pordzewiałe więc wymieńcie je na nierdzewne albo nowe one trzymają tylko osłonę butli twardość śrub nie ma znaczenia)

15. jeżeli may fabryczny LPG należy odkręcić metalowy wspornik i jedno ucho trzymające butle LPG (UWAGA najlepiej wypalić LPG do zera bo butle będą się trzymały tylko na części fabrycznego mocowania i nawet puste trochę opadną razem z mocowaniem, nie da się ich od dołu podeprzeć bo jest osłona która tylko zsunęła się w dół po odkręceniu 3 śrub)

16. jeżeli mamy fabryczny LPG z podłużnic należy wyjąć mocowania śrub które trzymały nam zbiorniki LPG

17. jeżeli nam się chce zabezpieczamy tylne podłużnice woskiem do profili zamkniętych

18. wsuwamy w podłużnice belkę haka i przyłapujemy nakrętkami + podkładki z tyłu i śrubami od dołu (największy problem może być przy uszach od butli LPG bo tam może prężyć)

19. 2szt blach które powinny być w komplecie z belką haka przykręcamy dalej od zderzaka (w przypadku wersji z LPG w tym miejscu jest ucho od mocowania butli więc blachy montujemy bliżej zderzaka)

20. weryfikujemy czy wszystko dobrze się trzyma i dociągamy śruby i nakrętki na gotowo z momentem 55Nm

21. wyciągamy kompresor do kół wraz wytłoczką w lewym schowku (resztę prac można wykonać bez demontażu boczka ale jest ciasno)

22. demontujemy wtyczkę z lewej strony karoserii wraz z całą wiązką która wchodzi do środka przy lewym nadkolu

23. od środka wiązka podłączona jest do modułu czujników parkowania i do tyczki zamocowanej na nadkolu

24. wtyczka na karoserii trzyma się na wsuwkę przed rozłączeniem wtyczki należy ją zsunąć z zatrzasku przesuwając w prawo do góry (nie wiem jak się to tam trzyma ale nie ciągniemy do siebie tylko wzdłuż karoserii)

25. rozpinamy wytyczę z karoserii i z modułu czujników parkowania

26. stara wiązka trzyma się jeszcze na spince do karoserii jest tam ciasno ale da radę odpiąć spinkę jak się to nie uda trzeba ją odciąć bo jedyne dojście to niej jest od środka

27. wyciągamy całą starą wiązkę i w to miejsce wkładamy nową wiązkę (wpinamy się we wtyczkę którą wcześniej rozłączaliśmy, wpinamy się w moduł czujników parkowania, niebieską wtyczką wpinamy się w skrzynkę bezpieczników gniazdo w lewym dolnym rogu)

28. białą wtyczkę i małą czarną wpinamy w moduł haka który wsuwa się po drugiej stronie plastiku do którego był zamontowany moduł czujników parkowania (tu  żałowałem że nie zdjąłem boczka bo jest strasznie mało miejsca i potrzebne są zwinne drobne ręce a plastiki dookoła są ostre 🙂 )

29. spinamy od zewnątrz nową wiązkę w z wiązką wtyczki haka która była razem z całą belką haka

30. przykręcamy masę całej wiązki do lewego nadkola

31. jak mieliśmy oryginał to na belce haka jest spinka gdzie wpinamy tą dużą wtyczkę

32. ze zderzaka demontujemy dolny plastik z którego trzeba będzie wyciąć miejsce na hak + opcjonalnie wymieniamy styropianową wytłoczkę pod belkę haka

33. weryfikujemy jeszcze raz wszystkie śruby i nakrętki czy dobrze się trzymają i czy są przykręcone momentem 55Nm

34. opcjonalnie spryskujemy wszystkie śruby i nakrętki woskiem do konserwacji podwozia żeby ruda za szybko nie szalała

35. zakładamy zderzak i walczymy z wtyczką łączącą czujniki parowania (tu jest duży problem bo uszczelka na wtyczce stawia opór i nie wiadomo czy wtyczka weszła do końca)

36. zakładamy zderzak tak na oko żeby nie spadł ale nie zatrzaskujmy go

37. zakładamy lampy

38. podłączamy akumulator i odpalamy silnik

39. wrzucamy wsteczny i sprawdzamy czy działają czujniki (jeżeli mamy komunikat o awarii trzeba sprawdzić wtyczkę pod zderzakiem do tego właśnie nie zapinaliśmy go na stałe bo wtyczka bardzo ciężko wchodzi)

40. jeżeli wszystko jest ok gasimy samochód składamy wszystko w całość, skręcamy wszystkie śruby itp.

41. jeżeli nie podłączyliśmy lamp lub wyświetlił się błąd czujników zapisuje się to w pamięci sterownika jako błędy (oczywiści check engine się nie zapali ale będą w pamięci awarii)

42. opcjonalnie  OPCOMem zmieniamy VIN w sterowniku haka na nasz i kasujemy błędy czujników i/lub świateł jeżeli nam się przydarzyły

43. w plastiku wyciągniętym ze zderzaka wycinamy fragment pod kulę i gniazdo haka, od środka widać drobny fragment przetłoczenia wzdłuż którego należy wszystko wyciąć, na koniec montujemy to do zderzaka wchodzi bez problemu gdy wszystko jest złożone.

 

 

Jeżeli wszystko poszło ok cieszymy się w pełni funkcjonalną wiązką haka.

Bez żadnych dodatkowych modyfikacji działają wszystkie światła (kierunkowskazy, stop, przeciwmgielne, wsteczne, pozycyjne).

Mamy dodatkowe 12V do ładowania akumulatorów w przyczepie czyli w pełni funkcjonującą wtyczkę 13pin.

Wewnątrz gniazda przyczepy jest mikro przełącznik który rozpoznaje podłączenie przyczepy i wyłącza czujniki parkowania (niestety u mnie również z przodu) - na zegarach przy uruchamianiu silnika jest komunikat o wyłączeniu czujników parkowania (ten sam jak wyłączamy przyciskiem).

Działa mechanizm spalonej żarówki w przyczepie dla świateł pozycyjnych, stopu i każdego z kierunkowskazów.

Jest coś takiego jak asystent przyczepy (nie wiem jak on działa niestety i czy ma wpływ na ESP).

Przy podłączonej przyczepie i lekkim przesunięciu manetki kierunkowskazów kierunkowskazy mrugają 6 razy (bez przyczepy mrugają 3 razy).

Świat przeciwmgielne tyle dekatyzuje się i zapala się tylko to w przyczepie (jeżeli w przyczepie nie działa przeciwmgielne nie ma komunikatu o spalonej żarówce ale kontrolka zapali się na 1 sekundę i zgaśnie i nie da się tych świateł już zapalić do ponownego zgaszenia i uruchomienia silnika),

Jeżeli ktoś korzysta z adaptera 13pin na 7pin niech nie jeździ z tym adapterem bo zawsze czujniki parkowania będą wyłączone i komputer będzie walił komunikatami o przepalonych żarówkach w przyczepie. Oczywiście gdy podłączymy przyczepę z wiązką 7pin przez adapter wszystko działa ok.

 

Postaram się dodać fotorelację.

przed montarzem.png

nowa wiązka.png

wiązka.png

HAK.png

komunikat.png

Jak zdjąć zderzak i numery części.

zatrzask.png

zarzaski 2.png

moduł haka.png

wiązka haka.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absorber zde rzaka (stary i nowy)

wytłoczka pod zderzak.png

hak2.png

co wyciąć.png

Opcjonalnie jak uda się zdobyć wytłoczkę styropianową kuli haka montuje się ją za prawym boczkiem.

Do tego należy rozebrać całą podłogę w bagażniku i/lub trzeci rząd siecień o ile taki mamy ponieważ boczek należy dosyć daleko odsunąć żeby wytłoczka weszła za boczek.

wytłoczka haka.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności