Skocz do zawartości

vectra 2.5 nierówna praca silnika, zmniejszona moc


Gość HenioGd

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie Wszystkich,

 

zdecydowałem się zwrócić o pomoc w usprawnieniu auta. Od dwóch miesięcy nie mogę sobie poradzić z moją viki i brak mi już pomysłów. Do stycznia auto jeździło bez problemów. W aucie założony jest gaz, 5 lat temu. Zużycie gazu było następujące - autostrada V=100 km/h 9,8 l/100 km, V=150 km/h 13,5 l/100 km, miasto 11,5 do 12,5 l/100 km. Zero problemów. Usterka powstała w styczniu na autostradzie w trakcie jazdy. Silnik stracił na mocy, wzrosło zużycie gazu wg wskazań komputera, silnik nierówno pracował w całym zakresie obrotów, przy gwałtownym dodawaniu gazu strzelał w kolektory. Na szczęście dojechałem do domu. Pierwsze co zrobiłem to odczytanie błędów ale był brak błędów. Poczytałem o typowych usterkach dla tego silnika i wymieniłem świece (GM), przewody zapłonowe (Janmor), sprawdziłem omomierzem cewkę zapłonową (sprawna, wymieniona 2 lata temu, stara miała przebicie na uzwojeniu cylindrów 2 i 5), wymieniłem czujniki wału korbowego (Delphi) i wałka rozrządu (GM). Uszkodzony okazał się czujnik wałka rozrządu. Nastąpiła poprawa w tym wzrost mocy ale silnik dalej pracuje nierówno w mniejszym już stopniu i nie ma tej mocy co wcześniej. Na wolnych obrotach szarpie ale obroty ma stałe ok 700 obr/min na rozgrzanym silniku. I stwierdzone nieprawidłowości - wtryskiwacze jednego bloku mają czas otwarcia 3,5 ms, wtryskiwacze drugiego bloku 2,9 ms (przed awarią miałem na wszystkich 2,9 ms) . Jedna sonda lambda pracuje w zakresie napięć 0,1 V do 0,5 V druga w pełnym zakresie napięcia, tj. od 0,1 V do 0,8 V. Po dodaniu gazu czasy otwarcia wtryskiwaczy zbliżają się do siebie ale nie są równe a sonda lambda z obniżonym napięciem podnosi napięcie i pracuje w zakresie od 0,1 V do 0,8 V. Dane te pochodzą z odczytu z programów diagnostycznych. Pozostałe parametry w mojej ocenie w normie, twierdzę tak na podstawie porównania zachowanych (zdjęcia) parametrów sprzed awarii i aktualnych. Rozrząd sprawdzony, prawidłowo ustawiony. Przy okazji rozbiórki silnika okazało się, że mam dziurawą rurkę łączącą kolektor wylotowy z zaworem EGR. Ponieważ od 5 lat jeżdżę z zaślepionym zaworem rurkę usunąłem a kolektor zaślepiłem stożkiem z nakrętką. Aktualne zużycie gazu to 17 l/100 km po mieście (nie ruszam się w trasę) - trzykrotne tankowanie gazu i za każdym razem 17 litrów na 100 km. Ostatni nietypowy objaw to dobiegający dźwięk z silnika podobny do dźwięku towarzyszącemu gotowaniu wody (bul, bul) którego częstotliwość jest powiązana z obrotami silnika. Dźwięk dochodzi z środka silnika (spod kolektora dolotowego centralnego) i tak naprawdę to trudno go zlokalizować. Uszczelki pod głowicami wykluczyłem - brak przedmuchów, brak grzania wody, brak wody w oleju, brak oleju w płynie chłodniczym. To było by wszystko w tym temacie. Proszę o pomoc i sugestie a najlepiej byłoby gdyby ktoś przerabiał już taką niesprawność i miał doświadczenie co by usprawniło i przyspieszyło proces naprawy.

Zapomniałem dopisać - przy gwałtownym naciśnięciu pedału gazu dławi się i z opóźnieniem wchodzi na wyższe obroty, przy powolnym dodawaniu gazu wchodzi na obroty płynnie bez żadnych opóźnień. Zachowanie silnika jest to samo dla gazu i benzyny.

Edytowane przez HenioGd

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna sonda lambda pracuje w zakresie napięć 0,1 V do 0,5 V druga w pełnym zakresie napięcia, tj. od 0,1 V do 0,8 V.

 

Która sonda jak pracuje?Opisz sondę 1 i sondę 2

Jak jeździ na Pb?

Strzały w kolektorze za uboga mieszanka LPG

 

sonda lambda z obniżonym napięciem podnosi napięcie i pracuje w zakresie od 0,1 V do 0,8 V

Jeżeli to jest pierwsza sonda to mnożnik LPG na wolnych źle ustawiony.Czasy wtrysku benzyny podczas pracy na LPG mają być takie same jak podczas pracy na tylko na Pb

Ogólnie wyłącz LPG i pojeździj na Pb ze 100km

Potem zobaczysz co będzie.

A jeszcze bardziej ogólnie to takich tematów z wyjaśnieniem problemu jest do czorta na forum

Edytowane przez adam1954

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej załączam zdjęcia z programu diagnostycznego. Pierwsze zdjęcie przedstawia aktualną sytuację. W rogu prawym dolnym przebiegi sond. Pierwsze sześć przebiegów dotyczy sondy nr 1. Kolejnych siedem to sonda nr 2. W prawym górnym rogu graficzny przebieg pracy obu sond.

Zdjęcie drugie przedstawia stan kiedy silnik był sprawny. Łatwo rozpoznać po datach.

post-51207-0-19359200-1458291115_thumb.jpg

post-51207-0-66880700-1458291121_thumb.jpg

Edytowane przez HenioGd

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź jeszcze na programie diagnostycznym od Pb.Nie tym co diagnozuje LPG .Druga sonda ma pracować dużo wolniej niż pierwsza.Programy od LPG nie zawsze dobrze pokazują oscyloskop.To co ci pokazuje to świadczy że kat ma problemy z dopaleniem spalin.I tu już jest sprawa regulacji LPG

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Samochód naprawiony. Przyczyna cewka zapłonowa. Ponieważ opornościami nie odbiega od nowej nie potrafię określić na czym polega jej niesprawność. Dzięki Ci adam1954 za zainteresowanie się tematem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Pomiar oporności cewki nie jest wiarygodnym i pewnym testem jej strawności.

 

100% test to obserwacja prądu cewki na oscyloskopie.

 

Twoja cewka miała zwarcie na tyle małe, że oporność tego nie wykazała a jednak wystarczało to aby już nie pracowała prawidłowo.

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Dodam od siebie, że po wymianie czujnika wału na Delphi, działo się u mnie to samo, dopłaciłem do czujnika VDO i problem zniknął.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności