Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

Corsa C, 1.2 12V 75KM, 80kkm, benz.

 

Przeglądałem forum, ale nie spotkałem się z opisem takiej sytuacji.

 

Mam wrażenie, że praca mojego sprzęgła (albo czegoś innego?) odbiega od "normalnej". Ciężko jest zmienić biegi i tak zwalniać sprzęgło, by nie było to odczuwalne w samochodzie/nie towarzyszyło temu lekkie "uderzenie". Nazwałby to twardością sprzegła, podczas gdy w innych znanym mi pojazdach jest ono raczej miękkie, amortyzujące nawet szybkie zmiany biegów i - nazwijmy to - niecierpliwość kierowcy :)/>/>/>/>/>/>/>/> Dodam, że sprzegło nie ślizga się, "łapie" w podobnym miejscu, poziom płynu jest nieco poniżej max. Pedał chodzi b. płynnie i całkiem lekko.

"Uderzenia" są szczególnie odczuwalne przy zmianach biegów 0->1, 1->2, ew. 2->3.

 

Co ważne, przez długi skok sprzęgło b. delikatnie łapie, by od pewnego momentu na b. krókim odcinku w pełni załapać.

Inna ciekawostka - przy redukcji biegów pracuje mięciutko, nic nie słychać i nie czuć, jest ok. Ponadto, jeśli wrzuciłbym bieg, następnie luz i jeszcze raz ten sam bieg, to wtedy też sprzegło zachowa się prawidło (miękko).

 

Na luzie i przy odpuszczaniu pedału sprzegła, słychać pod maską lekkie stuknięcie/tyknięcie. Nie czuć tego jednak w pojeździe.

 

A teraz kilka stylów jazdy i zachowanie się sprzęgła(?):

 

1) Szybka zmiana biegów - szybkie zdjęcie nogi ze sprzęgła ->/>/>/>/>/>/>/> mocno odczuwalne uderzenie silnika o coś i tym samym szaprnięcie nadwozia. Przy 3->4 i 4->5 jest ok (tj. miękko). W "normalnym" samochodzie szybkie zdjęcie nogi ze sprzęgła powoduje silne "bujnięcie", ale nie czuć ani nie słychać żadnego uderzenia.

 

2) Normalna zmiana biegów. Loteria. 0->1 i szczególnie 1->2 - na ogół (90%) uderzy i lekko szarpnie. Jak pisałem - przy redukcji biegów lub ponownym wrzuceniu tego samego problem na ogół nie występuje.

 

3) Wolna zmiana biegów (a właściwie "chirurgiczna"). Nie dość, że irytująca i niebezpieczna (większa koncentracja na kontroli nacisku nogi na pedał, niż na drodze i kierowaniu pojazdem), to też wcale nie gwarantuje płynnej zmiany biegów (tj. bez stuknięcia) na 1->2. Natomiast ruszyć (0->1) można, bez żadnych niepokojących dźwięków.

 

Epilog: Podczas jazdy, gdy dotknę stopą pedału sprzęgła czuję:

1) Regularne uderzanie (tak, jakby od spodu coś uderzało dosyć szybko w pedał) ->/>/> na ogóle wtedy biegi wchodza bez szparpnięć i jest ok.

2) Na ogół towarzyszy uderzanie jak powyżej plus ogólnie wibrowanie/"tarcie" (można to porównać do... zużytego/zapiaszczonego łożyska). Wtedy wiadomo, że przy kolejnych zmianach biegów będzie uderzało.

 

Z tego co mi kiedyś (jakieś 10kkm temu) zgłaszano w serwisie, to wyrobione są jakieś "drążki" (?) w skrzyni biegów. Jednak mówiono, że mogą one mieć wpływ tylko na łatwość wrzucania biegów (prócz czasami blokującego się R, to nie narzekam na nią), jednak nie było mowy o szarpaniu przy zmianie biegów na niskich przełożeniach.

Była też wymieniana poduszka silnika (zużyta).

 

Co obstawiacie? Sprzęgło? Corsiarka ma niecałe 80kkm i nie chce mi się wierzyć, żeby już wyzionęło ducha (fakt, ok. 50kkm zrobiła kobieta, ale raczej przy poprawnej technice jazdy). Tak czy owak, będę musiał pojechać do serwisu z tym problem :mad:/>/>/> , ale chciałbym poznać Wasze zdanie; może ktoś kiedyś spotkał się z podobnym przypadkiem.

 

Czy brak dwumasy może powodować, że sprzegło ma niską kulturę pracy; jest tak twarde?

Edytowane przez Solaris

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/57557-szarpanie-przy-zmianie-bieg%C3%B3w/
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Gość boniek1993

Mam idealnie taki sam problem jak opsałeś, identyczne objawy, w zeszłym roku miałem wymieniane sprzęgło, przejechałem na nim 9tys tylko i nadal mam takie objawy jak przed wymianą wieć nie pomogło.Wiem że w starym były wyrobione te 4 sprężyny na sprzęgle, mechanik uważał że to jest przyczyną.Denerwujące jest to jeżdzenie z idealnym puszczaniem sprzęgła.Ostatnio podniosłem samochód kręciłem kołem na biegu i dźwięk wydobywał się właśnie jakby ze sprzęgła.Jak bedziesz jechał na 5 biegu gdzieś z 60km/h puść gaz i wdepnij, trzymaj rękę na gałce od biegów i zobacz czy się rusza i napisz co zaobserwowałeś

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/57557-szarpanie-przy-zmianie-bieg%C3%B3w/#findComment-465592
Udostępnij na innych stronach

(...).Jak bedziesz jechał na 5 biegu gdzieś z 60km/h puść gaz i wdepnij, trzymaj rękę na gałce od biegów i zobacz czy się rusza i napisz co zaobserwowałeś

Zaczyna odczuwalnie "terkotać" na pedale sprzęgła. Natomiast auto przyśpiesza płynnie.

 

U mnie komputer nie wykazuje żadnych błędów, rozrząd nowy, więc też raczej to nie to...

Edytowane przez Solaris

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/57557-szarpanie-przy-zmianie-bieg%C3%B3w/#findComment-465739
Udostępnij na innych stronach

Po kilka szybkich i mało delikatnych zmianach biegów, przestało sprzęgło szarpać (tzn. można zmieniać biegi tak, by było zupełnie niedoczuwalnie), natomiast nasiliło się nieco zjawisko "terkotania" pod pedałem sprzęgła.

 

silnik do wymiany

 

Bez przesady ;)

Edytowane przez Solaris

 

Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/57557-szarpanie-przy-zmianie-bieg%C3%B3w/#findComment-465869
Udostępnij na innych stronach

Gość boniek1993

U mnie jest tak jak się jedzie na 1, wrzuci się 2 i szybko się puśći sprzęgło to słychać takie terkotanie 3 razy(tak jakby w tym czasie skrzynia się dobrze złączyła z silnikiem)i strasznie szarpie występuje to też z 2 na 3 bieg i czasami z 3 na 4.Dodam że wsadziłem z tego powodu inna skrzynie bo myślałem że to przez nią i nowe sprzęgło i nadal jest o samo, ręce mi już opadają.Może tak musi być, poprostu może dobrze słychać pracę tych wszystkich trybików i innych pierdół, no nie mam pojęcia już.I dodam że jak jade na pierwszym biegu puszcze gaz i wolno wcisnę sprzeło to słychać takie jeb***cie za przeproszeniem, uderzenie takie, zaś jak zrobi się to szybko to jest gitara.A i przypomniało mi się, jak kiedyś dowaliłem chyba z 10 worków z cementem, samochód nieźle dociążony to jechało się dobrze, nic nie szarpało, nic nie stukało

Edytowane przez boniek1993
Odnośnik do komentarza
https://forum.opel24.com/topic/57557-szarpanie-przy-zmianie-bieg%C3%B3w/#findComment-466246
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności