Skocz do zawartości

Silnik Z19DTL w kombi.


Gość jolka

Rekomendowane odpowiedzi

zwracam się z prośbą o poradę jak go eksploatować żeby mi długo służył i bez problemów

Eksploatacja diesla

 

1. Dbaj o dobry olej w silniku

2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km)

jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km

3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,

w przypadku bardzo dużych mrozów możesz dwu, trzy-krotnie powtórzyć proces

grzania świec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.

4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator

5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.

6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej

7. Temperatura pracy CDTi zawsze powinna oscylować w okolicach 90st.C, nie

zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp.

wody, należy poczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę

aż olej osiągnie właściwą temp. pracy .

8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika

poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na

brak smarowania

9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.

10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;

Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli

prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi

osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz często na 5biegu 60km/h po

mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?-

Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie

zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne

ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy

awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do

punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i

od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde CDTi musi wnętrzności przewietrzyć.

11. Silnik diesla poddany chip-tuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności

po warunkiem

zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.

12. Każdy diesel zużywa olej - jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie

powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej

niż 1,0 litr między wymianami.

13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w dieslu

14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma

wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie

IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego

16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych

olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej

częściej wymieniać filtr papierowy

17. Dbaj o sprzęgło

- bo kosztuje trochę $$

18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do

odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i

moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .

19. Każde DTi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się

tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną

zasłonę dymną

20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie

 

A tu 10 przykazań dla diesla. Fajna rymowanka, ale tez uczy..

 

1) nie będziesz jeździł na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie będziesz lał paliwa które nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, łącznie z opałem , by traktor twój pędził z pociągu zapałem.

Czystość paliwa czasem ważniejsza ku niechceniu niźli czteropaka zapas na tylnym siedzeniu.

2) przed zimą sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, świec żarowych, rozrusznika i alternatora, a kąt wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchów się zimnych nie boisz.

3) czcij turbinę swą i szanuj albowiem po dłuższej jeździe studzić ją będziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odważy się buta mocno wciskać. Ciskać zaś musisz ciepłego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.

Niemniej dobieraj żwawo buta wychylenie coby sprężarka dawała ciśnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.

4) pilnować będziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnować będziesz bardziej niźli wierności kobiałki twej. Lepsza bowiem niewierność małżeńska niewielka niźli w dieslu twoim malutka usterka.

Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo minerałem poić go będziesz tylko na złomie.

5) zimą dodawać będziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa była. Zmarznięta ropa zamarznąć może i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoże.

Depresator ważnym ekwipunkiem w twoim bagażniku , inaczej zamiast kobiałki pchać będziesz auto bluźniąc niczym szewc,smyku.

6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawdę odpalanie zimą łatwiejsze będzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamięć. Wtryski w Niuni ważniejsze są czasem niźli za panną latanie z gołym kuta..m

7) dbać o szczelność przewodów IC będziesz inaczej dopadnie Cię ręka sprawiedliwego i kopcić fura twa będzie a konie w las pogonią.Momentu również Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompować zacznie.

filtr powietrza sprawdzać będziesz i wymieniać często, bo zaprawdę powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.

Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twój silnik wnet będzie sfakany, nie lubi twój traktor syfu w dolocie, staraj się by świeży był zawsze w klekocie.

9) pilnować będziesz wymian paska rozrządu niczym minotaur labiryntów Minosa. Przy wymianie zdobądź dobrego technika

, dla którego nieobca traktorowa technika, bo gdy źle do kupy rozrząd Ci złoży to Cię twój traktor za to wybatoży. Stanie w środku

lasu w z rysą w silniku a ty mord popełnisz na swoim "mechaniku".

10) nie dopuścisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.

 

Te przykazania wyryj na pamięć stary i młody, który z traktorem stanąłeś w zawody. Choć traktor konstrukcją nazbyt udaną która do czasu może być świechtaną, to pamiętaj kolego że traktor będzie twym przyjacielem , gdy będziesz o niego dbał więcej wiele ...

Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka i inne wynalazki, które klekoczą, pan Rudolf miał wszakże myśl złota, ze wyprodukował monstrum, które zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i doglądaj

Powiesz wtedy że diesla nigdy nie zdradzisz, prędzej się od panny swojej wyprowadzisz.

Tekst w całości zaczerpnięty ze strony www.elektroda.pl

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz co to ma za sens kręcić silnik do takich obrotów jak maksymalny moment obrotowy uzyskiwany już jest przy 2000 obr. :beer: nie przeczę że już wrzucam bieg przy tych obrotach ale wystarczy jak się kręci silnik 2500-3000, teraz już wiem dlaczego turbosprężarki nie wytrzymują długich przebiegów u niektórych posiadaczy turbodiesli

Sens taki zeby nie dowalac dwumasy a drugim sensem jest to ze moc ktora ciagnie auto do przodu to chyba jak wiesz jest wykladnikiem momentu i obrotow czyli im wiekszy moment ( nie mamay wplywu tutaj) to lepiej przyspiesza oraz jak wyzsze obroty to tez wiecej KM i lepiej przyspiesza.

Druga spraw jest to ze znam sporo osob co maja w audi, VW nakulane po 350 a nawet i grubo ponad 650 tys km n seryjnej turbinie wiec ja tam nie rozumiem tych wywodów.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość zbyszek670

Eksploatacja diesla

I na tym ten temat powinien się zakończyć bo Bogo, napisał odpowiedź na wszystkie pytania związane z eksploatacją silnika diesla :beer:

Sens taki zeby nie dowalac dwumasy a drugim sensem jest to ze moc ktora ciagnie auto do przodu to chyba jak wiesz jest wykladnikiem momentu i obrotow czyli im wiekszy moment ( nie mamay wplywu tutaj) to lepiej przyspiesza oraz jak wyzsze obroty to tez wiecej KM i lepiej przyspiesza.

Ilu kierowców tyle teorii :( najważniejsze to to że jak każdy sobie dba tam ma :( i dlaczego za każdym razem usilnie wmawiają że KM jest od przyspieszania a jak wiadomo od przyspieszania jest ważny moment obrotowy silnika :beer:

Druga spraw jest to ze znam sporo osob co maja w audi, VW nakulane po 350 a nawet i grubo ponad 650 tys km n seryjnej turbinie wiec ja tam nie rozumiem tych wywodów.

Tutaj akurat nie piszemy o silnikach z grupy VW tylko fiata czy też isuzu i oplach.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

usilnie wmawiają że KM jest od przyspieszania a jak wiadomo od przyspieszania jest ważny moment obrotowy silnika

Czyli silniki benzynowe w zasadzie nie powinny przyspieszac w porownaniu do dieslow ( turbo dieslow). Moment praktycznie polowe mniejszy i do tego duzo wyzej a o podobnych mocach oba auta ida łeb w łeb. Dziwne co nie??

 

Tutaj akurat nie piszemy o silnikach z grupy VW tylko fiata czy też isuzu i oplach.

Okej nie ma probklemu mozenmy dyskutowac o wszlekich aspektach zwiazanch z oplem saabem czy chewroletem gdyz pracuje w aso tych marek a ponadto ukonczylem uczelnie wyzsza samochodową. Ale skoro tak mowisz to pewnie masz racje i te moje wywody sa bledne. Cóż...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli silniki benzynowe w zasadzie nie powinny przyspieszac w porownaniu do dieslow ( turbo dieslow). Moment praktycznie polowe mniejszy i do tego duzo wyzej a o podobnych mocach oba auta ida łeb w łeb. Dziwne co nie??

tak, jesli mowimy o momencie silnika a nie na kolach. wszak wiadomo ze sa inne przelozenia skrzyni, ktore niweluja te roznice...

co wiecej, moc to pochodna momentu...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość zbyszek670

Czyli silniki benzynowe w zasadzie nie powinny przyspieszac w porownaniu do dieslow ( turbo dieslow). Moment praktycznie polowe mniejszy i do tego duzo wyzej a o podobnych mocach oba auta ida łeb w łeb. Dziwne co nie??

 

a ponadto ukonczylem uczelnie wyzsza samochodową. Ale skoro tak mowisz to pewnie masz racje i te moje wywody sa bledne. Cóż...

Nie chcę się sprzeczać czyje wywody są błędne bo nie oto chodzi ale jak piszesz że benzyna ma mniejszy moment obrotowy a samochody idą łeb w łeb ale do którego biegu? a to że silnik benzynowy jest lepszy od diesla w przyspieszeniu to się liczy jaki moment jest przenoszony na koła a tu benzyna nie ma sobie równych ale to już wiesz zapewne.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, jesli mowimy o momencie silnika a nie na kolach. wszak wiadomo ze sa inne przelozenia skrzyni, ktore niweluja te roznice...

co wiecej, moc to pochodna momentu...

Podaczas startu od zera to uzywamy raczje biegu pierwszego i drugiego wiec przlozenia nie sa az tak mocno rozniace sie w silnikach benyznowych i diesla.

 

Nie chcę się sprzeczać czyje wywody są błędne bo nie oto chodzi ale jak piszesz że benzyna ma mniejszy moment obrotowy a samochody

idą łeb w łeb ale do którego biegu? a to że silnik benzynowy jest lepszy od diesla w przyspieszeniu to się liczy jaki moment jest przenoszony na koła a tu benzyna nie ma sobie równych ale to już wiesz zapewne.

hmm. bieg nieistotny chodzi o start z kreski. W zasadzie przelozenia nie sa az tak mocno rozniace sie poporstu w benach sie jedzi na innym zakresie obrotow a w dieslach na innym by bylo efektywnie nawet podczas startu. Cos jak przy pradzie. Moc grzalki nie jest zalezna od tego jakie jest natezenie ( ilosc amperów) czy tez napiecia tylko ich iloczynu czyli 24V i 10 amper to taka sama moc grzewcza co 240V i 1 amper. Grzalka w obu przypadkach bedzie wytwarzac ta sama ilosc ciela. Podobnie sprawa sie ma z przyspieszaniem. Wiem ze siemowi ze sie przyspiesza momentem ale ta opowisc ma na mysli raczje to ze nie przyspieszymy jadac na 5 biegu z pedalem wcisnietym w podloge i ze trzeba zredukowac bieg. Zreszta sprawa jest wrecz z podstawówki z fizyki bo bylo i pamietam dobrze jak sprawa sie ma z predkoscia i przyspieszeniem itd. Bylo tez o mocy potrzebnej do pokonania oporów i o mocy min do utryzmania zadanej predkosci itd. Zreszta bylem w tamtych czasach na konkursie firycznym. Niestety dobry jestem z matematyki, fizyki, chemi, mechaniki itp. Trzy lata spedzilem na politechnice szczecinskiej a pozniej WSTE w Szczecinie. Mozecie mnei zagiąć z biologii, geografi, itp przedmiotow ale tu sie nie dam. Moze sie myle ale watpie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość zbyszek670

Trzy lata spedzilem na politechnice szczecinskiej a pozniej WSTE w Szczecinie. Mozecie mnei zagiąć z biologii, geografi, itp przedmiotow ale tu sie nie dam. Moze sie myle ale watpie.

Dobra to już mnie zagiąłeś. Pzdr. :lol:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności