Skocz do zawartości

wał korbowy


Gość kemor79

Rekomendowane odpowiedzi

witam wszystkich forumowiczów, mam pytanie do znawców.

czy wał korbowy z 1.4 16v jest taki sam jak w 1.2 16v

pytam bo w moim panewki sie skonczyły,i wał na druhim i trzecim łożysku stracił wymiar( jest luz) a mam idealny silnik 1.4 i dół silnika jest super i wugląda tak samo jak 1.2' myślę przełożyc wał ii panewki do mojego .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz silnik 1.4 w idealnym stanie to czy nie lepiej zalożyc w całości niż rozbierac i przekładac wał?

Mój i tak juz mam ozebrany od dołu ,a kolega rozebrał od dołu ten drugi,wszystko jest już wymontowane z 1.4 ;wał w idealnym stanie,panewki wału w idealnym stanie korbowodowe też ,pozatym mam kmpl nowych panewek więc z tym nie ma problemu ale toczenie wału tu na wyspach jest nie opłacalne,a ten silnik 1.4 trafiła się okazja idostałem za flaszke whisky

; dzwoniłem do vauxhala i koleś powiedział że moge zamienić, ale spokojniejszy bym był jak któryś z was by potwierdził ze są takie same.pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Gość Cysiek89

Jak masz czym to pomierz sobie wszystko bo najprawdopodobniej będzie pasował ale dla wszelkiego spokoju pomierz wysokości by były takie jak w starym.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz czym to pomierz sobie wszystko bo najprawdopodobniej będzie pasował ale dla wszelkiego spokoju pomierz wysokości by były takie jak w starym.

Z12XE ma skok 72,6mm a Z14XE 73,4mm więc wykorbienie wału jest minimalnie inne

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może ktoś wie jak ustawić rozrząd bo przed zdjęciem łańcucha koleś nie ustawili zablokował górnych kół..., widze strzałke na jednym ale nie wiem z czym ją ustawić?? pomożecie...?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość marianm68

I na czym stanęło? Zmieniasz silnik czy znalazłeś wał do silnika 1,2?
Bo chyba nie włożyłeś wału 1,4 do silnika 1,2 ;)

; dzwoniłem do vauxhala i koleś powiedział że moge zamienić


Coś mi tu nie gra (jak Mroczek w "Hamlecie"). ILKU napisal ze wykorbienie jest inne (większe) - na mój rozum nie będzie pasować. Nawet jak "wciśniesz" wał 1,4 w blok od 1,2 i tłok się zmieści pod głowicą (różnica w skoku tłoka wyniesie 0,8mm - jeśli dobrze policzyłem) to znacząco zmieniłbyś ciśnienie sprężania a to chyba nie wpłynie dobrze na pracę silnika.
W silniku 1,4 są dłuższe korbowody (skoro skok jest większy...) i tłoki są inne (w jednym silniku cylindry mają średnicę 72,5 a w drugim 77,6mm). W związku z powyższym najprawdopodobniej wał jest inaczej wyważony (inne przeciwwagi na wale) - to też niezbyt dobrze.
Jeżeli w Z14XE cylindry mają większą średnicę to czy blok silnika a więc i wał nie jest dłuższy?
Oczywiście to tylko moje spekulacje ale obawiam się że nie pozbawione podstaw.
Ja nie zdecydowałbym się na takie przekładki.

Dane zaczerpnąłem z http://www.astra.auto.pl/silniki-opel-astra-g Edytowane przez marianm68

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może trochę sprostuje:

wykorbienie jest inne (większe) - na mój rozum nie będzie

pasować. Nawet jak "wciśniesz" wał 1,4 w blok od 1,2 i tłok się zmieści

pod głowicą (różnica w skoku tłoka wyniesie 0,8mm - jeśli dobrze

policzyłem) to znacząco zmieniłbyś ciśnienie sprężania a to chyba nie

wpłynie dobrze na pracę silnika.

Jeśli skok tłoka różni się o 0,8mm to znaczy, że wał ma wykorbinie różne o 0,4mm.

Co to oznacza, pojemność zwiększy się do 1242cm3, stopien sprężania wzrośnie do 10,7:1. Ni jest to jakiś kosmos a raczej pomoże temu silnikowi.

W silniku 1,4 są dłuższe korbowody (skoro skok jest większy...)

Ja powiedziałbym, że któtsze skoro wykorbienie większe.

W silniku 1,4 są dłuższe korbowody (skoro skok jest większy...) i tłoki są inne (w jednym silniku cylindry mają średnicę 72,5 a w drugim 77,6mm). W związku z powyższym najprawdopodobniej wał jest inaczej wyważony (inne przeciwwagi na wale) - to też niezbyt dobrze.

Fabrycznie same wały wyważane są na "0".

Jeżeli w Z14XE cylindry mają większą średnicę to czy blok silnika a więc i wał nie jest dłuższy?

Producentom nie opłaca się robić różnych bloków do różnych pojemności. Podejrzewam, że bloki 1,2 i 1,4 są identyczne. Podobnie jest z silnikami 1,8 2,0 2,2 czy wszystkimi V6 opla. Rozstaw cylindrów i długość wału jest identyczna, różnią się jedynie średnicą cylindrów.

 

Trzeba wszystko sprawdzić i pomierzyć, złożyć, sprawdzić czy swobodnie się obraca i tyle.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość marianm68

pojemność zwiększy się do 1242cm3, stopien sprężania wzrośnie do 10,7:1

Też policzyłem, wyszło mi 1212cm3 i stopień spreżania taki jak u Ciebie czyli faktycznie nie przeraża (w przechodzonym silniku raczej nie powinna bardzo wpłynąć na występowanie spalania stukowego). Ta 4 w pojemności to literówka jak sądzę.

 

 

Ja powiedziałbym, że któtsze skoro wykorbienie większe.

Korbowód musi mieć zachowane odpowiednie proporcje w stosunku do wykorbienia jesli byłoby inaczej to "za krótki" korbowód w Dolnym Punkcie Zwrotnym wciągnąłby tłok na przeciwwagi wału korbowego (nie mylę się są porzeciwwagi między 2 i 3 wykorbieniem?).

Zakładając że bloki mają takie same wymiary a różnią się tylko średnicą cylindrów (i odstępem między nimi). To najprawdopodobniej w 1,4 korbowód jest odrobinę dłuższy (bo wykorbienie jest większe :-D ) ale wysokość tłoka jest inna (oczywiście średnica jest większa) i pewnie tłok ma odpowiednio podcięte boki by nie uderzał w wał korbowy będąc w DPZ a sworzeń tłokowy jest umieszczony bliżej denka tłoka niż w silniku 1,2. No i wszystko ładnie pasuje (czytaj pracuje). :spoko:

Ciekawe czy równie ładnie będzie pracować wał od 1,4 w silniku 1,2??? Śmiem wątpić.

 

 

Trzeba wszystko sprawdzić i pomierzyć, złożyć, sprawdzić czy swobodnie się obraca i tyle.

Te 0.4mm różnicy w wykorbienu wydaje się małą wartością. Ale z moich dotychczasowych obserwacji wynika że zarówno w GPZ między tłokiem a głowicą nie zostaje zbyt wiele miejsca jak i DPZ wał nieomal "ociera się" o tłok.

Obawiam się że nawet sprawdzenie na silniku (zimnym) podczas składania nie da gwarancji że po rozgrzaniu (jak silnik dobrze dostanie w d..) nie będzie uderzał w tłokami w głowicę. Bo po rozgrzaniu elementów zabraknie przysłowiowej 0,01mm.

Oczywiście nie mam takiej pewności ale zwracam uwagę na taką możliwość.

 

Ktoś kto projektował ten silnik nie przypadkowo jak sądzę przypisał częściom takie a nie inne wymiary. Wydaje mi się (oczywiście jest to moja skromna opinia) że zmiana wału korbowego na wał o większym wykorbieniu (czyli przeznaczonego do innego układu wał- korbowód- tłok- głowica) jest błędem i nie skończy się dobrze dla silnika.

No ale przecież nie będę zabraniał przeprowadzenia eksperymentu (mnie ten eksperyment nie kosztuje nic) tym bardziej że sam jestem ciekaw efektów.

 

Kemor79 koniecznie daj znać co zadziałałeś i jak to działa - tylko dobrze przetestuj (nie śpiesz się z odpowiedzią).

Edytowane przez marianm68

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też policzyłem, wyszło mi 1212cm3 i stopień spreżania taki jak u Ciebie czyli faktycznie nie przeraża (w przechodzonym silniku raczej nie powinna bardzo wpłynąć na występowanie spalania stukowego). Ta 4 w pojemności to literówka jak sądzę.

Tak

Korbowód musi mieć zachowane odpowiednie proporcje w stosunku do wykorbienia jesli byłoby inaczej to "za krótki" korbowód w Dolnym Punkcie Zwrotnym wciągnąłby tłok na przeciwwagi wału korbowego (nie mylę się są porzeciwwagi między 2 i 3 wykorbieniem?).

Zakładając że bloki mają takie same wymiary a różnią się tylko średnicą cylindrów (i odstępem między nimi). To najprawdopodobniej w 1,4 korbowód jest odrobinę dłuższy (bo wykorbienie jest większe :-D ) ale wysokość tłoka jest inna (oczywiście średnica jest większa) i pewnie tłok ma odpowiednio podcięte boki by nie uderzał w wał korbowy będąc w DPZ a sworzeń tłokowy jest umieszczony bliżej denka tłoka niż w silniku 1,2. No i wszystko ładnie pasuje (czytaj pracuje). :spoko:

Ciekawe czy równie ładnie będzie pracować wał od 1,4 w silniku 1,2??? Śmiem wątpić.

Nie zajmowałem się nigdy tak małymi silnikami, ale mam doświadczenie z większymi i zawsze w bliźniaczych blokach jest zasada, że przy mniejszym wykorbieniu jest dłuższa korba i na odwrót.

Przykłady? B204 i B234 saaba, X30XE i X25XE ; C20NE i C18NZ opla. W silnikach X30XE i Y32SE pomimo różnic w wykorbieniu są dokładnie te same korby - oszczędność w produkcji.

Te 0.4mm różnicy w wykorbienu wydaje się małą wartością. Ale z moich dotychczasowych obserwacji wynika że zarówno w GPZ między tłokiem a głowicą nie zostaje zbyt wiele miejsca jak i DPZ wał nieomal "ociera się" o tłok.

Rozumiem, że rozebrałeś taki silnik i masz tą wiedzę??

Obawiam się że nawet sprawdzenie na silniku (zimnym) podczas składania nie da gwarancji że po rozgrzaniu (jak silnik dobrze dostanie w d..) nie będzie uderzał w tłokami w głowicę. Bo po rozgrzaniu elementów zabraknie przysłowiowej 0,01mm.

Oczywiście nie mam takiej pewności ale zwracam uwagę na taką możliwość.

Ktoś kto projektował ten silnik nie przypadkowo jak sądzę przypisał częściom takie a nie inne wymiary. Wydaje mi się (oczywiście jest to moja skromna opinia) że zmiana wału korbowego na wał o większym wykorbieniu (czyli przeznaczonego do innego układu wał- korbowód- tłok- głowica) jest błędem i nie skończy się dobrze dla silnika.

Jak już wcześniej pisałem nikt nie projektuje osobnych bloków do różnych pojemności tylko bloki uniwersalne. Robią blok do największej planowanej pojemności a potem robią mniejsze wersje. Dlatego w mniejszych pojemnościach odległości przeciwwag do tłoków w DMP są więsze. Różnice regulują długością korb o których napisałem wyżej. Gdyby wg twojej teorii w 1,2 było wszystko na styk to nie dałoby rady z tego samego bloku zrobić 1,4...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności