Skocz do zawartości

wał korbowy


Gość kemor79

Rekomendowane odpowiedzi

Gość marianm68

 

Różnice regulują długością korb o których napisałem wyżej. Gdyby wg twojej teorii w 1,2 było wszystko na styk to nie dałoby rady z tego samego bloku zrobić 1,4...

Odnośnie stosowania korbowodów - jak jest to rozwązane w tych silnikach nie masz pewności?

Ale zgodzisz się że w GPZ tłok dochodzi pod głowicę właśnie na styk?

Zwiększenie wykorbienia wału nawet zaledwie o 0,4mm (przy zastosowaniu "starego korbowodu" i "tłoka) spowoduje że tłok znajdzie się o te 0,4mm bliżej głowicy a to może sprawiać problemy.

Chodzi mi o cały układ: wał korbowy, korbowód, tłok i głowica. Zmiana elementu na inny o innym wymiarze musiałaby być związana z dopasowaniem do niego pozostałych elementów (a przynajmniej jednego: zwiększasz wykorbienie musisz dobrać do niego krótszy korbowód - na przykład).

Wydaje mi się że wymiana tylko wału (a wtym wypadku wały mają różne wykorbienia - skoro silniki mają różne skoki tłoków) jest błędną decyzją.

Gdyby różniły się tylko średnicą cylindrów to problemu bym nie widział. Ale w tej sytuacji widzę problem.

 

 

Rozumiem, że rozebrałeś taki silnik i masz tą wiedzę??

Nie napisałem że mam taką wiedzę bo go nie rozbierałem. Ty również nie rozbierałeś tych silników jeśli dobrze zrozumiałem a więc jeśli chodzi o te konkretnie silniki to wygląda na to że obaj snujemy jedynie teorie :spoko: .

 

 

Jak już wcześniej pisałem nikt nie projektuje osobnych bloków do różnych pojemności tylko bloki uniwersalne.

Napewno jest tak jak piszesz.

Ale chyba te częsci które nie są "uniwersalne" nie nadają się do dowolnego stosowania w różnych silnikach.

 

Przypomnę pytanie autora wątku

czy wał korbowy z 1.4 16v jest taki sam jak w 1.2 16v .....myślę przełożyc wał ii panewki do mojego .

Zgadzamy się co do tego że wały korbowe są różne (mają różne wykorbienia) - czyli raczej uniwersalne nie są.

A skoro są różne to twierdzę że nie powinien przekładać wału. Napisałem dlaczego.

Mogę się mylić co do szczegułów ale nie wydaje mi się abym się mylił co do zasady.

 

Mam nadzieje że nie odbiegliśmy za bardzo od tematu i pomogliśmy Kemor79 podjąć decyzję.

 

Ja skorzystałem: dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy .

 

Ponowię swój apel:
Kemor79 koniecznie daj znać co zrobiłeś i jak to działa - tylko dobrze przetestuj (nie śpiesz się z odpowiedzią).





 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie stosowania korbowodów - jak jest to rozwązane w tych silnikach nie masz pewności?

Ale zgodzisz się że w GPZ tłok dochodzi pod głowicę właśnie na styk?

Zwiększenie wykorbienia wału nawet zaledwie o 0,4mm (przy zastosowaniu "starego korbowodu" i "tłoka) spowoduje że tłok znajdzie się o te 0,4mm bliżej głowicy a to może sprawiać problemy.

Na jaki styk?? Silnik z takim stopniem sprężania musi mieć odpowiedniej wielkości komorę spalania, a to oznacza, że tłok nie może dochodzić "na styk" bo byłby za bardzo doprężony.

Fotka bloku:

222mk.jpg

Jakoś nie widzę tu "na styk".

Chodzi mi o cały układ: wał korbowy, korbowód, tłok i głowica. Zmiana elementu na inny o innym wymiarze musiałaby być związana z dopasowaniem do niego pozostałych elementów (a przynajmniej jednego: zwiększasz wykorbienie musisz dobrać do niego krótszy korbowód - na przykład).

Absolutnie nie jest to konieczne. Podałem ci już przykład (X30XE i Y32SE które mają różne średnice tłoków, różne wykorbienia i dokładnie te same korby) a ty ciągle się upierasz.

Nie napisałem że mam taką wiedzę bo go nie rozbierałem. Ty również nie rozbierałeś tych silników jeśli dobrze zrozumiałem a więc jeśli chodzi o te konkretnie silniki to wygląda na to że obaj snujemy jedynie teorie :spoko: .

Ale napisałeś: "Ale z moich dotychczasowych obserwacji wynika że zarówno w GPZ między tłokiem a głowicą nie zostaje zbyt wiele miejsca jak i DPZ wał nieomal "ociera się" o tłok." Brzmi jakbyś miał pewność a nie spekulował.

Napewno jest tak jak piszesz.

Ale chyba te częsci które nie są "uniwersalne" nie nadają się do dowolnego stosowania w różnych silnikach.

Przecież napisałem, że chodzi o rodzinę silników i producenta, który celowo wprowadza pewne unifikacje, aby oszczędzić pieniądze.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość marianm68

Na jaki styk?? Silnik z takim stopniem sprężania musi mieć odpowiedniej wielkości komorę spalania, a to oznacza, że tłok nie może dochodzić "na styk" bo byłby za bardzo doprężony.

Na załączonym zdjęciu widać głowicę (coś mi podpowiada że jest to głowica od Z12XE - czyli podmiotu tego tematu). Pozwolilem sobie zakreślić miejsce na zdjęciu gdzie znajduje się komora sprężania jednego z cylindrów (komora w tym silniku ma około 33cm3 i coś mi podpowiada że spora jej część mieści się w głowicy -widać dość wyraźnie) i dojście tłoka na styk do głowicy nie dopręży go za bardzo. Rozwiałem Twoje obawy?

post-35874-0-92793300-1360623000_thumb.jpg

Na kolejnym zdjęciu widać blok silnika (zdaje się Z12XE) wraz z tłokami. Chciałbym zwrócić uwagę na zaznaczone czerwonym kolorem wgłębienia w denku tłoka.

post-35874-0-72548000-1360623235_thumb.jpg

Już wyjaśniam że nie są one wykonane dla ozdoby. Dwa wykonano by uchronić zawory wydechowe przed uszkodzeniem (zgięciem) w końcowej fazie suwu wydechu a dwa kolejne mają chronić zawory ssące w początkowej fazie suwu ssania. Wtedy tłok znajduje się tak blisko głowicy (ja to określam: "na styk") że gdyby nie te podcięcia doszłoby najprawdopodobniej do uszkodzenia zaworów.

Proszę nie sugerować się położeniem tłoka nie znajduje się on w Górnym Punkcie Zwrotnym (ustawienie jest raczej przypadkowe).

Coś mi podpowiada że właśnie na styk jest to zaprojektowane!

Ciekawe co by się stało gdyby tłok znalazł się choćby o 0,4mm bliżej głowicy?

To co widać na tych zdjęciach utwierdza mnie w przekonaniu że założenie do tego silnika wału o większym wykorbieniu (czyli wału z Z14XE) spowoduje uszkodzenie i konieczność remontu albo wymiany silnika.

Czyli tak jak pisałem wcześniej: jest błędem.

Być może silnik da się złożyć i możliwe że będzie pracował ale na "mój rozum" skutki wkońcu okażą się tragiczne.

 

Nie wiem Kolego jaki blok zamieściłeś na zdjęciu i czemu to miało służyć, bo chyba nie jest to część silnika Z12XE.

 

Co do drugiego cytatu to mam wrażenie że nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Albo zrozumiałeś tak jak było Ci na rękę!

Chodzi mi o cały układ: wał korbowy, korbowód, tłok i głowica - nie można można chyba zestawiać takiego układu z różnych części. Nawet jeśli producent w ramach unifikacji stosuje takie same elementy (panewki czy korbowody) to nie znaczy jeszcze że można zamiennie stosować inne elementy.

Wał i korbowód podałem jako przykład, równie dobrze może to być wał i tłok. A chodzi o to by mieściły się odpowiednio w bloku pod głowicą. Prawda?

Przykład jaki podałeś: X30XE i Y32SE dowodzi że z tego zestawu tylko korbowody są zunifikowane (i być może blok silnika - tego nie wiem). Wał korbowy z X30XE tworzy parę z tłokami X30XE, natomiast silnik Y32SE ma swoją "parę" tłok - wał korbowy. To rozumiem. Albo raczej: tak zrozumiałem to co napisałeś.

Nie próbujesz mnie chyba przekonać że można ot tak sobie zamienić te wały miejscami i będzie OK.

 

Przypominam że temat dotyczy wymiany wału na inny (różny od montowanego fabrycznie) a nie zagadnienia unifikacji w produkcji silników spalinowych.

 

PS

Już wiem co mi podpowiadało: to moje wcześniejsze doświadczenia podpowiadały :super:

 

Zdjęcia które zamieściłem znalazłem w internecie.

Edytowane przez marianm68

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kółko piszesz to samo i się powtarzasz. Nie wiem jaką masz praktykę w wymianie podzespołów między silnikami, ja kilka takich złożyłem.

Swego czasu miałem w omedze Y32SE (z tłokami o dokładnie takich samych podcięciach jak to Z12XE), doprężony splanowaniem głowic o 0,8mm - jeździ do dziś bez problemu.

W omedze mam silnika saaba z większymi tłokami od innego silnika - też ma się dobrze.

W corsie mam C20NE z korbami i tłokami od C20XE, wałkiem od 18e na motronicu M2.5 - też jeździ i to całkiem żwawo.

Co powiesz na silniki z kutymi korbami i tłokami?? Też trzeba wał zmieniać?? Nie wydaje mi się.

Wejdź na SR forum i zobacz ile części ludzie wymieniają między silnikami (np. BMW - strokery itp) i wszystko jeździ i to w niełatwych warunkach eksploatacyjnych.

Poczekajmy co napisze właściciel, ja stawiam, że będzie to chodzić bez żadnego problemu.

Edytowane przez ILKU

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie wprowadziłem troche zamieszania ale nie ma się co przekamarzać, bo jak się okazało to ten drugi silnik to 1.2 ,ja się nie bardzo znam na oplach a tym bardziej na tak małych silnikach,miałem wcześniej troche większe auta między innymi scorpio ,MB w210,aktualnie accord ale kupiłem tego opla na aukcji za pare groszy z tym felerem i chce go zreperować i sprzedać ewentualnie jak bedzie wszystko ok to żonie zostawie.|Przeglądałem allegro i ebay i silniki 1.4 16v mają pasek a 1.2 łańcuch i ten co kupiłem ma łańcuch -wał identyczny więc to też 1.2 . mam wszystko już złożone wszystko pasuje tyle żę teraz stoję bo muszę rozrząd ustawić i nie bardzo to idzie ( ustawiłem dolne koło na znak który jest na obudowie ,górne wałki nie były ruszane i zostały w polżeniu prawie poziomym -włożę w oba naraz z lekką siłą pilnik w te wcięcia od tyłu ale nie wiem czy one mają być idealnie poziomo względem siebie , bo są prawie idealnie poziomo ),pierwszy tłok jest w szczytowej pozycji no ale... teraz myślę żęby przesunąć o jedno oczko łańcuch tylko pytanie w lewo czy w prawo. wiem napiszecie żebym pojechał do mechanika ale tu na wyspach zapłace jak za zboże a i tak nie mam gwarancji czy nie trafie na patałacha i nie ustawi idealnie. Mam tu kolegę ,do tej pory zrobiliśmy wszystko sami aż do teraz .może ktoś powie jak to ustawić tak żeby po odpaleniu nie zniszczyć silnika. Pozdrawiam , dziękuję za dyskusje i zainteresowanie >mam zdjęcia jak to teraz jest ustawione i komuś kto chce pomóc mogę wysłać na maila bo nie wiem jak tu wstawić.

Edytowane przez kemor79

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności