Skocz do zawartości

Meriva A 1.4 - problem z wentylatorem chłodnicy/klimatyzacji.


Rekomendowane odpowiedzi

O widzę że piszecie o oporniku.

Syn wymieniał i ori był z DELPHI i taki sam założył - chyba trochę był droższy.

Trochę kiepski dostęp ale u mnie na podjeździe wymieniał i dał radę.

Tylko z tego co mówił to bardzo ciężko schodziła wtyczka i trochę pokaleczył paluchy.

Stary miał przerwę i dodatkowo bardzo zaśniedziałe piny tak że dodatkowo czyścił piny we wtyczce.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, waldek2020 napisał:

zamów dwa jak masz smarta a potem jeden oddasz.

A czyli jednak potrzebujesz :)

 

Wypięłam swój bez odpinania wtyczki. Wygląda masakrycznie . Druty są na wierzchu i się odrywają .

 

Trzeba zamówić to co pokazałam  . Jest tańszy i ma dobre opinie .

 

Fotka mojego :

 

 

1686336596816.thumb.jpg.537a9df2a49d18f1a626579e1947e422.jpg

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizuje temat.

Wymieniony rezystor na nowy ale po wymianie jest dalej tak samo.

Pomierzylem rezystory (nowy i stary) i wartości rezystancji mają identyczne czyli to nie rezystor.

Wyciągnąłem przekaźnik k30a i wpiąłem kabelek na krótko pomierzyć piny 30 i 87. Wentylator ruszył ale chyba od razu na 3 biegu albo nawet na 4 bo chodził bardzo szybko.

Że schematu wynika że przy załączonym przekaźniku K06 to załączony jest 2 bieg.

Więc ewidentnie coś jest nie tak.

Co mnie jeszcze zastanawia.....

Kiedy włącza się każdy z biegów Wentylatora?

Od czego jest to zależne? Temperatura? Ciśnienie w układzie?

Jak sprawdzić kiedy ECU powinien włączyć 1,2 lub 3 bieg?

 

Co więcej; który bieg jest z pominięciem rezystora: 3 czy 4?

 

 

Edytowane przez menelki

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, menelki napisał:

Wentylator ruszył ale chyba od razu na 3 biegu albo nawet na 4 bo chodził bardzo szybko.

Panie 4 bieg jest w dmuchawie w wewnątrz auta a nie wentylatorze CHŁODNICY !!!

 

Albo się określasz o czym piszesz albo NIE PIJ WIĘCEJ ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Navia napisał:

Panie 4 bieg jest w dmuchawie w wewnątrz auta a nie wentylatorze CHŁODNICY !!!

 

Albo się określasz o czym piszesz albo NIE PIJ WIĘCEJ ;)

 

Z tego schematu wynika że są 4 biegi wysterowania:

image.png.f109b19b8280e782cda2561fdace3a1f.png

Dlatego zastanawiam się ile ich rzeczywiście jest bo nie wiem.

 

Dlatego też napisałem że nie zgadza mi się ta logika działania.

To jak to jest w mery w końcu?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W op-com można sprawdzić tylko 3 więc chyba przy tym należy pozostać. 

Zamówię ten tańszy z czymś do Smart i dam znać co i jak. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Schemat wyraźnie pokazuje że są 4 biegi :

- 3 przez rezystor i tymi się steruje

- 4 bieg pomija rezystor (jak widać na  schemacie jest połączony od razu na wyjściu na wentylator więc w ogóle on jest odporny na działanie rezystora) więc ten bieg działa bez wpiętego rezystora. Więc skoro 3 biegi można programowo wysterować i któryś działa to wiadomo że 4 musi też działać a jak on nie działa to nie wina rezystora.

 

@menelki

Może pomierz kostke którą wpinasz w rezystor czy po wymuszeniu załączania przekaźników dochodzi do niej napięcie? Jak nie to szukać w kablach bo zakładam że przekaźniki masz potestowane ewentualnie podmienione między sobą?

 

Załącza się od ciśnienia w klimatyzacji a żeby go zbić to trzeba chłodnice schłodzić więc jakby od temperatury zależne ale de defacto jak nie będzie ciśnienia zrobionego to się nie załączy. Więc pewnie są stopnie w ECU opla ustawione kiedy się ma włączyć który poziom, ogólnie pierwszy na postoju szybko wskaskuje - wiadomo jeszcze temperatura otoczenia robi swoje.

 

  

11 godzin temu, menelki napisał:

Wyciągnąłem przekaźnik k30a i wpiąłem kabelek na krótko pomierzyć piny 30 i 87. Wentylator ruszył ale chyba od razu na 3 biegu albo nawet na 4 bo chodził bardzo szybko.

Wg schematu puszczasz na 1 bieg czyli najwolniejszy bo przez wszystkie rezystory przechodzi prąd.

 

Edytowane przez waldek2020

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.06.2023 o 08:19, waldek2020 napisał:

Schemat wyraźnie pokazuje że są 4 biegi :

- 3 przez rezystor i tymi się steruje

- 4 bieg pomija rezystor (jak widać na  schemacie jest połączony od razu na wyjściu na wentylator więc w ogóle on jest odporny na działanie rezystora) więc ten bieg działa bez wpiętego rezystora. Więc skoro 3 biegi można programowo wysterować i któryś działa to wiadomo że 4 musi też działać a jak on nie działa to nie wina rezystora.

 

@menelki

Może pomierz kostke którą wpinasz w rezystor czy po wymuszeniu załączania przekaźników dochodzi do niej napięcie? Jak nie to szukać w kablach bo zakładam że przekaźniki masz potestowane ewentualnie podmienione między sobą?

 

Załącza się od ciśnienia w klimatyzacji a żeby go zbić to trzeba chłodnice schłodzić więc jakby od temperatury zależne ale de defacto jak nie będzie ciśnienia zrobionego to się nie załączy. Więc pewnie są stopnie w ECU opla ustawione kiedy się ma włączyć który poziom, ogólnie pierwszy na postoju szybko wskaskuje - wiadomo jeszcze temperatura otoczenia robi swoje.

 

  

Wg schematu puszczasz na 1 bieg czyli najwolniejszy bo przez wszystkie rezystory przechodzi prąd.

 

 

Tak masz rację, źle odczytałem schemat, bo na różnych kopracowaniach te przekaźniki mają różne nazwy.

KA30A oraz K30B znajdują się w podszybiu, K30D znajduje się  przy akumulatorze i to ten przekaźnik mostkowałem.

On faktycznie puszcza zasilanie na wentylator z pominięciem rezystora, więc bieg najwyższy.

 

Muszę dobrać się do skrzynki przekaźników na podszybiu jeszcze raz i sprawdzę te połączenia elektryczne. Bo skoro przekaźniki są dobre to albo nie ma sterowania albo wiązka jest uszkodzona.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszło. Pogoda nie dopisała ale wymienione .

 

Nowy :

 

1686673091681.thumb.jpg.a10f377d5da95f5855152e691495d46e.jpg

 

1686673091676.thumb.jpg.c9ba1b8febb739ebfed902d702c05825.jpg

 

1686673091672.thumb.jpg.309917b91528810268a0eeb9f7d47c49.jpg

 

Myślałam że chociaż pudełko będzie do tej opornicy a oni wrzucili ją luzem do reszty zamówienia. Akurat zamówiłam ściereczki z mikrofibry więc pomyśleli że to będzie super zabezpieczenie .

 

Ze zdemontowaniem starego nie było łatwo bo wtyczka nie chciała zejść, Trzymało ją mocno zabezpieczenie . Trzeba było użyć płaskiego śrubokręta aby to rozpiąć . Udało się ale zabezpieczenie  pękło. Na szczęście wtyczka dość mocno siedzi w nowej opornicy .

Nic nie było zaśniedziałe

 

1686673091660.thumb.jpg.8a0fb39a2f355504dc1b40e458c59cba.jpg

 

I po złożeniu wszystkiego test.

 

Wentylator działa na pierwszym biegu (wcześniej nie działał)

Na drugim biegu według testu nie działa

Działa na trzecim na najwyższych obrotach.

 

Jest zupełnie jak u Mery 11 .

 

Po testach zajrzałam do skrzynki przekaźników.

Wykręciłam tylko ścianę grodziową ( mam tylko na dwa wkręty po bokach. Te przy podszybiu nie mam wkręconych. To samo z wiekiem skrzynki przekaźników. Mam tylko dwa pierwsze wkręcone wkręty . Trzeci nie jest wkręcony. Wówczas nie trzeba wyjmować podszybia. Dostęp jest w miarę .

U mnie są tylko dwa przekaźniki zupełnie jak w opisie z innego wątku który wówczas zapodał Adam.

 

1686673091656.thumb.jpg.92bb5c59634c8a8c734a4a0d3ff463c1.jpg

 

Ale w końcu po załączeniu klimatyzacji jest ciszej. Wentylator się uruchamia na pierwszym biegu.

Myślę że u innych też tak jest . Nie ma co się doszukiwać 2 biegu przynajmniej może w mojej wersji silnikowej.

 

Opornicę zostawię sobie. Jestem ciekawa czy gdyby dolutować przewodu do tych dwóch przerwanych będzie działać. Może jak pogoda będzie lepsza spróbuje. Tylko czym to zaizolować ?

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności