Skocz do zawartości

CDTI 1.7, sterowanie EGR a temperatura dolotu


Gość Wojtek.O

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Wojtek.O

Pytanie do szanownych Forumowiczów związane z zaobserwowaną u nich zależnością między żądanym ustawieniem EGRa a temperaturą dolotu.

 

Przez dłuższy okres jeździłem z źle wskazującym temperaturę na dolocie w MAF. Po wymianie wskazanie temperatury jest prawidłowe ale nie wiem jakie jest prawidłowe sterowanie EGRem - a jest inne niż poprzednio.

 

Wcześniej, kiedy temperatura na dolocie była stale wskazywana w zakresie 24-29 st.C (nawet jak na powietrze miało na dolocie -10st. C) ECU sterowało tak EGRem, że jak silnik był zimny (do 20st.C) EGR był 0% a powyżej to na biegu jałowym 36-40%.

Podczas przyśpieszania 0%, podczas jazdy wartości w pełnym zakresie.

 

Teraz (po wymianie MAF) czy silnik ciepły czy zimny to na biegu jałowym ma 0% do 12st.C temperatury dolotu. Powyżej:

- 12-15 st.C to 0-10%

- 15-16 st.C to 10-20%

- 16-17 st.C to 20-30%

 

w okolicy 19.st C osiąga maksimum 36% i potem ze wzrostem trzyma ta wartość albo lekko spada.

 

Zastanawiam się czy to jest ok, bo przy aktualnych warunkach zewnętrznych (temperatura poniżej 10st.C) EGR ciągle sterowany jest na 0%.

 

Jest to pytanie związane z innym wątkiem, który ciągnę już od jakiegoś czasu (http://forum.opel24.com/topic/77507-corsa-17cdti-p242f-dpf-uklad-wydechowy/) ale dotyczy dokładnie tego co szanownym Forumowiczom wiadomo o zależności sterowania EGRem w zależności od temperatury dolotu lub co obserwują w swoich autach.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według Tisa to na biegu jałowym przy temp.roboczej ma mieć powyżej 30% i to chyba dobrze

Ale Tis podaje że przy zapł wł.,siniku wyłączonym,wszystkie odbiorniki wył. ma mieć >0%

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Wojtek.O

Według Tisa to na biegu jałowym przy temp.roboczej ma mieć powyżej 30% i to chyba dobrze

Ale Tis podaje że przy zapł wł.,siniku wyłączonym,wszystkie odbiorniki wył. ma mieć >0%

 

I dobrze i niedobrze bo czy ma te 30% zależy u mnie od temperatury dolotu - jak będzie poniżej 12st. C to u mniej jest 0%

 

Drugi warunek mam do sprawdzenia i dam znać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Wojtek.O

Sprawdziłem w Tisie że temp.powinna być w przybliżeniu taka jak na zewnątrz.

Dzięki za odpowiedź.

 

Zgaduje, że TIS w tym sformułowaniu odpowiada na pytanie: jaka powinna być wskazywana temperatura z MAFa.

Po wymianie to działa jak należy: jak samochód jedzie to jest praktycznie równa (ewentualnie wyzsza do 2st. C) jak wskazywana prze termometr zewnętrzny. Jak samochód stoi to wolniutko rośnie co jest zrozumiałe bo grzeje się od silnika.

 

To co jednak tutaj mi nie pasuje to to, że jeżeli temperatura na zewnątrz jest <12 st. C to EGR 0% a dopiero powyżej 17st. C zaczyna pracować normalnie (tak mi się wydaje, bo "normalnie" nie miałem okazji oglądać ... stąd pytanie wątku)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Wojtek.O

Tak

Ale EGR według mnie nie jest zależny od temp.powietrza zasysanego.

Egr pracuje w zależności od obciążenia.

No i właśnie to skłania mnie do grzebania w temacie - obserwowane u mnie wysterowania EGR są silnie zależne od temperatury dolotu. Testy wykonywałem wielokrotnie grzejąc dolot postojem (wtedy powoli mi temperatura rośnie) i chłodząc trasą (wtedy temperatura wraca do temperatury zewnętrznej) i wysterowanie EGRu dokładnie i powtarzalnie od tego zależ.

 

Nie sądzę, że jest to prawidłowe bo by znaczyło tyle, ze przy temperaturze na zewnątrz <12 st. C (czyli prawie pół orku w roku) EGR w ogóle nie bedzie używany.

Z drugiej strony ma to chyba sens taki, ze skoro EGR służy do zmniejszenia temperatury w cylindrze (poprzez zubożenie w tlen mieszanki) to może skoro dolot jest chłodny to ten ECU tak właśnie tym steruje ...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj to już moja wiedza się kończy i trzeba poczekać aż się fachowcy wypowiedzą.


No i fakt masz rację czujnik ma wpływ na EGR poprzez ECU

http://www.denso-am.pl/media/wiadomosci-o-produktach/2015/20150128_zawory-egr-i-czujniki-egt-–-najczestsze-usterki/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Wojtek.O

Tutaj to już moja wiedza się kończy i trzeba poczekać aż się fachowcy wypowiedzą.

No i fakt masz rację czujnik ma wpływ na EGR poprzez ECU

http://www.denso-am.pl/media/wiadomosci-o-produktach/2015/20150128_zawory-egr-i-czujniki-egt-–-najczestsze-usterki/

ooo... dzięki za link:)

czyli teoria zaczyna mieć jakieś podstawy ... tylko jak by jeszcze ktoś (z CDTI) mógł potwierdzić, że u niego sterowanie odbywa się w ten sam sposób...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności