Skocz do zawartości

Z16XE (Zafira A 1.6 16V) szarpie, dławi na jałowym biegu przy temp. pow. 90 st.


Rekomendowane odpowiedzi

Gość lukam@zmc
Cześć,


Pacjent Opel Zafira A 1.6 16V (Z16XE) bez LPG. Objaw wystąpił pierwszy raz wracając z dłuższej trasy podczas postoju w korku w jeden z pierwszych cieplejszych wiosennych dni. Gdy wskazówka temperatury dochodzi do ok. 87-90 st. wtedy silnik zaczyna się dławić – obroty biegu jałowego spadają poniżej stałej wartości ok. 800 obr., odczuwalne staje się szarpanie silnika, z tłumika wydobywa się nieregularne „pierdzenie”. Im dłużej postoi w kordu, tym gorzej – temperatura rośnie, szarpanie / dławienie staje się coraz bardziej intensywne, telepie całym autem. Auto nie gaśnie, ale gdy już tak roztelepie się na dobre to jazda odbywa się żabimi skokami. Sytuacja stabilizuje się podczas jazdy, gdy temperatura spadnie poniżej ok. 85 st.


Ogólnie ten objaw podczas jazdy nie występuje, a jedynie podczas postoju na biegu jałowym i osiągnięciu wysokiej temperatury. Mam wrażenie, że jak załączy się wentylator przy temp. ok. 95 st. to sytuacja się nieco poprawia (rośnie temperatura – zaczyna szarpać – otwiera się termostat – szarpanie maleje – temperatura ponownie rośnie – szarpanie nasila się), ale silnik nadal drży, obroty szarpią w zakresie 500-800, a problem i tak nie ustąpi dopóki auto nie ruszy i podczas jazdy nie osiągnie temperatury poniżej tych 85 stopni.


Objaw jest łagodniejszy przy włączeniu klimy, ale to chyba tylko dlatego że komputer podnosi sobie obroty i dawkuje więcej paliwa, przez co jest mniejsza szansa na objaw dławienia silnika.


Wymienione płyny, wszystkie filtry, rozrząd komplet, świece.


Błędy: P0230 (przekaźnik pompy paliwa) – tego nie da się skasować – oraz po dłuższym postoju w korku i ekstremalnym roztelepaniu silnika dochodzi jeszcze P1571 ten jest jakiś dziwny – błąd czujnika pod pedałem hamulca, w innym miejscu występuje też jako błąd w oprogramowaniu).


Sterownik po regeneracji.


Dotychczasowe diagnozy: ECU / świece (już wymienione, ale może jednak…) / przepustnica do czyszczenia / silnik krokowy do czyszczenia (czy w Z16XE t w ogóle możliwe? Gdzieś wyczytałem, że ten silnik ma przepustnicę elektroniczną i krokowy jest tam zintegrowany z przepustnicą i niewyjmowalny).


Myślałem wymianie przekaźnika pompy paliwa – ten obecny po przekręceniu kluczyka (bez włączania zapłonu) wydaje mocno słyszalne brzęczenie.


Proszę o pomoc – czy ktoś spotkał się z podobnym przypadkiem?

 

  • Odpowiedzi 24
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

przepustnica do czyszczenia / silnik krokowy do czyszczenia (czy w Z16XE t w ogóle możliwe?

 

 

Przepustnicę się czyści ale ona nie ma krokowca do czyszczenia.

Szkoda że nie przeczyszczona podczas diagnozy ECU

A swoją drogą jak była robiona diagnoza ECU?

Piszesz że po regeneracji , ale czy dobrze?

 

 

 

Myślałem wymianie przekaźnika pompy paliwa – ten obecny po przekręceniu kluczyka (bez włączania zapłonu) wydaje mocno słyszalne brzęczenie.

 

 

Nie jest drogi więc do dzieła.

 

 

Co do mulenia przy wyższej temp. to można pomyśleć o czujniku wału korbowego i wałków

Samo na razie ich sprawdzenie.

Co i jak było pisane na forum i jest na Youtube

Do tego w programie bym sprawdził jak działa EGR oraz jakie są czasy wtrysków.

Jak pracują sondy.

No i jest jeszcze sprawdzenie ciśnienia paliwa na listwie.

Ale moim zdaniem to po wymianie przekaźnika.

 

Gość lukam@zmc

Diagnoza ECU i regeneracja była stricte mechaniczna, tj. naprawa uszkodzonych połączeń, a ściśle całego rzędu jednej wtyczki. To wszystko. Przez 2 m-ce było OK. Potem przyszła wiosna, cieplejszy wieje wiatr ;) trasa na Wawę i korki na remontowanej S-17...

 

No to jeszcze możesz sobie zrobić jak ja.

Przeniosłem sterownik na ścianę grodziową.

Już się nie grzeje od silnika.

 

Gość lukam@zmc

A czy mógłbyś wrzucić zdjęcie gdzie dokładnie umiejscowiles sterownik? Czy modyfikowales wiązki przewodów, czy wystarczyło w fabrycznym kształcie?

 

Wysłane z mojego PRA-LX1 przy użyciu Tapatalka

 

U mnie długość wiązek wystarczyła na to aby zamontować go na grodzi przed zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

W sumie to ja bym na twoim miejscu zamontował wszędzie gdzie starczą wiązki byle zabrać go z silnika

 

Z tego co widzę w swojej Zośce z Z18XE kabelki od sterownika są krótsze i nie bardzo dosięgną do grodzi chyba że się jakiś wspornik dorobi.

 

Gość lukam@zmc

Tu jest ciekawa dyskusja w temacie przenoszenia ECU w Z18XE (ja mam Z16XE, nie wiem czy jest jakaś istotna różnica w zabudowie komory silnika): http://www.klubzafira.pl/forum/showthread.php?tid=5117. Ja rozważałem przeniesienie go "obok" - przy akumulatorze, tylko tam same plastiki (podstawa aku)...

 

Ja gdy swojego przenosiłem to porozpinałem wszystkie złączki łączące wiązki.

Podpiąłem sterownik do wiązek i szukałem miejsca gdzie sięgnie.

Miałem wzdłuż aku ale nie studził się od powiewu powietrza jak teraz gdy jest ułożony wtyczkami do przodu auta

W każdym razie wszędzie mu będzie lepiej niż na silniku :D

 

No w Zośce trzeba będzie wspornik dorobić.

Jest gdzie i do czego przykręcić, a nad wiązkami się zastanowię, dorabiać kabli mi się nie widzi i trzeba będzie się zadowolić oryginałem.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności