Skocz do zawartości
lukam@zmc

Z16XE (Zafira A 1.6 16V) szarpie, dławi na jałowym biegu przy temp. pow. 90 st.

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,


Pacjent Opel Zafira A 1.6 16V (Z16XE) bez LPG. Objaw wystąpił pierwszy raz wracając z dłuższej trasy podczas postoju w korku w jeden z pierwszych cieplejszych wiosennych dni. Gdy wskazówka temperatury dochodzi do ok. 87-90 st. wtedy silnik zaczyna się dławić – obroty biegu jałowego spadają poniżej stałej wartości ok. 800 obr., odczuwalne staje się szarpanie silnika, z tłumika wydobywa się nieregularne „pierdzenie”. Im dłużej postoi w kordu, tym gorzej – temperatura rośnie, szarpanie / dławienie staje się coraz bardziej intensywne, telepie całym autem. Auto nie gaśnie, ale gdy już tak roztelepie się na dobre to jazda odbywa się żabimi skokami. Sytuacja stabilizuje się podczas jazdy, gdy temperatura spadnie poniżej ok. 85 st.


Ogólnie ten objaw podczas jazdy nie występuje, a jedynie podczas postoju na biegu jałowym i osiągnięciu wysokiej temperatury. Mam wrażenie, że jak załączy się wentylator przy temp. ok. 95 st. to sytuacja się nieco poprawia (rośnie temperatura – zaczyna szarpać – otwiera się termostat – szarpanie maleje – temperatura ponownie rośnie – szarpanie nasila się), ale silnik nadal drży, obroty szarpią w zakresie 500-800, a problem i tak nie ustąpi dopóki auto nie ruszy i podczas jazdy nie osiągnie temperatury poniżej tych 85 stopni.


Objaw jest łagodniejszy przy włączeniu klimy, ale to chyba tylko dlatego że komputer podnosi sobie obroty i dawkuje więcej paliwa, przez co jest mniejsza szansa na objaw dławienia silnika.


Wymienione płyny, wszystkie filtry, rozrząd komplet, świece.


Błędy: P0230 (przekaźnik pompy paliwa) – tego nie da się skasować – oraz po dłuższym postoju w korku i ekstremalnym roztelepaniu silnika dochodzi jeszcze P1571 ten jest jakiś dziwny – błąd czujnika pod pedałem hamulca, w innym miejscu występuje też jako błąd w oprogramowaniu).


Sterownik po regeneracji.


Dotychczasowe diagnozy: ECU / świece (już wymienione, ale może jednak…) / przepustnica do czyszczenia / silnik krokowy do czyszczenia (czy w Z16XE t w ogóle możliwe? Gdzieś wyczytałem, że ten silnik ma przepustnicę elektroniczną i krokowy jest tam zintegrowany z przepustnicą i niewyjmowalny).


Myślałem wymianie przekaźnika pompy paliwa – ten obecny po przekręceniu kluczyka (bez włączania zapłonu) wydaje mocno słyszalne brzęczenie.


Proszę o pomoc – czy ktoś spotkał się z podobnym przypadkiem?


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
przepustnica do czyszczenia / silnik krokowy do czyszczenia (czy w Z16XE t w ogóle możliwe?

 

 

Przepustnicę się czyści ale ona nie ma krokowca do czyszczenia.

Szkoda że nie przeczyszczona podczas diagnozy ECU

A swoją drogą jak była robiona diagnoza ECU?

Piszesz że po regeneracji , ale czy dobrze?

 

 

 

Myślałem wymianie przekaźnika pompy paliwa – ten obecny po przekręceniu kluczyka (bez włączania zapłonu) wydaje mocno słyszalne brzęczenie.

 

 

Nie jest drogi więc do dzieła.

 

 

Co do mulenia przy wyższej temp. to można pomyśleć o czujniku wału korbowego i wałków

Samo na razie ich sprawdzenie.

Co i jak było pisane na forum i jest na Youtube

Do tego w programie bym sprawdził jak działa EGR oraz jakie są czasy wtrysków.

Jak pracują sondy.

No i jest jeszcze sprawdzenie ciśnienia paliwa na listwie.

Ale moim zdaniem to po wymianie przekaźnika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Diagnoza ECU i regeneracja była stricte mechaniczna, tj. naprawa uszkodzonych połączeń, a ściśle całego rzędu jednej wtyczki. To wszystko. Przez 2 m-ce było OK. Potem przyszła wiosna, cieplejszy wieje wiatr ;) trasa na Wawę i korki na remontowanej S-17...


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to jeszcze możesz sobie zrobić jak ja.

Przeniosłem sterownik na ścianę grodziową.

Już się nie grzeje od silnika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy mógłbyś wrzucić zdjęcie gdzie dokładnie umiejscowiles sterownik? Czy modyfikowales wiązki przewodów, czy wystarczyło w fabrycznym kształcie?

 

Wysłane z mojego PRA-LX1 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie długość wiązek wystarczyła na to aby zamontować go na grodzi przed zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

W sumie to ja bym na twoim miejscu zamontował wszędzie gdzie starczą wiązki byle zabrać go z silnika


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę w swojej Zośce z Z18XE kabelki od sterownika są krótsze i nie bardzo dosięgną do grodzi chyba że się jakiś wspornik dorobi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu jest ciekawa dyskusja w temacie przenoszenia ECU w Z18XE (ja mam Z16XE, nie wiem czy jest jakaś istotna różnica w zabudowie komory silnika): http://www.klubzafira.pl/forum/showthread.php?tid=5117. Ja rozważałem przeniesienie go "obok" - przy akumulatorze, tylko tam same plastiki (podstawa aku)...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja gdy swojego przenosiłem to porozpinałem wszystkie złączki łączące wiązki.

Podpiąłem sterownik do wiązek i szukałem miejsca gdzie sięgnie.

Miałem wzdłuż aku ale nie studził się od powiewu powietrza jak teraz gdy jest ułożony wtyczkami do przodu auta

W każdym razie wszędzie mu będzie lepiej niż na silniku :D


Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No w Zośce trzeba będzie wspornik dorobić.

Jest gdzie i do czego przykręcić, a nad wiązkami się zastanowię, dorabiać kabli mi się nie widzi i trzeba będzie się zadowolić oryginałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam tak przykręcony.

Ale to nie docelowe miejsce.

Cały czas myślę nad wpuszczeniem do kabiny.

post-37019-0-95983100-1525277372_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Łoo matko Adaś u ciebie ciasno pod maską.

W Zośce by jeszcze jeden motor wsadził - daleko do grodzi.


Kolega Lukam wsadził link od "Zafiraklub" i tam kolega wstawił swój sposób na sterownik - wspornik ma 25cm.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Łoo matko Adaś u ciebie ciasno pod maską.

 

 

No takiego kurdupelka wyprodukowali :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu jest jeszcze jedna ciekawa dyskusja dot. przenoszenia ECU, tym razem dokładnie w Z16XE: https://www.astra-g.pl/viewtopic.php?f=72&t=21007&start=40

 

Mój sterownik był dziś na ogledzinach, wszystkie połączenia całe więc na obecną chwilę szukamy dalej. Przepustnica + silnik krokowy...?

 

Jednocześnie cały czas zastanawiam się nad przenoszeniem ECU. Mało miejsca, krótkie wiązki, nie zaryzykowalbym też odwracania ECU z pionu na poziom tak jak na linku powyżej.

 

A może po prostu zamontować w tym samym miejscu, tylko dorzucić jakieś podkładki dystansowe antywibracyjne + jakas mała mata termiczna do izolacji temp.? Bez regeneracji wytrzymał tam ponad 200kkm, więc może ze 100kkm jeszcze polata...

 

Wysłane z mojego PRA-LX1 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tu jest jeszcze jedna ciekawa dyskusja dot. przenoszenia ECU, tym razem dokładnie w Z16XE: https://www.astra-g....=21007&start=40

 

 

Ja kilka postów wcześniej pisałem że tak próbowałem ale niestety też się dobrze nagrzewał.

 

 

Mój sterownik był dziś na ogledzinach, wszystkie połączenia całe więc na obecną chwilę szukamy dalej.

 

A ktoś to robił czyli to sprawdzenie czy są przerwy podczas nagrzewania się sterownika?

 

 

 

 

A może po prostu zamontować w tym samym miejscu, tylko dorzucić jakieś podkładki dystansowe antywibracyjne + jakas mała mata termiczna do izolacji temp.? Bez regeneracji wytrzymał tam ponad 200kkm, więc może ze 100kkm jeszcze polata...

 

Kombinuj ale ja też próbowałem tego typu rozwiązania i niestety się nagrzewał.

Tak od góry jest ta osłona która nie pozwala się silnikowi jak i sterownikowi wystudzić.

W czasie jazdy jeszcze jest strumien powietrza ale podczas postoju tam jest niemiłosiernie gorąco.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

W piątek jadę na diagnostykę do ASO Opla. Zapytamy u źródła :) A tymczasem wszystko działa ok dopóki jest włączona klima; jak tylko wyłączę klimę zaczyna się dławić i szarpać...

 

Wysłane z mojego PRA-LX1 przy użyciu Tapatalka

Jest progres i to bez diagnostyki ASO Opla :) Dziś podmieniałem cewkę na 2 inne egzemplarze - bez zmian; dodatkowo na rurce za przepustnicą (odpowietrz.?) znaleźliśmy dziurkę / przetarcie - załatana, ale nadal bez zmian. IO na koniec czepiliśmy się przekaźnika pompy paliwa czyli tego, co sugerował błąd ECU. I tu odkrycie - na kostce w którą wpinany jest przekaźnik jest ledwie 5V, a powinno być 12. Zmostkowanie przekaźnika, o czym już czytałem w kilku miejscach, rozwiązało problem szarpania i dławienia - silnik pracuje jak igiełka. Pytanie zatem co jest przyczyną zaników napięcia na przekaźniku pompy - przetarte przewody, zaśniedziałe styki bezpieczników, ECU...?

 

Wysłane z mojego PRA-LX1 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez lukam@zmc

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mierzysz na wtyku w który wchodzi przekaźnik to pewnie jakies uszkodzenie przewodu.

Pytanie jakie napięcie wychodzi z bezpiecznika od pompy na przekaźnik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A podpowiesz gdzie dokładnie jest bezpiecznik od pompy paliwa? Czy chodzi tu o główne bezpieczniki w komorze silnika (na prawo od skrzynki z przekaźnikiem pompy)? I zgaduję dalej (wg schematu znalezionego gdzieś w necie) - bezpiecznik 6, zespół sterowania silnika 20A?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W załączniku

post-37019-0-47512600-1525889480_thumb.png

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziś doszedł nowy błąd 0530, problem czujnika ciśnienia cieczy chłodzącej czy jakoś tak. Rzeczywiście dziś po mieście klima bardzo wolno budziła się do pracy, ale przelaczajac ECO / AUTO sprawdziłem - działa. Zastanawiam się czy tylko kolekcjonuje kolejne błędy, czy może jednak są to jakieś wskazówki. Gdzieś w necie wyczytałem, że ktoś pozbył się błędu 0530 i jeszcze kilku innych, wymieniając czujnik położenia walka rozrządu - to on powodował, że komputer głupial i podawał źle wartości na poszczególne podzespoły...

 

Wysłane z mojego PRA-LX1 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Podobna zawartość

    • Przez rom3o
      Witam, posiadam merive 1.6 16v easytronic kod silnika 16xe. Od dłuższego czasu świeci się kontrolka silnika ( błąd P0141 ) ale nie zauważyłem żadnych dziwnych objawów. Po skasowaniu błędu do trzech odpaleń się nie świeciło po czym znów się zapałało. Teraz pojawił się inny problem po rozgrzaniu silnika auto staję się zmulone ledwo przyśpiesza a obroty na luzie to max 1100 jak auto postoi to wraca mu moc. Skasowałem błąd i przeszło na tryb serwisowy ( auto z kluczykiem ) innych błędów nie pokazuje. Czy winna będzie ta sonda ?
    • Przez pabo
      Witajcie
      Mam taki problem z silnikiem Z16XE, auto pomiędzy wymianami oleju (co rok) bierze ok. 0,5-0,7 litra oleju.
      Zwykle jeździ nim żona, ale dziś jechałem ja i po jeździe zauważyłem ze coś śmierdzi jakby palonym olejem z przodu. Otwieram maskę i taki widok mnie zastał.
       
      Zdjęcie przedstawia przód bloku silnika.
       
       
      Silnik do remontu? Nie bardzo jestem w stanie stwierdzić skąd cieknie, ale raczej nie przez wlew oleju.
    • Przez DaKo
      Witam posiadam astre g 1.6 16v z16xe i mam pewne pytanie. Może wie ktoś które piny w TPS są od czego i jakie napięcie powinno być przy w pełni otwartej przepustnicy? Dodam że w programie od gazu pokazuje mi ze na wolnych wynosi 0.5V a przy 3tys wynosi 1V i mam pewne podejrzenie że przyszła pora na jego wymianę. Gdyż na PB przy delikatnym dodawaniu i odejmowaniu gazu czuć mocne szarpniecie. Dodatkowo spalanie gazu wynosi 20L na 100 w mieście i żadne regulacje nie przynoszą rezultatów. Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Partnerem serwisu: Fabryka kart plastikowych LiderKarty
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.